Senaste nytt

Erfarenheter av Air France vid förseningar? Missad flight Köpenhamn-Paris-Santiago.

jumbooze

Medlem
Hej,

Jag håller på och hjälper en kompis, hon var på väg till hennes fars begravning i Chile och så blev CPH - CDG planet försenat så mycket att hennes CDG - SCL inte kunde vänta in. Och hon har blivit bokad på nästa flight från CDG 23:20

Så idag är hon i Paris medan hennes far begravs i Chile, så hon är förkrossad och jag försöker hjälpa henne med de tekniska.

Följande har hon fått vouchers för:

Hotell OK
Frukost OK
Lunch OK
Middag: Nej, men det har jag sagt till henne att be om

600€ EU ersättning:
Kan man begära denna på flygplatsen? Brukar AF krångla med den?


Ersättning för att köpa lite saker på flygplatsen:
Hon betalade resan med Visa från Sparbanken Öresund, Folksam Hemförsäkring
Ska kolla upp vad som de erbjuder men vad kan hon be AF om här om något?

Tacksam för input.
 

agehall

Medlem
Hon ska absolut begära ersättningen på flygplatsen. Min erfarenhet är att de bråkar och vägrar betala ut den, men att hota med EU261/2004 kan funka. Detta är ju ett solkart fall.

Kolla även om det finns *NÅGON* annan flight som får henne till Chile i tid. Isåfall kan hon kräva ombokning till denna, oavsett flygbolag.

Ifall det finns andra flighter som tar henne till Chile i tid, så kan det vara värt att ringa och kolla ifall hemförsäkringen skulle täcka att hon köper en biljett på det flyget själv. Det kan ta tida att övertyga AF om att hon ska bli ombokad, så risken finns att hon även missar detta plan om hon väntar på ombokning från AFs sida.
 

Jacob

Medlem
Air France har en flygning till Sao Paulo klockan 10.50 med god platstillgång, dock ser det värre ut med anslutningsflyg från Sao Paulo till Santiago.

Sedan lär hon hur som helst komma fram sent på kvällen till Santiago (runt klockan 21) om hon åker dagflyget mot nattflyget som landar klockan 7 på morgonen. Det blir alltså en försvunnen dag hur hon än gör.
 

jumbooze

Medlem
Tack alla för hjälpen.

Det fanns en chans på CPH men de vägrade sätta henne på SAS ca 20:00 för planet skulle ju vänta in i CDG men det gjorde det inte.

Så hon missar oavsett vilket plan de sätter henne på nu. även om hon skulle boarda nu så hinner hon helt enkelt inte.

Folksam (VISA kort) erbjöd bara föreseningskompensation om hon får intyg.

Fortsättning följer.
 

sungtae

Medlem
Jättetrist att höra.

Min fråga är lite mer allmmän. Som det verkar var ju både AF1050/AF1051 över tre timmar sena igår kväll. Om man märker att matarplanet från CDG till CPH är så sent och man står på Kastrup och gör ett enkelt överslag att det här kommer nog gå illa. Kan man då kräva redan i Köpenhamn av AF att bli ombokad till exempelvis något av SAS-flygen för att man ska hinna med ursprungsbokningen till Santiago på CDG?

Ursäkta Jumbooze om scenariot var något helt annat, men utifrån vad du skrev gissade jag att det var så här.

EDIT: OK du hann svara innan jag frågade. :)
 

sungtae

Medlem
Det där med att AF kommer vänta litar jag inte på längre. Alla försöker bara att skjuta över problemet till någon annan. Jag har varit med om att alla hela vägen (IC Arlanda, gatepersonal Arlanda, FA på väg till CDG, Pass och security på CDG när man ursäktande försöker gå före) sagt "de väntar" ända fram till Gate där det står "departed"...
 

Roger J

Medlem
Mycket tråkigt för henne. Det man kan ta med sig av historien är möjligen att resa en dag innan för en så viktig händelse, speciellt om man ska byta på CDG. Air France verkar ha agerat korrekt med vouchers etc. Att ett långflyg till Sydamerika skulle vänta på en sen passagerare kan vi nog enas om bara var ett sätt för personen i CPH att bli av med problemet tyvärr.
 

agehall

Medlem
Osäker på om man kan kräva ombokning redan innan man vet att man de facto blir försenad till destinationen.

Men oavsett tycker jag det är riktigt dåligt av AF. Tyvärr är jag inte förvånad. Deras attityd är en stor anledning till att jag inte gillar dem.

Nu är detta lite att strö salt i såren, men jag hade nog personligen sett till att boka om mig ifall jag märkt att min anslutning blev så pass försenad och jag vore tvungen att komma fram. Men det är här det skiljer sig att vara riktigt van resenär och att inte vara det. Vi som reser mycket vet hur illa det kan gå och kan också enklare bedöma hur troligt det är att en flight ska vänta på oss.
 

Morgan

Medlem
Drabbades av problem på grund av oväder när jag skulle hem från Asien för några år sedan. Tog 3 dagar för Air France att hitta ersättningsflyg, under tiden valde jag istället att hitta eget. Den ersättningen jag fick från AF då blev:

* Pengarna tillbaka för outnyttjad del av biljett (mer än kostnad för den nya)
* Hjälp med flyg Paris-Stockholm (via AMS i mitt fall)
* Alla omkostnader på grund av längre vistelse i Asien betalda (mot kvitton)
* 25000 (?) Flying Blue-poäng som plåster på såren

Tog dock fem månader tills jag fick pengarna, i mitt fall hade jag använt resebyrå som var både bromskloss och hjälp i diskussionen. Fick aldrig tag i någon person på Air France som gick med på att ge sitt direktnummer...
 

Jacob

Medlem
Det fanns en chans på CPH men de vägrade sätta henne på SAS ca 20:00 för planet skulle ju vänta in i CDG men det gjorde det inte.
Då hade hon istället hamnat på terminal 1. Att byta mellan terminal 1 och terminal 2 är inte helt enkelt, i synnerhet om man inte är bekant med CDG. Jag är ganska säker på att det inte hade varit en godkänd anslutning, ens i normala fall och bästa av världar, så det var nog korrekt agerat av personalen.

Alla flygbolag drabbas emellanåt av förseningar av en massa olika anledningar. Ska man på en så pass viktig resa som till sin fars begravning (och så långt bort dessutom) känns det instinktivt väldigt vågat att resa på detta sätt utan någon som helst marginal någonstans.
 
Toppen