Senaste nytt

Ringa SAS och boka efter sökning på Google Flights

Kära experter. Jag har inte hållit på med detta så länge eller i samma utsträckning som ni. Hoppas ni inte irriteras av min okunskap.

Vanligtvis brukar jag gå in på sas.se, hitta en resa och köpa den. Men nu har jag testat att göra sökningar på Google Flights, och resultaten verkar vara helt fantastiska. T ex mellanlandning i roligare städer, "smartare" rutter än på sas.se, medvetet stopp i t ex NYC i ett dygn, etc. Priserna hålls samtidigt föredömligt låga, jag hade förväntat mig att dom skulle skjuta i höjden.

1) Varför är det så?
2) I slutet på sökningen står det ofta "Ring SAS och boka på tel XXX". Om jag gör det, kommer SAS godta den rutt jag hittat på Google och till det priset (ofta med några legs flugna av United), eller kommer dom säga "jag vet inte vad du hittat på nätet, men våra rutter och priser finns på vår sida, där du också bokar dina resor".
3) Är det något annat (bra eller dåligt) jag bör känna till angående detta sätt att hitta/boka resor?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Kära experter. Jag har inte hållit på med detta så länge eller i samma utsträckning som ni. Hoppas ni inte irriteras av min okunskap.

Vanligtvis brukar jag gå in på sas.se, hitta en resa och köpa den. Men nu har jag testat att göra sökningar på Google Flights, och resultaten verkar vara helt fantastiska. T ex mellanlandning i roligare städer, "smartare" rutter än på sas.se, medvetet stopp i t ex NYC i ett dygn, etc. Priserna hålls samtidigt föredömligt låga, jag hade förväntat mig att dom skulle skjuta i höjden.

1) Varför är det så?
2) I slutet på sökningen står det ofta "Ring SAS och boka på tel XXX". Om jag gör det, kommer SAS godta den rutt jag hittat på Google och till det priset (ofta med några legs flugna av United), eller kommer dom säga "jag vet inte vad du hittat på nätet, men våra rutter och priser finns på vår sida, där du också bokar dina resor".
3) Är det något annat (bra eller dåligt) jag bör känna till angående detta sätt att hitta/boka resor?
Rutten kommer de godta, priset är där emot osäkert. Det är bara ringa och uppge vad du hittat och se vad de får för pris. Annars brukar det gå att boka lite mer komplicerat med uniteds multisök
 
Bokning per telefon tillkommer ofta bokningsavgift/servicearvode hos de flesta flygbolag.
Känns helt klart okej. Google hade till och med skrivit "i priset ingår en beräknad serviceavgift från flygbolaget för bokning via telefon på 216 kr."
Det jag tycker känns konstigt är helt enkelt att det inte känns överdrivet dyrt, vilket just nu skulle vara skönt eftersom det är ett jobb med en fixerad resebudget.
 

palmen

Moderator
Känns helt klart okej. Google hade till och med skrivit "i priset ingår en beräknad serviceavgift från flygbolaget för bokning via telefon på 216 kr."
Det jag tycker känns konstigt är helt enkelt att det inte känns överdrivet dyrt, vilket just nu skulle vara skönt eftersom det är ett jobb med en fixerad resebudget.
Sök fram den via Uniteds sida om det går i och med att jag antar att du ska flyga United inrikes.
 

Senator

Moderator
Om vi går till grundfrågan om varför t.ex. SAS.se enbart visar "enkla" alternativ så handlar det nog om att en stor majoritet vill ha så rak sträcka som möjligt, och därmed erbjuder SAS inte komplexa bokningar.

Att ringa SAS för komplexa bokningar som innehåller flera bolag är rätt lönlöst. Agenterna är helt låsta med vad de får boka..
 

nota bene

Medlem
1) För att SAS.se inte visar ALLA alternativ, vilket Matrix eller Google flights mer eller mindre gör (i alla fall om man tvingar fram det).

Prissättning och router fastställs genom fare rules (prisregler) och routing rules. Dessa kombinerat leder till vilka rutter du kan flyga till ett visst pris, och hur olika priser tillåts kombineras etc. Etc.

2)

I princip är svaret ja. Det förhåller sig dock lite mer komplicerat än så. Det kan vara något fel med sökningen (phantom availability, expired availability m.m.), eller så är SAS inkompetenta eller ovilliga att boka det du vill. Då rekommenderas att använda United.com eller kompetent resebyrå.

3) expertflyer.com i kombination med att läsa här hur man använder det!

Jag bokar numera sällan longhaul med något som skulle dyka upp på en hemsida... Antingen krävs multi-city med väldigt specifika instruktioner eller så krävs telefonbokning (alternativt kompetent resebyrå).
 
Tack för alla bra svar!

Problemet med att boka via United är att priset går upp en del jämfört med vad Google säger att SAS skulle ta på telefon.
 

nota bene

Medlem
Ja även United visar expired availability på partner flights.

Om du vill ha mer hjälp är det nog bäst att posta hela bokningen här så kan vi kolla EF och Matrix etc. Du kan dock kolla dessa själv med rätt erfarenhet eller inställning ;)

Även EF och Matrix kan släpa några timmar ibland, men mindre än vad UA gör.
 
Toppen