Senaste nytt

När guldkort är guld värt och United överraskar positivt

LSH

Medlem
Hej!

Sitter ganska oväntat i en one world-lounge i Las vegas. Min biljett var LAS-ORD-ARN-KLR med UA ekonomi och SK plus. Starten på första benet avbröts och vi fick gå tillbaka till gate kraftigt försenade. Orsaken till detta är värd en egen tråd... Insåg att jag hade bommat anslutningen och medans de flesta passagerare fick stå lång kö vid gate för att bli ombokade gick jag tillbaka till Uniteds lounge i förhoppningen att få bättre service. Frågade i receptionen om de kunde hjälpa mig och det sa de att de kunde förutsatt att jag var "medlem i klubben". Har ingen status hos UA men EBG fungerade förstås.

Jag hade ingen förhoppning på att de skulle få hem mig innan söndag eftersom ARN-KLR inte har några avgångar lördag. BMA-KLR kanske finns men det stökar till det rejält eftersom det är ont om utrikesflygningar till Bromma och ingen av dem är väl Star Aliance.

Jag förvarande därför att det kunde bli meckigt att hitta en biljett så de bad mig att sätta mig i loungen medan de undersökta saken. Berättade att jag inte hade något viktigt att passa hemma och föredrar en bekväm resa framför dålig ekonomiflygning även om det skulle resultera i senare hemkomst. Så istället för att stå i kö med hundra andra passagerare kunde jag sitta i en skön fåtölj med en drink medan receptionen frenetiskt sökte biljetter. Killen kom in i loungen och berättade att jag hade följande val: LAS-LHR-ARN-KLR med BA i business eller bli kvar i Vegas till dagen efter och flyga SAS. Han hade missat att det inte finns någon anslutning på lördag. Hade fått nog av Vegas för denna gången och valde därför att flyga med BA. Blir förvisso 5-6 timmar försenad hem men får en bättre flygning hoppas jag. Letade under tiden själv efter biljetter på ITA matrix men kunde inte hitta den lösning UA erbjöd.

Så nu till några frågor:

Vilken ersättning har jag rätt till? Orsaken till förseningen var av teknisk karaktär. Fick 20 böcks i matkuponger och har inte haft några utgifter.

Hur funkar det med poäng? Har inte registrerat något OW-kort på resan och har ingen nytta av Avios. Har jag rätt till EB-poäng för resan jag skulle ha gjort?
 

agehall

Medlem
Vilken ersättning har jag rätt till? Orsaken till förseningen var av teknisk karaktär. Fick 20 böcks i matkuponger och har inte haft några utgifter.

I princip ingen alls om du inte har försäkringar som täcker detta.

Hur funkar det med poäng? Har inte registrerat något OW-kort på resan och har ingen nytta av Avios. Har jag rätt till EuroBonus-poäng för resan jag skulle ha gjort?
Här blir det knepigt. Du kan regga ett OW-program på din nya biljett och få poäng där.

Att få ut original routing credit för din andra resa som involverar flera olika bolag är dock troligen svårare. Jag skulle tippa att Eurobonus hänvisar till United och tvärt om.
 

LSH

Medlem
I princip ingen alls om du inte har försäkringar som täcker detta.


Här blir det knepigt. Du kan regga ett OW-program på din nya biljett och få poäng där.

Att få ut original routing credit för din andra resa som involverar flera olika bolag är dock troligen svårare. Jag skulle tippa att Eurobonus hänvisar till United och tvärt om.

Tack för svaret. Ska bli intressant att se vad som trillar in av poäng. Detta hände:
Gick ombord men genomförde aldrig ben1 på BN1
Fick en ny bokning som innehöll helt andra flygningar men inget boardingkort för sista sträckan.
När jag skulle flyga sista benet på BN2 (ARN-KLR) så säger de att jag inte är bokad och SAS väljer då att boka om sista benet på BN1 och skriva ut boardingkort.

Första sträckan ger inte så mycket men ORD-ARN bör ge mig 6250. BA säger att de vill ge mig 30k Avios vilket säkert är mycket mer värt, men jag flyger nästan aldrig one world eftersom de inte har anslutningar dit där jag bor.
 

LSH

Medlem
Microrecension:

LAS-LHR i businnes på bottenvåningen av en 747-400. Gammal IFE och övrig hårdvara men stolen var riktigt bra. Så här hamnar BA mellan gamla och nya SAS-kabinen. Service och mat/dryck var däremot sämre än SAS. Var riktigt sliten och ville bara sova så resan var överlag bekväm.

LHR-ARN i businnes med A320. Fem rader affärsklass med ekonomisäten och fysisk blockering av mittenraden. Varm mat, champagne och riktig serviceinriktad personal. Så denna sträcka var över förväntan.
 

palmen

Moderator
Tack för svaret. Ska bli intressant att se vad som trillar in av poäng. Detta hände:
Gick ombord men genomförde aldrig ben1 på BN1
Fick en ny bokning som innehöll helt andra flygningar men inget boardingkort för sista sträckan.
När jag skulle flyga sista benet på BN2 (ARN-KLR) så säger de att jag inte är bokad och SAS väljer då att boka om sista benet på BN1 och skriva ut boardingkort.

Första sträckan ger inte så mycket men ORD-ARN bör ge mig 6250. BA säger att de vill ge mig 30k Avios vilket säkert är mycket mer värt, men jag flyger nästan aldrig one world eftersom de inte har anslutningar dit där jag bor.
BN1 och BN2? Antar att det inte är boarding nummer du pratar om här?
 

ARNBER

Medlem
[QUOTE="LSH, post: 526045, member:
BMA-KLR kanske finns men det stökar till det rejält eftersom det är ont om utrikesflygningar till Bromma och ingen av dem är väl Star Aliance.
[/QUOTE]

Brussels Airlines flyger till Bromma på lördagar
 
  • Gilla
Reactions: LSH
Toppen