Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

GillBates

Medlem
Hade väldiga problem i förra veckan med att ansöka om visum och tydligen hade home land security höjt säkerhetsläget varpå viseringen stoppades worldwide (det var vad dom sade i torsdags när jag skulle hämta ut visumet i Göteborg). Jag hade ett flyg som avgick kl 19.50 från GOT samma dag, så det blev svettigt för mig. Efter att ha åkt hem och hämtat våra gamla utgångna pass, som dom tydligen behövde, fixade dom iordning visumet på kort tid och jag kunde få passen med visum tillbaka kl 16.00! :)
Nu är frågan: Vad tror ni på upplägget att ha en avbokningsbar biljett till valfritt land i regionen och sedan boka av den när man väl är inne i landet? Nu tänker jag på de som inte vill flyga till annat land utan ha en standardbiljett av typen CPH-PVG-CPH. Man kan ju ha blivit sjuk och varit tvungen att ställa in resan. Man lär väl inte bli stoppad när man är på väg att lämna landet, eller? Portad från landet i framtiden?
 

JohanA

Medlem
Hade väldiga problem i förra veckan med att ansöka om visum och tydligen hade home land security höjt säkerhetsläget varpå viseringen stoppades worldwide (det var vad dom sade i torsdags när jag skulle hämta ut visumet i Göteborg). Jag hade ett flyg som avgick kl 19.50 från GOT samma dag, så det blev svettigt för mig. Efter att ha åkt hem och hämtat våra gamla utgångna pass, som dom tydligen behövde, fixade dom iordning visumet på kort tid och jag kunde få passen med visum tillbaka kl 16.00! :)
Nu är frågan: Vad tror ni på upplägget att ha en avbokningsbar biljett till valfritt land i regionen och sedan boka av den när man väl är inne i landet? Nu tänker jag på de som inte vill flyga till annat land utan ha en standardbiljett av typen CPH-PVG-CPH. Man kan ju ha blivit sjuk och varit tvungen att ställa in resan. Man lär väl inte bli stoppad när man är på väg att lämna landet, eller? Portad från landet i framtiden?
Rekommenderas inte. Man får transitstämpel istället för inresestämpel.
Varför medvetet bryta mot regler uppsatta av främmande nation när du är gäst i deras land??
 

GillBates

Medlem
Jovisst kan man ha etiska invändningar och att man skall ta seden dit man kommer osv. Men jag förstår inte riktigt varför det är visering vid ankomst när man har biljett till tredje land men inte när man har biljett till samma land. Av den anledningen känner jag att man skulle kunna jobba sig runt "problemet".
 

Voyageur

Medlem
Jovisst kan man ha etiska invändningar och att man skall ta seden dit man kommer osv. Men jag förstår inte riktigt varför det är visering vid ankomst när man har biljett till tredje land men inte när man har biljett till samma land. Av den anledningen känner jag att man skulle kunna jobba sig runt "problemet".

I thailand får du betala böter i efterhand vilka är rätt modesta. Men gissningsvis i en diktatur som Kina utan egentlig frispråkighet skulle jag tippa på en otrevlig vistelse hos lokala polisen med diverse utfrågning och djävlande. Förmodligen också dryga böter gissningsvis. Inte o rekommendera.
 
har en resa till shanghai bokad i oktober och var idag och ansökte om visum men fick svaret om man har pass utfärdat efter 2014 så behöver dom få det utgångna passet i original för att godkänna visumansökningen :/ detta var tydligen nya regler från den 9 augusti pga. av förhöjd säkerhet och om man inte har det kan det ta månader för dom att bearbeta ansökan. kul att man har slängt sitt gamla pass:(
 

JohanA

Medlem
har en resa till shanghai bokad i oktober och var idag och ansökte om visum men fick svaret om man har pass utfärdat efter 2014 så behöver dom få det utgångna passet i original för att godkänna visumansökningen :/ detta var tydligen nya regler från den 9 augusti pga. av förhöjd säkerhet och om man inte har det kan det ta månader för dom att bearbeta ansökan. kul att man har slängt sitt gamla pass:(
Haha känns som en riktig "Kinalogik"... nästan så de är i klass med hur indier tänker...

"No Sir, we cannot do that."
"Why?"
"Because it is not allowed."
"Why is it not allowed?"
"Because the rules says so."
"Why does the rules says so?"
"Because it is not allowed."
 

Zniper

Medlem
Måste dubbelkolla med er här.

2e Maj
Kastrup-Shanghai
18.40. - 10.55


8e Maj
Shanghai-Hong Kong
21.10- 23.55


9e Maj
Hong Kong- Arlanda
09.05 - 14.35

För denna resa behöver jag väl inte ansöka om visum?
 

Dr. Miles

Expert
Måste dubbelkolla med er här.

2e Maj
Kastrup-Shanghai
18.40. - 10.55


8e Maj
Shanghai-Hong Kong
21.10- 23.55


9e Maj
Hong Kong- Arlanda
09.05 - 14.35

För denna resa behöver jag väl inte ansöka om visum?
Det är över 144 timmar i Shanghai väl?
Kl. 10:55 på den 8:e maj blir det 144 timmar från din ankomst.

Denna regel gäller för vistelse upp till 144 timmar.
 

JohanA

Medlem
Det är över 144 timmar i Shanghai väl?
Kl. 10:55 på den 8:e maj blir det 144 timmar från din ankomst.

Denna regel gäller för vistelse upp till 144 timmar.
Samt att det beror på vad du har för dig i Kina. Man kan inte resa runt hursomhelst utan bara stanna inom närliggande provinser.
 
Toppen