Jag vill minnas att summeringen efter första året med 787 i trafik var att vissa bolag låg på ungefär 98% tillgänglighet och klagade samt krävde kompensation (branschstandard är ungefär 99,5%). Sedan var det vissa operatörer som gick ut med att de låg runt 99% och att arbetet att inhämta de sista 0,5% verkade gå bra.
Detta är då alltså teknisk tillgänglighet, d.v.s antalet avgångar som går i tid med ett fungerande plan. Om flighten försenas p.g.a tekniska fel hamnar det på fel sida i statistiken s.a.s. Norwegian däremot verkar ligga lågt med tanke på att det verkar som att deras historik (baserat på den här tråden) är att det blir ett tekniskt fel och sedan extrema följdverkningar, inchartringar och allt p.g.a otillräcklig kapacitet, marginaler och planering.
Boeings egen statistik brukar vara ett genomsnitt av samtliga operatörer och bl.a. Flight International brukar ha artiklar om olika flygplanstyper där de talar med ett antal olika bolag om hur det fungerar - man kan se lite olika trender generellt men jag vill minnas att lägsta nivån för 787 var ungefär 97% och då var det ANA som klagade som launch customer.
Sedan krävde ju ett flertal 787or olika modifieringsåtgärder hos Boeing före leverans. Jag har för mig att den första helt omodifierade maskinen var LN 66 eller så. Det stod ett stort antal 787or uppställda i väntan på modifieringar i början innan det blev ordning på produktionen - d.v.s att det som rullade ut ur monteringshallen var färdigt utan krav på ombyggnad.
BA verkar ha bra pli på sina 787 - jag kan inte minnas att de haft några direkta problem med sin flotta.