Senaste nytt

Eventuell tidigare leverans av A350 till SAS?

FFlash

Medlem
Vad jag förstått har ingen kommit undan mycket kraftiga förseningar oavsett stolsleverantörer/konfigurationer etc.
Orderboken har 797 plan, endast 32 levererade efter snart två år.
Och av backloggen på 765 plan ligger snällt räknat 716 plan före SAS i kön....
För att SAS skulle få något plan 2019 krävs alltså att man snarast får upp produktionstakten från dagens ca 3 plan/månad till ca 23 plan/månad.

Problemet är bara att (bortsett från stolsleveransproblem m fl inkörningsproblem) maximal teoretisk produktionskapacitet i Toulouse är 13 A350:s per månad.
Vill man över det så måste man bygga en ny fabrik.
Och den lär knappast stå klar före 2019...

Inte riktigt lovande för Airbus. Tror Boeing får fortsätta sina 747 ett tag och ta över misslyckade/olevererade A350 ;)
 
Vad jag förstått har ingen kommit undan mycket kraftiga förseningar oavsett stolsleverantörer/konfigurationer etc.
Orderboken har 797 plan, endast 32 levererade efter snart två år.
Och av backloggen på 765 plan ligger snällt räknat 716 plan före SAS i kön....
För att SAS skulle få något plan 2019 krävs alltså att man snarast får upp produktionstakten från dagens ca 3 plan/månad till ca 23 plan/månad.

Problemet är bara att (bortsett från stolsleveransproblem m fl inkörningsproblem) maximal teoretisk produktionskapacitet i Toulouse är 13 A350:s per månad.
Vill man över det så måste man bygga en ny fabrik.
Och den lär knappast stå klar före 2019...

Var någonstans får du det till att det är 716 plan före SAS i kön?
Airbus säger fortfarande att de kommer leverera 50 plan det här året, och det har dom kommunicerat hela tiden. Deras plan är att ha en produktionstakt på 6plan/månad innan 2016 sär slut och 10plan/månad i slutet av 2018. Att dom har problem med toaletter och annat är ju välkänt, men de har ju inte ändrat sina intentioner. Men visst, de har 35 plan att leverera i år för att komma upp i målet vilket innebär en takt på 7plan/månad för resterande månader. Så de kanske missar med nåt flygplan, men det är säkert inte så långt ifrån.
Men eftersom den ursprungliga planen inte ändrats mycket de senaste åren varför skulle SAS inte få sina flygplan 2019?
 

Carl

Medlem
Är tanken att fasa ut A330/340 och ersätta dessa med A350? Fler interkontinentala linjer med SAS hade varit önskvärt men så lär det väl inte bli om antalet longhaul maskiner är konstant? Någon som vet?
 

Miljon3

Medlem
Är tanken att fasa ut A330/340 och ersätta dessa med A350? Fler interkontinentala linjer med SAS hade varit önskvärt men så lär det väl inte bli om antalet longhaul maskiner är konstant? Någon som vet?
Jag tolkar det som att de kommer fasa ut sina A340 och ersätta med A350.
 
Är tanken att fasa ut A330/340 och ersätta dessa med A350? Fler interkontinentala linjer med SAS hade varit önskvärt men så lär det väl inte bli om antalet longhaul maskiner är konstant? Någon som vet?
Jag tycker att de fasar ut dem från SAS brandade flottan, och målar om dem och inreder enbart ekonomi och dammar av Scanair-namnet igen och använder dem för charter :D
 

JonW

Medlem
Var någonstans får du det till att det är 716 plan före SAS i kön?
Airbus säger fortfarande att de kommer leverera 50 plan det här året, och det har dom kommunicerat hela tiden. Deras plan är att ha en produktionstakt på 6plan/månad innan 2016 sär slut och 10plan/månad i slutet av 2018. Att dom har problem med toaletter och annat är ju välkänt, men de har ju inte ändrat sina intentioner. Men visst, de har 35 plan att leverera i år för att komma upp i målet vilket innebär en takt på 7plan/månad för resterande månader. Så de kanske missar med nåt flygplan, men det är säkert inte så långt ifrån.
Men eftersom den ursprungliga planen inte ändrats mycket de senaste åren varför skulle SAS inte få sina flygplan 2019?
Som sagt, back loggen är nu 765 plan. Av dessa ligger 716 för leverans 2016-2018 (vilket som alla förstår naturligtvis inte kommer att hålla, leveransbeskeden för A350 har aldrig hållit, och det är dessutom nu en rent matematisk omöjlighet.)
SAS har nu backat till 2019. Då "ska" även 49 andra plan levereras. För säkerhets skull har jag utgått från att samtliga dessa ligger efter SAS i kön, vilket ju inte är speciellt sannolikt.

Airbus har inte alls "hela tiden kommunicerat att man ska leverera 50 plan 2016" det är tvärtom resultatet av ständigt framflyttade önskedrömmar om höjd produktionstakt.

Det ska även noteras att t o m i Airbus egna prognoser (som alltså aldrig hållit!) så inträffar produktionsmaximum 13 plan/månad först efter 2018.

Det finns alltså inte ens en matematisk möjlighet för SAS att få sina plan 2019 med mindre än att 100-tals plan avbeställes/senareläggs, oavsett om man nu äntligen skulle nå det (nedjusterade) målet om 50 plan per månad 2016 eller ej.
Man kan naturligtvis få något ströplan 2019 om Airbus skulle få för sig att ransonera planen mellan flygbolagen. Men jag tror inte det är så sannolikt, det fungerar inte värst bra för flygbolagen heller att inte få en viss volym på varje modell relativt snabbt.
 

JohanA

Medlem
Mycket osannolikt eftersom Boeing överväger avsluta produktion av 747 i de kommande åren

The jumbo jet is officially going extinct — here's a look at its glory days - Business Insider Nordic
Mycket osannolikt? Nja, Amerkianska regeringen har beslutat att nästa generation Air Force One kommer baseras på B747 så den kommer kunna produceras ett tag till, samt att det finns en backlog på B747.

Som kuriosa fick inte Airbus några order på A380 under två års tid heller.

Att Boeing har produktionskapacitet är ju knappast negativt om Airbus inte kan leverera.
 
Toppen