Senaste nytt

Välja säte med SAS

Mikael

Medlem
Jag har en bonusresa (bokad via US Airways) som bland annat innehåller sträckor med SAS och Thai. På sas.se kan jag se bokningen, men inte välja sittplats. Använder jag Lufthansas sida kan jag dock välja säte (och göra andra saker tex välja specialmåltid). Hur kommer det sig att detta inte går på SAS egen sida? Det är ju trots allt en flygning med SAS, Lufthansa är överhuvudtaget inte inblandat. Samma sak gäller f.ö. Thai där jag kan se bokningen men inte välja säte.
 

Dr. Miles

Expert
  1. Ring till US Airways och be dem bokningsnummer till varje flygbolag.
  2. Om din resa innehåller SAS eller Lufthansa, får du ett Amadeus bokningsnummer.
  3. Sedan är det bara gå till Lufthansas webbsida, Lufthansa ® - Manage my bookings.
  4. Mata in Amadeus bokningsnummer och passagerarens efternamn.
  5. Där kan du välja säte (om det är i First/Business class).
 
Jag har en bonusresa (bokad via US Airways) som bland annat innehåller sträckor med SAS och Thai. På sas.se kan jag se bokningen, men inte välja sittplats. Använder jag Lufthansas sida kan jag dock välja säte (och göra andra saker tex välja specialmåltid). Hur kommer det sig att detta inte går på SAS egen sida? Det är ju trots allt en flygning med SAS, Lufthansa är överhuvudtaget inte inblandat. Samma sak gäller f.ö. Thai där jag kan se bokningen men inte välja säte.

SAS og IT går ikke sammen (inte i hop?)
 

Mikael

Medlem
  1. Ring till US Airways och be dem bokningsnummer till varje flygbolag.
  2. Om din resa innehåller SAS eller Lufthansa, får du ett Amadeus bokningsnummer.
  3. Sedan är det bara gå till Lufthansas webbsida, Lufthansa ® - Manage my bookings.
  4. Mata in Amadeus bokningsnummer och passagerarens efternamn.
  5. Där kan du välja säte (om det är i First/Business class).

Det är precis det jag gjort, och jag har lyckats boka säte. Min fundering är snarare varför jag måste vända mig till Lufthansa för att välja säte på ett SAS-flyg? Jag kanske är naiv men jag tycker det borde gå via SAS hemsida.
 

mry

Medlem
Jag vet ett sätt man kan trixa lite med sas.se för att lyckas boka säten där det ska gå att boka säten för alla personer. Så vill någon ha detta gjort får de säga till mig ;)
 

anbrand

Medlem
Lånar denna tråd istället för att starta en ny då den stämmer bäst överens...

Under de senaste veckorna har jag haft 10+ R/T SK inrikes och har lika många framför mig inom snar framtid, kanske. Följande problem har uppstått varje gång. Jag bokar biljett och väljer min plats i systemet (2A eller 1C beroende på plan och humör). När jag sedan checkar in online verkar det som att min platsresevation aldrig existerat och jag hamnar på typ 20F eller what ever.

Tröttnade idag och ringde (efter 19 såklart så man hamnde i DK) och de var medvetna om problemet och beklagade. Istället rekomenderades man att välja annat än rad 1-6 för att "nollning" inte skulle ske. Inte ok, inte någonstans för att uttrycka mig milt. Så tyckte inte heller den danska kvinnan på EBG Hotline som rådfrågades i ämnet (eller hennes supervisor).

Vad är meningen med att jag som SKG isf kan välja min plats (1-6) om det ändå körs tombola i samband med att man släpper för online check-in? Jag har närmre till BMA och om SK = TF = "every man for himself" när det gäller platser så känns trippen till ARN helt plötsligt ännu längre.

Förklaring á la carte tack!
 
Last edited:
Toppen