Senaste nytt

Kryddöarna vid Afrikas östkust; Zanzibar , Pemba och Mafia - tips och info?

Johanna

Medlem
Var där i november. Vi var både i Stone Town och på östra sidan. I Stone town turistade vi bara och snorklade. Det är sant att tidvattnet är kraftigt. Jag tyckte inte det var något större problem då jag gillar att promenera. Jag gick ut till vattnet och tittade på allt sjöliv som kom upp i sanden. ÄVen här går det att hyra båt och snorkla.

Vi hyrde ett hus som låg på stranden. Man kunde också hyra en kock vilket inte blev dyrare än att gå på restaurang. Det var bra men ganska enkelt. Men en fantastisk utsikt och kvällarna var magiska på terassen.

Jag tror på att variera och prova olika
 

nili

Medlem
Var där på 90-talet så det är kanske inte så relevant idag. Iaf så bodde vi på Breezes Beach Club på östsidan. Då tyckte jag att det var ett otroligt smakfullt ställe med fantastisk service och otroligt god mat. Men som sagt det var länge sedan. Och som nämnts tidigare så kan tidvattnet ställa till det lite på östsidan om/när man vill bada i havet.
 

rvarttinen

Medlem
Jag var på Pemba över jul 2013 och bodde på Manta Resort. Har tidigare skrivit här på BC om när hotellpersonalen erbjöd sig bygga om en säng för att min 213 cm-långa kropp skulle få plats. Fantastisk service! Får mycket uppmärksamhet pga min längd men inget har hittills slagit den service som Manta kunde visa upp.

Vi landade på flygplatsen mitt i djungeln i närheten av centralorten Chake Chake och åkte sedan Jeep ut till resorten. Manta ligger mitt ute i ingenstans så man är ganska bunden till hotellets turer och aktiviteter. Läget på västkusten är jättefint. Otroliga solnedgångar! Som @mtlmr skriver om Zanzibar så är man även på Pemba väldigt beroende av tidvattnet. Vissa stunder är det inget vatten alls.

I stort sett alla som jobbar på Manta är från den lokala byn i närheten av hotellet. Servicen är väldigt personlig med bland annat en personlig servitör. Vi kom vår servitör ganska nära och blev bjudna på mat hemma hos honom och hans fru i byn.

Vi var aldrig i Chake Chake men garanterat finns det massvis kryddor att köpa där. Det sägs att Pemba är världens största exportör av kryddnejlika och kryddan används verkligen i all mat. Vi åt inte någon lokal mat annat än det som lagades på hotellet. Känslan är att man helst vill hålla sig på resorten när man är på Manta i alla fall. Allt annat känns krångligt.

Pemba är också känt för sina orörda korallrev. Jag dyker inte själv men snorklar gärna, och visst, snorklingen är fantastisk men jag upplever ändå att det kändes mer lättillgängligt att snorkla på Maldiverna som vi besökte 2011. Husrevet på Maldiverna var bättre än på Pemba. Andra gäster på hotellet sa att dykningen var fantastisk men det kan jag inte uttala mig om.

Jag rekommenderar Pemba om man vill slappna av framförallt. Är man sugen på att åka runt och besöka olika städer tror jag Zanzibar är ett bättre alternativ.

Känner att det var svårt att få med allt så fråga gärna om du/ni har några andra frågor.

Fantastiskt! Kul! Ska kolla upp resorten; Luxurious vacation on beautiful Pemba Island | The Manta Resort - tack för tipset!

Några frågor: hur reste du/ni till Pemba, Chake Chake? Via Zanzibar eller från någon plats på fastlandet? Vilka nationaliteter bodde på resorten när du/ni var där? Mest för att få en bild av atmosfären och stämningen ...
Lite Off Topic (OT), men vilken resort på Maldiverna bodde du/ni på?

