Senaste nytt

Eventuell tidigare leverans av A350 till SAS?

Senator

Moderator
Man vill inte ha dem tidigare, har väl förlängt avtalet på A340 nu när bränslepriset är på den nivå som just nu gäller.

+1
+2 att det lär inte vara några kapitalkostnader för dessa alls nu: avskriva + inte längre leasade.

Lite som BA som kör sina B747-400 hårt: rörelsekostnaden kanske lite högre, men det är inga kapitalkostnader av kassaflödeskaraktär...
 
Last edited:

JonW

Medlem
Vad jag förstått har ingen kommit undan mycket kraftiga förseningar oavsett stolsleverantörer/konfigurationer etc.
Orderboken har 797 plan, endast 32 levererade efter snart två år.
Och av backloggen på 765 plan ligger snällt räknat 716 plan före SAS i kön....
För att SAS skulle få något plan 2019 krävs alltså att man snarast får upp produktionstakten från dagens ca 3 plan/månad till ca 23 plan/månad.

Problemet är bara att (bortsett från stolsleveransproblem m fl inkörningsproblem) maximal teoretisk produktionskapacitet i Toulouse är 13 A350:s per månad.
Vill man över det så måste man bygga en ny fabrik.
Och den lär knappast stå klar före 2019...
 
Toppen