Senaste nytt

Jag är flygvärd på SAS - ask me anything!

JohanG

Medlem
Jag har alltid varit nyfiken på vad crew gör i anslutning till övernattningar på outstations. Är det vanliga turistgrejor som alla vi anfra eller vill man bara sova och vila upp sig?

En annan fråga som diskuteras rätt ofta på forumet är norsk, svensk resp dansk besättning, t.ex. gällande servicenivå. Är det några skillnader och diskuterar man internt om de ev skillnaderna?
Vi har ofta tidiga checkintider och långa dagar, så personligen ser jag alltid till att sova ut på stoppen. Eftersom vi också är borta många dagar i sträck blir det att försöka göra undan ärenden och hålla sig i form, löparskorna ligger alltid nerpackade i rullväskan.

Absolut, det diskuteras en del. Nu generaliserar jag ju rätt grovt här men... Personligen tycker jag de flesta sköter servicearbetet likvärdigt, jag ser t ex större skillnad mellan olika åldersgrupper än vilken bas man har. Danskarna är ju dock kulturmässigt sett betydligt mer frispråkiga, vilket både märks ombord och på marken. Danskarna kanske också möjligen vågar ta lite mer egna initiativ än vad svenskar och norrmän generellt sett gör.
 

JohanG

Medlem
Hur långt i förväg vet du ditt schema; vilka dagar och tider du jobbar? I vilken utsträckning kan du själv styra detta?
Den 16e varje månad får vi schema, eller roster som det kallas, för nästkommande kalendermånad. Då är tider och destinationer klara. Så som kortast vet jag ungefär två veckor framöver och som mest sex veckor framöver. Det kan göra det lite svårt att planera någonting med lång framförhållning. Det finns en bidding-tjänst som är kopplad till schemaläggningen, dock fungerar den rätt dåligt. Jag skulle på min systers bröllop förra högsten och la då ett bud på att vara ledig två dagar. När rostern kom var jag ledig två dagar innan, jobbade de två dagarna jag önskade ledigt, och standby tre dagar efteråt...
 

JohanG

Medlem
Händer det någon gång att du blir åksjuk och vad gör du då?
Jag har aldrig känt mig åksjuk, däremot vet jag att många i början inte är van vid att arbeta i det låga lufttrycket (motsvarar ungefär Kebnekaises topp) vilket gör att man lätt känner sig svag. Det är ganska annorlunda att röra sig runt i kabinen så pass mycket som vi gör, ibland med vagnar på runt 100 kg, jämfört med när jag reser som passagerare.
 

JohanG

Medlem
Vill ni helst att man trycker på knappen för att beställa eller att man går fram och beställer?
Allra tacksammast är vi såklart om det går att ta hela beställningen på en gång under serveringen :) Men ibland blir man ju sugen på något mer efter en stund, och självklart hjälper vi dig om du plingar - det är ju trots allt en del av vårt jobb ;)

Med det sagt har vi som ni vet långa, tunga dagar på 12-13 timmar med tidiga morgnar, och det är klart att vi är tacksamma när du kommer fram och beställer - särskilt på längre flygningar (leisuredestinationer) där vi redan springer mycket i mittgången som det är. Kanske besöka toaletten, sträcka lite på benen och passa på att beställa något mer att dricka? :)
 

JohanG

Medlem
På en flight som inte är översvämmad med diamond/pandion (säg max 6 stycken på shorthaul). Går pursern igenom detta innan start för att informera var det sitter diamond/pandions i kabinen?

Hur snabbt har du varit med om boarding av en 737-800 som är full?
Vad är snittiden från första till att sista passegarare har satt sig på sin plats på ett ungefär?
Många bra frågor! Vi får listor till både främre och bakre station på 737, är det två-tre-fyra stycken brukar pursern ta det per interntelefon i samband med att vi bekräftar att dörrarna är armerade och vi får detaljerna kring det totala antalet passagerare, eventuella specialkategorier (rullstol, spädbarn osv). Är det fler än så brukar vi själva kolla på listorna efter start.

Inrikes, och då särskilt KRN, LLA, UME, SFT, boardar alltid snabbt och smidigt. Passagerarna har sällan mycket handbaggage (det är i 10 fall av 10 det som gör att boardingen drar ut på tid) och det är en stor andel vana resenärer så man behöver inte stuva undan baggage och ytterkläder vid nödutgångarna och längst fram.

