Senaste nytt

SAS Economy class: Köpenhamn-Beijing

Dr. Miles

Expert
Här kommer fortsättning av TR av SAS ekonomiklass.

I februari lyckades jag boka en bonusresa Stockholm-Beijing t/r för 20.000 EuroBonus poäng när SAS EuroBonus hade 20 år jubileumkampanj.
Den här är del 2 av serien.
Del 1 finns här: SAS Economy class: Stockholm-Köpenhamn


Det tog lite tid innan folk började röra sig ut från planet. Det verkade som om gatepersonalen hade inte kommit.
Till slut kön på planet försvann och jag traskade mot SAS Scandinavian Lounge.
Copenhagen SAS Lounge_01.jpg

CPH Scandinavian Lounge

Mycket trevlig lounge med högt tak och många sittplatser utspridda lägen.
Copenhagen SAS Lounge_02.jpg

De serverade bl a frikadeller, potatissallad, kallrökt lax.
Jag tog några av dem på tallriken och även tog Gin&Tonic med pytteliten Gin.
De rätterna smakade bra och jag blev lagom trött efter ett halvt glas GT.
Copenhagen SAS Lounge_03.jpg

Jag gick ned till receptionen för att låna nyckeln till dusch. Det var första gången för mig att använda dusch i denna lounge, så tog det tid att hitta duschen.
Duschen var utrustade med toa, handfat och några amenity kit.
Copenhagen SAS Lounge_04.jpg

Efter välbehövlig dusch kände jag mig fräsch inför kvällens flight.
Jag såg på informationstavlan att boardingen hade börjat när jag lämnade nyckeln till receptionen. Jag tackade personalen och lämnade loungen.

Jag gick mot gaten ca halvtimme före avgångstid. Det var helt tomt vid gränskontrollen.
SAS Economy class CPH-PEK_01.jpg

Boardingen hade inte börjat än när jag kom till gaten och det var ont om sittplats i väntrummet.
SAS Economy class CPH-PEK_02.jpg

Jag frågade en kvinnlig gatepersonal om hur mycket beläggning var och hon sa det var ungefär hälften.
Jag frågad henne om någon sitter vid min plats(jag tog gångplats av 2 säten) och hon svarade ja, det finns någon bredvid mig.
Jag bad henne om hon kunde hitta något av 2-säte platser som var ledig. Hon knappade tangenter på datorn och jag fick två säte för mig själv. Tummen upp SAS för bra service +2!

Kvällens flygplan, Airbus A340.
SAS Economy class CPH-PEK_03.jpg

Det var lite trögt för att komma in i planet. Jag välkommnades av 1 dansk och 1 norsk kabinpersonal onbord och de visade mig min plats till höger(tyvärr).

Som jag skrev tidigare, jag fick två säte för mig själv.
SAS Economy class CPH-PEK_04.jpg

Benutrymme är helt OK för mig som är 170 cm. Lite synd att SAS placerar medialådan vid fönstret. Det hade varit bättre om de placerade lådan på gångsidan.
SAS Economy class CPH-PEK_05.jpg

Köpenhamn-Beijing
Flight SK995 med SAS
Avgång: 21:05
Ankomst: 13:05
Flygplan: Airbus A340
Klass: Economy class
Sittplats: 44A/44B

Dörren var stängd och pursern ropade "Boarding completed". Det tog liten stund innan planet lämnade gaten mot banan.
Jag såg att EasyJets flygplan var före oss i kön. Jag visste inte EasyJet flög från Köpenhamn.

Planet lyftes ganska snabbt antagligen tack vare lätt load på planet.
Kapten sa att flygtiden skulle vara 8 timmar 40 minuter. Det är inte så värst lång tid att sitta i ekonomiklass. :)
SAS Economy class CPH-PEK_08.jpg

Efter en kvart släcktes säkerhetsbältesskylten och kabinpersonal började dra fram drinkvagnen.
Jag frågade en flygvärdinna om det gick att beställa Gin&Tonic med pytteliten Gin och is.
Då fick jag allting separat. Är det IKEA modell som gäller på en SAS flygning?
SAS Economy class CPH-PEK_09.jpg

Kabinpersonal satte igång IFE ganska sent, dessutom det inte var AVOD så att man inte kunde pausa eller spola fram/tillbaka filmen.
Den lilla PTV:en visar sina ålder. Det vore trevligt om SAS kunde installera lite strörre skärm med AVOD.
SAS Economy class CPH-PEK_06.jpg

Min Gin&Tonic började verka då tog jag ner min ryggväska och la den under mina fötter. På det viset kunde jag ha egen fotstöd. Sedan tog jag fram öronproppar och ögonmask. Jag upptäckte att jag glömde min uppblåsbar nackkudde. Tur nog att jag hade två säte för mig själv så tog jag en kudde till nacken, en annan kudde till ryggen.
Jag var så pass trött så att jag skippade middagen, så kan jag tyvärr inte skriva om vad som erbjöds.

Det blev ganska hackig sömn för jag inte kunde hitta riktig bra ställning att sova och jag vaknade till flera gånger.
Kabinpersonal gick runt med vatten/apelsinjuice några gånger.
SAS Economy class CPH-PEK_10.jpg

Strax två timmar före ankomsttid gick jag till galleyn att se vad som erbjöds.
Det var ganska spartansk utbud. Mineralvatten och apelsinjuice för självservering.
Jag tog ett glas apelsinjuice och då kom några kabinpersonaler ut från vilorum. De såg mycket trötta ut. Iofs det kan jag förstå. De hade sin höjd 4 timmars sömn och det tycker jag också att det är lite för kort.
Jag pratade lite med en kinesisk flygvärdinna om hur det var att jobba på SAS. Hon sa att det var mycket trivsamt att jobba på SAS och det var helt annan arbetsmiljö än hos kinesiskt flygbolag.
Hon är Beijing base men hon flyger också Köpenhamn-Shanghai rutt.

