Senaste nytt

Sol utan Zika Januari 2017? Första BusinessClass?

Airman

Medlem
Liten update:

Tack alla för hjälpen! Tyvärr har vi inte riktigt hittat något tillräckligt bra ur rese- och budgetsynpunkt. Jag tycker det vore kul med lite klipp-och-klistra olika biljetter, olika klasser för att få något/några segment i business med ok budget. Frun tycker mer det verkar jobbigt, många mellanlandningar och lång restid (ja, hon har väl kanske, eventuellt rätt egentligen ;) ) och biljetter direkt från Stockholm var lite i dyraste laget för oss.

Så som det ser ut nu så letar jag vidare. Känns lite synd, men jag får kanske ta en billig ekonomiresa som examensresa, sedan ta en roligare resa nästa vinter eller så. Jag kommer hålla utkik efter superdeals närmsta tiden i alla fall och hålla en liten gnutta hopp uppe. Men tack för hjälpen i alla fall! Nu vet jag lite mer hur/var jag skall leta :)
 

Kansai

Medlem
Nu är inte Okinawa jättevarmt i januari, men ändå helt okej. Biljetter finns för ca 17´´ per person i business med Qatar. Hur är zikarisken där?
 

palmen

Moderator
Kommer ni även att undvika ställen där det finns hajar? Det sker ca 70 hajattacker per år som rapporteras och i snitt 10 med dödlig utgång.
Blir rätt många ställen man måste undvika i så fall.
 
Kommer ni även att undvika ställen där det finns hajar? Det sker ca 70 hajattacker per år som rapporteras och i snitt 10 med dödlig utgång.
Blir rätt många ställen man måste undvika i så fall.
Det är väl betydligt fler gravida / barn som drabbats av Zika? Eller är jag helt förd bakom ljuset?
 

Airman

Medlem
Kommer ni även att undvika ställen där det finns hajar? Det sker ca 70 hajattacker per år som rapporteras och i snitt 10 med dödlig utgång.
Blir rätt många ställen man måste undvika i så fall.

Nu har väl tråden börjat spåra lite? Jag frågade specifikt om Zika, inget annat. Detta pga misstänkt extremt svåra fosterskador om man blir smittad. Jag tycker en del drar på lite stora växlar kring en väldigt enkel fråga. Jag går inte omkring och är rädd och ängslig om dagarna utan lever ett väldigt normalt liv och utsätter mig ibland för risker. Nu råkar Zika vara en risk jag inte vill utsätta mig, min fru och mitt eventuella framtida barn för. Enkelt. Inget annat problem här hos mig ;)

Och om forskningen kring Zika kommer fram till andra resultat än hur det ser ut nu är jag den första som åker ut i tropiken och blir myggbiten!

Så. Då vet vi det.
 

palmen

Moderator
Nu har väl tråden börjat spåra lite? Jag frågade specifikt om Zika, inget annat. Detta pga misstänkt extremt svåra fosterskador om man blir smittad. Jag tycker en del drar på lite stora växlar kring en väldigt enkel fråga. Jag går inte omkring och är rädd och ängslig om dagarna utan lever ett väldigt normalt liv och utsätter mig ibland för risker. Nu råkar Zika vara en risk jag inte vill utsätta mig, min fru och mitt eventuella framtida barn för. Enkelt. Inget annat problem här hos mig ;)

Och om forskningen kring Zika kommer fram till andra resultat än hur det ser ut nu är jag den första som åker ut i tropiken och blir myggbiten!

Så. Då vet vi det.
Vad jag hört så är inte zika bra på något sätt för gravida och kommande barn. Så du har helt klart en poäng i det.
Jag kan helt klart förstå att man vill undvika dessa områden även om jag själv inte brukar oroa mig för direkt mycket. Men det är ju som med mycket annat, när ebola var som värst skulle jag inte åka till något av dessa länder där det brutit ut.
Aldrig min mening att klanka ner på era värderingar över att avstå områden med potentiell risk för zika. Förstod bara inte varför men det har ju förklarats nu.
 

Airman

Medlem
Update (ja, man borde väl bjuda på update om man bett om hjälp): Det blir inte alltid som man tänkt sig...

Min kloka fru studentekonomianpassade mina högtflygande planer. Det blev bokning inom Europa, MEN ändå en liiiten tur "äkta" business trots allt, detta tack vara BC.se och FlyerTalk...

Minns inte om jag såg dealen på FlyerTalk eller via Dr.Miles först, men härligt med detta forum :)

Resan blir Arlanda(ARN)-Frankfurt(FRA)-Madrid(MAD)-Teneriffa(TFN) t/r.

Segmentet FRA-MAD t/r med LATAM 787-9 i business, med fin hårdvara vad jag förstått. Föredrar faktiskt 2-2-2-layouten eftersom vi då får sitta tillsammans vid fönster :) Provar även på Air Canadas lounge i FRA och Iberias i MAD... Så det blir första gången i Business och första gången i lounge för oss båda. Man måste ju börja någonstans ;) Hade klart varit underbart med Nya Zeeland, men nu kan vi istället lägga mer pengar på hotell/hyrbil/restauranger etc.

Såg även tipset av Dr.Miles om att flyga billigare till Frankfurt genom att samtidigt boka tågbiljett till... Vad det nu var för stad i närheten :)

Så, sammanfattningsvis: Härligt forum, tack för hjälpen :)
 

Airman

Medlem

Tack för tipset. Denna resa är dock redan bokad, men kommer hålla koll inför framtiden. Tyvärr är källan inte trovärdig i mina ögon, själva siten är inriktad på alternativmedicin och skrämsel kring "Big pharma" och artikeln är skriven av ett tveksamt institut. De hänvisar dock till en artikel från NEJM, som är en väldigt väl ansedd publikation, men de drar konstiga slutsatser tycker jag.

Kan hända att man hittar någon annan koppling och att man hade helt fel om Zikaviruset, men jag tycker inte artikeln har några starka teorier som utesluter Zika som källan till problemen.
 
Toppen