Själv har jag kollat upp att det t.ex. går att flyga via Paris och Nairobi med Air France/Kenya Airways. Då blir det dels poäng på Flying Blue kontot (för hela vägen!), och dels så flyger Kenya Airways B787 Paris - Nairobi. Mellan Nairobi och Zanzibar tycks de omväxlande flyga ATR-72 och Embraer maskiner.
Hur är det med andra allianser? Gissar att Ethiopian och Emirates har anslutningar som kan passa?
 

mtlmr

Medlem
Ethiopian flyger, Turkish flyger, Qatar flyger. Ethiopian med stopp i Kilimanjaro (med 787) och de två sistnämnda dock narrow-body.

Alternativet är ju att flyga till Dar es Salaam och sedan ta Cessna Caravan över till Zanzibar (men ska du till Pemba får du den roliga flygningen ändå iofs)

Fantastiskt! Kul! Ska kolla upp resorten; Luxurious vacation on beautiful Pemba Island | The Manta Resort - tack för tipset!

Några frågor: hur reste du/ni till Pemba, Chake Chake? Via Zanzibar eller från någon plats på fastlandet? Vilka nationaliteter bodde på resorten när du/ni var där? Mest för att få en bild av atmosfären och stämningen ...
Lite Off Topic (OT), men vilken resort på Maldiverna bodde du/ni på?

Själv har jag kollat upp att det t.ex. går att flyga via Paris och Nairobi med Air France/Kenya Airways. Då blir det dels poäng på Flying Blue kontot (för hela vägen!), och dels så flyger Kenya Airways B787 Paris - Nairobi. Mellan Nairobi och Zanzibar tycks de omväxlande flyga ATR-72 och Embraer maskiner.
Hur är det med andra allianser? Gissar att Ethiopian och Emirates har anslutningar som kan passa?
 

rvarttinen

Medlem
....

Alternativet är ju att flyga till Dar es Salaam och sedan ta Cessna Caravan över till Zanzibar (men ska du till Pemba får du den roliga flygningen ändå iofs)
Ja - det bidrar ju till en exotisk upplevelse! :)
Har inte flugit i så pass liten maskin, så det torde bli intressant. Minsta hittills för min del: DeHavilland Twin Otter.
 

Dr. Miles

Expert
Själv har jag kollat upp att det t.ex. går att flyga via Paris och Nairobi med Air France/Kenya Airways. Då blir det dels poäng på Flying Blue kontot (för hela vägen!), och dels så flyger Kenya Airways B787 Paris - Nairobi. Mellan Nairobi och Zanzibar tycks de omväxlande flyga ATR-72 och Embraer maskiner.
Hur är det med andra allianser? Gissar att Ethiopian och Emirates har anslutningar som kan passa?
Lista av flygplatser och flygbolag som flyger till Zanzibar ZNZ.

Addis Ababa ADD
Ethiopian Airlines ET

Dar es Salaam DAR
Zanair B4
Sunshine Express CQ
Precision Air Service PW
Regional Air Lines FN
Eurocypria Airlines UI


Doha DOH
Qatar Airways QR

Dubai DXB
Flydubai FZ

Frankfurt FRA
Condor DE (via Mombasa)

Hurghada HRG
Jetairfly TB

Istanbul IST
Turkish Airlines TK (via Kilimanjaro)

Johannesburg JNB
Regional Air Lines FN
Manx Airlines JE

Milano MXP
Neos NO

Mombasa MBA
Five Forty Airlines 5H
Condor DE

Muscat MCT
Oman Air WY

München MUC
Condor DE (via Mombasa)

Nairobi NBO
Five Forty Airlines 5H
Precision Air Service PW
Kenya Airways KQ

Rom FCO
Neos NO
Meridiana IG

Tel Aviv TLV
El Al LY

Förresten, det finns också en tråd om Zanzibar.
Zanzibar - en fantastisk plats eller överreklamerat - behöver input | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Lista av flygplatser och flygbolag som flyger till Zanzibar ZNZ.