Mitt rekord på en full 737-800 är runt 8-9 minuter från "boarding positions" till "boarding completed", på en LLA-ARN-flight. Snittiden gissar jag är runt 15-20 minuter.
 

JohanG

Medlem
När man skickar in feedback till SAS efter en resa, kommer det fram till er och gör man någonting med det?
Jag har efter snart fem år i luften för SAS aldrig fått någon feedback från passagerare, tyvärr! Varken ris eller ros. Jag vet att det förekommer men jag tror att det oftast fastnar nånstans mellan kundtjänst och huvudkontoret.

Däremot vet jag att man från huvudkontorets sida tar emot feedbacken och arbetar med att försöka tillgodose önskemål från resenärerna.
 
Last edited:

JohanG

Medlem
Är detta sanktionerat från din arbetsgivare eller svarar du subjektivt som privatperson?
Mina högst privata åsikter och iaktagelser. Jag delger ingenting som inte är allmänt tillgängligt eller känt. Vi har tydliga policies för, och vi uppmuntras att delta i sociala medier, under förutsättning att vi följer företagets code of conduct, vilket jag självklart har för avsikt att göra :)
 

JohanG

Medlem
@JohanG Nu är ju du ombord och inte vid gate, men har du hört något om att prioboarding ska börja efterlevas bättre?
Vi efterfrågar detta! Jag har fått uppfattningen att problemet är att det kräver resurser i gaten och/eller tekniska lösningar där exempelvis gaten kan kontrollera vilka boardingkort som ska släppas förbi och när. Jag vet att det har diskuteras, men jag tror att det för tillfället är större fokus på att kontrollera efterlevnaden på regler för antal och storlek på handbaggage, eftersom detta kraftigt påverkar punktligheten negativt.
 

JohanG

Medlem
Vad tycker du/ni om fresh bites?
(själv äter jag bara lax och ratar de andra)
Jag tycker det är väldigt roligt att vi återigen har färskmat att servera ombord på även våra kortaste destinationer, och inte bara Wasa-knäcket. Mängden mat är väl kanske i minsta laget om man vill mätta en kurrande mage. Laxskivan är god, "rågbrödschipsen" trodde jag var gammalt bröd när jag hade dem ombord första gången, och kyckling/bulgur är god men resten... Nja. Det fungerar att peta lite i dem.

Några av oss ombord tycker att det är lite anmärkningsvärt att det ska vara så konstlat och ansträngt vad gäller maten på shorthaul, jag har fått uppfattningen att en del skulle föredra något mindre komplicerade matrotationer. Då kanske särskilt maten i plus på europadestinationerna, även om jag tycker att den har fått sig ett rejält lyft. Men det ska tydligen vara på efterfrågan av EBD/EBP som maten ser ut som den gör.
 

JohanG

Medlem
Jag väljer gärna nödutgång och har bara varit med en gång att overhead bin var stängd för oss. Blev glatt överraskad. Aldrig varit med om det i plus däremot att crew gärna har sitt bagage där.
Jag skulle väl säga att de allra flesta är ganska duktiga på att stänga bins i åtminstone plus, men däremot är de första passagerarna som kommer ombord ofta snabba på att öppna dem igen, vilket ju i och för sig är meningen :)

Om jag ser någon som lägger upp sin väska det första den gör när den kommer ombord och sen fortsätter bak till Go brukar jag be den passageraren att ta med väskan bak - "det kan ju hända att ni får gå av bak, då slipper du vänta på att gå fram och hämta din väska" :)

På vissa maskiner finns det tyvärr dåligt med särskilt utrymme för crewbaggage (särskilt 737-700, men även vissa individer av -800), och ibland är det så pass tight om tid att det inte finns möjlighet att gå och hämta väskan från basen innan vi ska vidare med nästa flight där vi ska sova, vilket gör att vi måste ta med väskan även flighten innan. Oftast brukar vi lämna väskorna på Arlanda om det finns tid att gå och hämta dem senare, eftersom det ofta är trångt i hyllorna och det är ju vi som får handskas med det problemet :)
 
Toppen