Jag gick tillbaka till mitt säte. De började servera frukost ungefär när vi befann oss över Ulaanbaatar.
Jag kunde se att gränsen till snöområdet. Därifrån började Gobiöknen.
SAS Economy class CPH-PEK_12.jpg SAS Economy class CPH-PEK_13.JPG

Frukosten tillhörde en av de minsta frukosten på flyget som jag har ätit.
Bröd, yoghurt, müsli, ost, sylt, smör och apelsinjuice. Ingen varm omelett eller gröt.
Stor plus var dock jasminté som serverades.
SAS Economy class CPH-PEK_11.jpg

Jag vet inte om de erbjöd hörlurar då jag såg ingen som hade hörlurar på sig och tittade på filmen runtomkring mig. Några som hade hörlurarna på sig var för sina mobiler eller iPad.
Nåja, jag har inte missat speciellt mycket.

Planet cirkulerade ett par gånger nordväst om Beijing innan det fortsatte mot huvudstaden. Antagligen det var kö för landning och för många plan i luften i Beijing område.
SAS Economy class CPH-PEK_14.jpg

Flyget landade till Beijing flygplats ca 10 minuter före tidtabell. Planet taxade mot terminalen T3E.
På vägen till terminalen fick jag höra några SMS/Nokia tune ljud. Välkommen till Kina!:p
SAS Economy class CPH-PEK_15.JPG

Tack och hejdå, SAS!
SAS Economy class CPH-PEK_16.jpg

Kl. 13:20 kom jag ut från planet och gick mot immigration. Det var några köer för utlänningar men det var nästan noll kö för kinesiska medborgare.
Efter kort stund i kön ropade en gränskontrollpersonal att utlänningar kunde använda immigrationsdiskar för kineser. Jag sprang till en av de diskarna och det gick snabbt.
SAS Economy class CPH-PEK_17.jpg

Jag gick mot lilla tåget som går mellan terminalerna och fortsatte till terminal T3C där bagageband fanns.
Bandet rullade med några bagage men det var för en flight före oss. Efter en stund kom bagagen från vårt plan och mitt bagage med Star Alliance priority-tag kom bland de första. Precis så fungerar det i Asien.:D
 
Last edited:
Tack för en trevlig reportage. Jag har alltid fått GT som du också på mina SAS avgångar. Kanske något att du som resenär kan blanda din egen drink så starkt som du vill. :)

Trist att bokade för mig själv resan till december så får vänta några månader till.
 

A380*G

Medlem
Fint reportage!

Var evigheter sedan jag flög SK eco på långflyg, feb 2007 PVG-CPH tror jag det var. Har inte missat något märker jag. Frukosten såg bedrövligt ynklig ut. Gick de iaf runt och erbjöd extra bröd? En omelett tycker jag de kunde erbjuda åtminstone.

Trodde du bara drack te, men små GT fungerar tydligen också! ;)
 

Dr. Miles

Expert
Tack för era kommentarer!:D

Tack för en trevlig reportage. Jag har alltid fått GT som du också på mina SAS avgångar. Kanske något att du som resenär kan blanda din egen drink så starkt som du vill. :)
Det är iofs rimligt och mindre tidskrävande för personalen.

Var evigheter sedan jag flög SK eco på långflyg, feb 2007 PVG-CPH tror jag det var. Har inte missat något märker jag. Frukosten såg bedrövligt ynklig ut. Gick de iaf runt och erbjöd extra bröd? En omelett tycker jag de kunde erbjuda åtminstone.
Ja, det är som sagt en av de minsta frukosten som jag har fått på flyget. Jag föredrar värm frukost.

Trodde du bara drack te, men små GT fungerar tydligen också! ;)
Ja, många tror att jag dricker bara té. Det gjorde t o m Jacob vid BC.se träff på Monks. ;)
 

Jonas C

Medlem
Trevlig report, kul att se andra delen! Inte ofta man får se rapporter från SAS ekonomiklass på långflyg. Hard produkten såg helt okej ut, dock måste jag hålla med om att de måste uppdatera IFE:n, helt klart under standard för vad övriga EU bolag erbjuder. Intressant att flyget bara var halvfullt, är detta vanligt på SAS långflyg?

Ang G&T att sprit och mixer serveras separat har nog snarare att göra med fackens krav på arbetsmiljö. De vägrar ju trots allt plocka av plasten på maten i Business Class...
 

Bryant

Medlem
Trevligt med del två! IFE:n är dålig men det visas iallafall film på egen skärm..:) Vilket man inte får på TG(ARN), LH 747 eller Aerosvit..:)

Jonas: När SAS erbjuder långlinjer för 10000-30000 EBpoäng så betyder det oftast att det är dålig beläggning dessa datum. Jag har flugit till ORD i feb när vi var ca 45-50 st i eco.
 
Tack för fina bilder och detaljerad rapport. Där krossas min uppfattning om att AHO dricker ingen alcohol. :p

Lite synd att SAS placerar medialådan vid fönstret. Det hade varit bättre om de placerade lådan på gångsidan.
Det är väl de har gjort i 330:n istället.
 
Toppen