Addis Ababa ADD
Ethiopian Airlines ET

Dar es Salaam DAR
Zanair B4
Sunshine Express CQ
Precision Air Service PW
Regional Air Lines FN
Eurocypria Airlines UI


Doha DOH
Qatar Airways QR

Dubai DXB
Flydubai FZ

Frankfurt FRA
Condor DE (via Mombasa)

Hurghada HRG
Jetairfly TB

Istanbul IST
Turkish Airlines TK (via Kilimanjaro)

Johannesburg JNB
Regional Air Lines FN
Manx Airlines JE

Milano MXP
Neos NO

Mombasa MBA
Five Forty Airlines 5H
Condor DE

Muscat MCT
Oman Air WY

München MUC
Condor DE (via Mombasa)

Nairobi NBO
Five Forty Airlines 5H
Precision Air Service PW
Kenya Airways KQ

Rom FCO
Neos NO
Meridiana IG

Tel Aviv TLV
El Al LY

Förresten, det finns också en tråd om Zanzibar.
Zanzibar - en fantastisk plats eller överreklamerat - behöver input | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tack för denna lista! Ser att Emirates, dock, lyser med sin frånvaro ...
 
Fantastiskt! Kul! Ska kolla upp resorten; Luxurious vacation on beautiful Pemba Island | The Manta Resort - tack för tipset!

Några frågor: hur reste du/ni till Pemba, Chake Chake? Via Zanzibar eller från någon plats på fastlandet? Vilka nationaliteter bodde på resorten när du/ni var där? Mest för att få en bild av atmosfären och stämningen ...
Lite Off Topic (OT), men vilken resort på Maldiverna bodde du/ni på?

Själv har jag kollat upp att det t.ex. går att flyga via Paris och Nairobi med Air France/Kenya Airways. Då blir det dels poäng på Flying Blue kontot (för hela vägen!), och dels så flyger Kenya Airways B787 Paris - Nairobi. Mellan Nairobi och Zanzibar tycks de omväxlande flyga ATR-72 och Embraer maskiner.
Hur är det med andra allianser? Gissar att Ethiopian och Emirates har anslutningar som kan passa?

Vi reste från Arlanda med Qatar Airways via Doha till Dar es Salaam. Vi hade ett långt byte i Doha och fick kostnadsfritt tillgång till hotell genom Qatar Airways. Flygningen från Doha till Dar es Salaam skedde med A320 och det var inte jättekul, framförallt med tanke på min längd. Jag är statuslös i Qatar och att ordna platser med bra benutrymme 2013 var tyvärr närmast omöjligt.

Därefter reste vi vidare med Coastal Aviation via Zanzibar till Chake Chake. När vi bokade fanns ett paket på Manta där boende och transfer från Dar es Salaam ingick till ett bra pris. Manta har genomgått stor förändring sen vi var där, deras relativt nya Underwater Room har synts i alla stora medier och jag kan tänka mig att priserna gått upp sen dess.

Stämningen var jättetrevlig! Man kan komma väldigt nära de andra gästerna om man vill, och vill man inte kan man självklart hålla sig för sig själv. På svenska julafton ordnade hotellet cocktailkväll i strandbaren och på julafton åt vi jullunch tillsammans. När vi var där var det massor av olika nationaliteter på hotellet, en hel del sydafrikaner, tyskar, danskar, svenskar (hotellet ägs av svenskar delvis), amerikaner, australiensare osv med flera. Det kan bli väldigt intressanta diskussioner i baren med en sån variation av människor.

Om du är intresserad av atmosfären och sådär kan du kolla igenom den här bloggen: pumbasomgranne
Det är en svensk tjej som gjorde sitt internship på Manta Resort samtidigt som jag var där. Hon har mycket bilder och bra exempel på hur vardagen på Manta är.

Vi bodde på Kuredu Island när vi var på Maldiverna. Också fantastiskt men en helt annan grej än Pemba. Pemba kändes betydligt mer äkta!
 

Dr. Miles

Expert
Pemba kändes betydligt mer äkta!
Så här såg det ut vid hamnen när vi åkte till Pemba från Zanzibar.
Det såg mer "afrikanskt" ut än Zanzibar.

Pemba 003.jpg
 
Toppen