Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Agö

Medlem
Att resandet i affärsklass ökat med 20% behöver ju inte nödvändigtvis bero på en ökad efterfrågan i motsvarande omfattning, om man fyller upp platserna med gratis- eller budgetresenärer.
SAS är ett noterat bolag. Det finns gränser för vilken typ av "vilseledande" information man får presentera i en rapport så nej, detta avser knappast gratis- eller budgetresenärer. Vad vi däremot har sett är ju ett betydligt större antal kampanjer och fasta, "låga" priser samt en annan typ av prissättning. Sådant drar rimligtvis upp efterfrågan.
 

Vaniljvodka

Medlem
Försöker uppgradera OSL-EWR och EWR-ARN och det verkar vara en bugg här med. På ditvägen så kan jag lägga mellan 3800 och 6600 poäng. På hemresan ser det dock normalt ut, mellan 20.000 och 65.000 poäng. Men då jag är mest intresserad av att uppgradera med cash så undrar jag om det blivit en bugg här med. Jag har biljett i VIP Plus och Plusgrade vill ha minst 3800 SEK och upp till 6600 SEK. När jag uppgraderade VIP Plus till LAX för en dryg månad sen så var det lägsta budet man kunde lägga på 2000 SEK. Har det blivit dyrare eller är detta nån bugg också? Eller är det bara EWR som är en dyrare destination att uppgradera?

Buggen fixad så nu har jag lagt en uppgradering för 22k poäng dit och 26k poäng hem. Behöver bli uppgraderad åtminstone ena vägen för att få ihop tillräckligt med baspoäng för att behålla EBG.

De skulle dock fortfarande ha ett minimum på 3800 SEK för Plus -> Business. Alldeles för mycket pengar i min bok, när jag tidigare kunnat betala 2000 SEK. Hoppas det inte är så här varenda gång framöver.
 

Vaniljvodka

Medlem
Kollade med en SAS-anställd jag känner som tog det vidare och fick följande svar:

"Det är billigare under sommaren pga att vi har behov av upgrades, hösten är dyrare. Kommer vara dynamisk prissättning!"
 
Vet inte om det är någon som skrivit om det här innan, men förstår jag det rätt som om priset i SEK på bilden nedan anger värdet av de poäng som jag budat med? Mitt bud var 5 060 poäng per passagerare och inte i cash. Lägsta bud i cash var 400 kr. Eller var kommer siffran 470 kr per passagerare ifrån?

Namnlöst 2.jpg
 

palmen

Moderator
Vet inte om det är någon som skrivit om det här innan, men förstår jag det rätt som om priset i SEK på bilden nedan anger värdet av de poäng som jag budat med? Mitt bud var 5 060 poäng per passagerare och inte i cash. Lägsta bud i cash var 400 kr. Eller var kommer siffran 470 kr per passagerare ifrån?

Visa bifogad bild 54286
Mycket möjligt att det finns en poäng i detta. Vad var lägsta poängbud du kunde lägga?
 
Mycket möjligt att det finns en poäng i detta. Vad var lägsta poängbud du kunde lägga?
Lägsta poängbud var/är 5 000 poäng. Så logiken känns inte helt strålande, eller så är det mer värdefullt att använda poäng än cash om inte min EBD-bonus är inräknad. Är EBD-bonusen medräknad så blir det tvärtom, alltså att det är mer värdefullt att använda cash än poäng.
Hur ser det ut för övriga?
 

Holloman

Medlem
Lite OT, men jag fick avslag på plusgradebudet till EWR i natt (flyger i morgon). I eftermiddags fick jag dock SMS om möjligheten att uppgradera på Arlanda i morgon. Jag har två funderingar om det. De nämner att man ska gå till service center efter passkontrollen (first come first served). Vi hade ändå tänkt vara ute tidigt i morgon, men det är ju lite trist att passera passkontrollen för tidigt (istället för att sitta i loungen). Vet någon om det fungerar att uppgradera i loungen eller i servicecentret i A-piren? Fundering två är vilka nivåer som gäller. Är det de gamla nivåerna för poänguppgradering på avresedagen som gäller?
 

Ebg

Medlem
Lite OT, men jag fick avslag på plusgradebudet till EWR i natt (flyger i morgon). I eftermiddags fick jag dock SMS om möjligheten att uppgradera på Arlanda i morgon. Jag har två funderingar om det. De nämner att man ska gå till service center efter passkontrollen (first come first served). Vi hade ändå tänkt vara ute tidigt i morgon, men det är ju lite trist att passera passkontrollen för tidigt (istället för att sitta i loungen). Vet någon om det fungerar att uppgradera i loungen eller i servicecentret i A-piren? Fundering två är vilka nivåer som gäller. Är det de gamla nivåerna för poänguppgradering på avresedagen som gäller?
Japp dem kunde reservera 2 C platser till mig och sällskap på loungen som sedan skulle betalas vid service center.
 
Toppen