Senaste nytt

Kampanjpriser på Blå Tåget

Jacob

Medlem
Blå Tåget inför kampanjpriser på rutten Göteborg-Stockholm-Uppsala från den 23 maj. Andra klass biljetter som inte är ombokningsbara kommer att kosta 350 kr. Samma pris gäller även för påstigning i Skövde/Hallsberg. Vi sänker även priset på de första klass biljetter som inte är ombokningsbara till 650 kr.

Bokning sker via kundtjänst på tel 0771-501 501, måndag-fredag 09.00-17.00.


Blå Tåget inför kampanjspriser - Skandinaviska Jernbanor AB
 

Palazzi

Medlem
Bra. Jag nämnde detta i en annan tråd, men informationen förtjänar nog en egen! :).

Jag skickade lite förslag till bolaget om kostnadseffektiv marknadsföring också...(Får se om jag får svår). De verkar nästan rädda för att folk ska få reda på deras existens...:confused:
 

Jacob

Medlem
Bra. Jag nämnde detta i en annan tråd, men informationen förtjänar nog en egen! :).
Det är nackdelen med långa trådar, det finns till slut inte en möjlighet att hålla koll på all ny info och intressanta saker riskerar att missas. Därav anledningen till att vi numera också försöker driva en levande förstasida.

Jag skickade lite förslag till bolaget om kostnadseffektiv marknadsföring också...(Får se om jag får svår). De verkar nästan rädda för att folk ska få reda på deras existens...:confused:
Jag pratade med Blå Tåget på Tur-mässan, vill minnas att det var deras marknadschef (visitkortet ligger hemma).
Inget som helst fel på deras tankar och idéer men de upplever en svårighet att marknadsföra produkten just pga att det ofta är politiskt inkorrekt och allmänt knepigt att prata om "lyxprodukter" i Sverige. Så det gäller att göra det med lite fingertoppskänsla.
 

Dr. Miles

Expert
Jag pratade med Blå Tåget på Tur-mässan, vill minnas att det var deras marknadschef (visitkortet ligger hemma).
Inget som helst fel på deras tankar och idéer men de upplever en svårighet att marknadsföra produkten just pga att det ofta är politiskt inkorrekt och allmänt knepigt att prata om "lyxprodukter" i Sverige. Så det gäller att göra det med lite fingertoppskänsla.

Jag visste inte att marknadsföra lyxprodukten är politiskt inkorrekt i Sverige. :confused:
Hur Grand Hôtel Stockholm marknadför sig t ex?
 

Palazzi

Medlem
Jag pratade med Blå Tåget på Tur-mässan, vill minnas att det var deras marknadschef (visitkortet ligger hemma).
Inget som helst fel på deras tankar och idéer men de upplever en svårighet att marknadsföra produkten just pga att det ofta är politiskt inkorrekt och allmänt knepigt att prata om "lyxprodukter" i Sverige. Så det gäller att göra det med lite fingertoppskänsla.

Jo, men där tror jag att det har helt fel. Finns rätt många ingångar att marknadsföra något lyxigt som lyxigt, utan att explicit uttala ordet.

I "bakåtsträvarnas land" (Sverige) så skulle man med lätthet kunna prata om "som tågresor en gång var" , "med smak av ett bortglömt Sverige", "En rustik tågupplevelse" etc. Nu blev det lite taffliga slogans, men de uppkom i skrivande stund:p
Sedan är ju pris ett starkt konkurrensmedel i Sverige. STO-GOT 350kr: "Mer för mindre" t.ex.

Deras marknadsföringsavdelning verkar vara pigga på att använda Facebook för att de tror att det är ett modernt kommunikationsmedel som inte kostar (de har rätt). Vad de tydligen förbisett är att man då måste ha folk som tittar på sidan också.... Som det ser ut nu så måste man veta om Blå Tåget, och medveten söka efter deras hemsida.

Vad de behöver är s.k "Triggers" (något som genererar strömmar till Facebook). Det skulle kunna vara reklam på en trafikerad sida (troligen för dyrt). Men det finns andra möjligheter:

Den enda trigger de haft är en helsida i GP och en i DN. Enligt teorin om "leaking buckets" (hur många som kan uppmärksamma en annons till hur många som köper produkten/tjänsten) blir det inte många köpare. Först ska rätt person (ej SJ's fanclub) se annonsen just denna dag... 1. Det är normalt ca 20% som uppmärksammar (kommer ihåg) en annons i en tidning. 2. 30% av dessa funderar på köp. 3. Sedan 12.5% av de som blir kvar köper produkten.

Det fungerar inte som marknadsföring för en produkt som inte är av pendelsyfte... Tåg med pendeltider kan möjligen utnyttja en liten kundbas p.ga deras lojalitet.

Lokal radioreklam på orterna de betjänar vore nog smart. Det kostar iprincip ingenting med radioreklam. Man behöver bara nämna Blå Tåget och Facebook, så kommer det generera folk. Det är ingen garanti för succe, men billigaste sättet att testa.
 

Jacob

Medlem
Stora målgruppen är förstås weekend resenärer och därmed är också lönsamheten bäst torsdag-söndag.

Men helt klart vill de även att övriga ska använda tåget som rent transportmedel, själva restiden är inte mycket längre än att åka med SJ. Stockholm-Göteborg med Blå Tåget går på fyra timmar, det är jämförbart eller till och med lägre än SJs Intercity tåg som gör fler stopp på vägen och bara en timme längre än X2000.

Det är främst där som lyx-delen kan bli ett problem, folk tror automatiskt att det blir dyrt, alternativt blir det svårt att motivera för den som betalar (t.ex. arbetsgivaren) om man trycker för mycket på lyx-delen och det upplevs som ett onödigt och dyrt alternativ.

Samma problematik som flygbolagen har med business class i Sverige.
 

Palazzi

Medlem
Stora målgruppen är förstås weekend resenärer och därmed är också lönsamheten bäst torsdag-söndag.

Men helt klart vill de även att övriga ska använda tåget som rent transportmedel, själva restiden är inte mycket längre än att åka med SJ. Stockholm-Göteborg med Blå Tåget går på fyra timmar, det är jämförbart eller till och med lägre än SJs Intercity tåg som gör fler stopp på vägen och bara en timme längre än X2000.

Det är främst där som lyx-delen kan bli ett problem, folk tror automatiskt att det blir dyrt, alternativt blir det svårt att motivera för den som betalar (t.ex. arbetsgivaren) om man trycker för mycket på lyx-delen och det upplevs som ett onödigt och dyrt alternativ.

Samma problematik som flygbolagen har med business class i Sverige.

Jo. Jag håller helt med.
Men det är ju givet att folk tror att lyx kostar, om man inte marknadsför sig alls om att det kan kosta 350kr... Jag ska göra en riktig analys av företaget och skicka till deras kontor. Jag gillar konceptet starkt annars! :)

Nu har jag dragit iväg ett längre mail där jag erbjudit mig att gratis hjälpa företaget med deras marknadsföring. Jag har sju fria veckor i sommar (från jobb iaf) och tänkte att man skulle kunna göra något nyttigt av dessa...
 
Last edited:

hoss

Medlem
Åkte Blå Tåget Stockholm-Göteborg 22/7. Stor skillnad mot SJ:s värdelösa dubbeldäckare. Det var bekämt, rymligt, vi fick våta handdukar att fräscha upp oss med, vi bjöds t o m på champagne! Vidare fanns en trevlig restaurangvagn med riktig kock samt en barvagn med livs levande pianist. En mycket njutbar resa! Rekommenderas!
 
Toppen