Senaste nytt

Cathay Pacific har pensionerat sin sista 747

BusinessClass

Redaktör
I fredags flög Cathay Pacific sin absolut sista avgång med en Boeing 747, och det var på rutten mellan Hong Kong och Tokyo. 747-modellen har varit en av de allra största kommerciella framgångarna för en flygfabrik någonisn, och bara som ett eksempel har just Cathay Pacific använt flygtypen sedan 1979. När flygbolaget började använda flyget ersatte…
 

Dr. Miles

Expert
Men detta verkar bara gälla persontrafik? tittar man på 96 timmar, 23.534 miles, 1 hotellnatt, 3 long-haul Första klass, 2 short-haul Business class | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor så ser man en 747 Cargo, och dessa bilder skall vara tagna idag.
Pensionering av Boeing 747 hos Cathay Pacific gäller endast för passagerartrafik.
Fr o m 2016-OCT-01 använder de Boeing 747 endast till frakt.

Channel News Asia skrev:
After Oct 1, Cathay will continue to fly the jets in its cargo fleet, but it decided earlier not to adopt the new generation 747-8 for passengers.
After 37 years, Cathay Pacific calls time on the 747 - Channel NewsAsia
 

JacobGBG

Medlem
Cathay visar återigen varför man är ett av de mest beundrade flygbolagen i branchen. Nu är ju inte 747 dålig i sig men de som är aktiva idag har generellt rätt sliten hård produkt och det tar nog emot för många bolag att göra en retrofit på en så pass gammalt flyg. Jag hoppas verkligen att fler aktörer gör samma steg på passagerarlinjer *host*Thai*host*
 
Flög med Cathay Pacific mellan Tokyo Narita och Hongkong den 27/8. Satt längst fram i First på en Boeing 747 lyckligt ovetandes om att det var så kort tid kvar.

Om jag får tid över i helgen ska jag försöka att slänga ihop en liten reserapport.

image.jpeg
 

JensE

Medlem
Provade 2A och 2K ombord under Juni/Juli i år.
Pursern ombord i F jobbade på sista flighten förra veckan.
[GALLERY=media, 42]CX 747 F by JensE posted 4 Oktober 2016 kl 11:21[/GALLERY]
 
Toppen