Senaste nytt

Vilket SkyTeam Frequent Flyer Program är rätt för mig?

olo

Medlem
Jag har inte flugit med SkyTeam på länge, men nu har Lufthansa bokat om mig till AF/Hop!, så frågan kommer i ny dager. Är på väg ut till CDG i skrivande stund.

Har läst två trådar på teamat, men blev inte klokare och funderar på vad som har hänt sedan 2012..?
http://www.businessclass.se/forum/threads/vilket-skyteam-bonusprogram-ska-man-välja.3407/page-2http://www.businessclass.se/forum/threads/vilket-bonusprogram-för-skyteam.7213/page-3

Jag prioriterar *A, och mitt matchade Alitaliakort är oanvänt.

Eventuellt resande med SkyTeam kommer förmodligen att vara GOT-AMS-europa eller direkt GOT-CDG. Lägg till någon enstaka resa här och där. Långresorna styr jag till *A.
Mest ekonomi, men business förekommer. Idag har jag J-klass på biljetten.

Jag vill att poängen lever länge. Om det faktiskt finns möjlighet att nå status relativt lätt ökar det sannolikheten att SkyTeam blir andrahandsvalet efter *A.

Vad är bäst för mig? FlyingBlue? Delta SkyMiles? Annat?
Har de kalenderår eller registerdag som brytpunkt?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte flugit med SkyTeam på länge, men nu har Lufthansa bokat om mig till AF/Hop!, så frågan kommer i ny dager. Är på väg ut till CDG i skrivande stund.

Har läst två trådar på teamat, men blev inte klokare och funderar på vad som har hänt sedan 2012..?
http://www.businessclass.se/forum/threads/vilket-skyteam-bonusprogram-ska-man-välja.3407/page-2http://www.businessclass.se/forum/threads/vilket-bonusprogram-för-skyteam.7213/page-3

Jag prioriterar *A, och mitt matchade Alitaliakort är oanvänt.

Eventuellt resande med SkyTeam kommer förmodligen att vara GOT-AMS-europa eller direkt GOT-CDG. Lägg till någon enstaka resa här och där. Långresorna styr jag till *A.
Mest ekonomi, men business förekommer. Idag har jag J-klass på biljetten.

Jag vill att poängen lever länge. Om det faktiskt finns möjlighet att nå status relativt lätt ökar det sannolikheten att SkyTeam blir andrahandsvalet efter *A.

Vad är bäst för mig? FlyingBlue? Delta SkyMiles? Annat?
Har de kalenderår eller registerdag som brytpunkt?
Om du inte flyger med Skyteam flygbolaget ofta (minst var 20:e månader) välj Delta SkyMiles.
Flyger du tillräckligt ofta (15 Skyteam flighter per kalenderår), kan du kreditera till Air France/KLM Flying Blue.

Silver: the smooth way to travel | FlyingBlue.com
 

olo

Medlem
Om du inte flyger med Skyteam flygbolaget ofta (minst var 20:e månader) välj Delta SkyMiles.
Flyger du tillräckligt ofta (15 Skyteam flighter per kalenderår), kan du kreditera till Air France/KLM Flying Blue.

Silver: the smooth way to travel | FlyingBlue.com
Räknade lite och 15 segment kan det nog bli, men sen påmindes jag om att Göteborgsflighten avgår från 2G, och redan på vägen dit påmindes jag om varför jag inte flugit med dem sedan 2012.

Så Delta it is!
 
Silver på FB (15 flighter) är inte dumt, ger en extra incheckad väska när du flyger med KLM. Tyvärr ger inte KLM den förmånen till andra tex om man har Elite Plus i Alitalia/Delta och vanligste Skyteambolaget som man råkar ut för i Europa som svensk är ju KLM/AF
 

Dr. Miles

Expert
Räknade lite och 15 segment kan det nog bli, men sen påmindes jag om att Göteborgsflighten avgår från 2G, och redan på vägen dit påmindes jag om varför jag inte flugit med dem sedan 2012.

Så Delta it is!
Fördelen med Flying Blue är att de har hyfsad bra online awardbokningssida.
Inom Sydostasien kostar en bonusresa 10.000 miles i Economy class, 25.000 miles i Business class hos Flying Blue.

T ex
Screenshot20160713 04 FB.png



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

olo

Medlem

Dr. Miles

Expert
Intressant!
Är det svårt att använda sina Delta miles?
De visar inte så många partnerflygbolags flygningar online.
Fördel med Delta SkyMiles är att inget bränsletillägg på många flygbolags flygningar ifall resan inte börjar från Europa.

Du kan också läsa följande trådar om Delta SkyMiles.
Delta SkyMiles har infört one way award | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Så här diskriminerar Delta Skymilles dig om du reser från Europa | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Smuffe

Medlem
Jag sitter och ser över vilka kreditkort som finns tillgängliga här i Filippinerna.
Ett alternativ är ett VISA som samlar inköpen till Delta Sky Miles.
Frågan är ju om det är ett särskilt bra val eller om jag ska välja ett av de VISA som har en bra reseförsäkring och är kopplat till Priority Pass.

Anledningen till att jag postar här och inte i kreditkortstråden beror på om det är smart att ha ett anslutet kort att samla till Delta eller inte.
Det mesta med programmet verkar vara skräp utöver enkel rewards biljetter.
Har något nytt hänt sedan nyår?
 

jumbooze

Medlem
Hmm, SkyPesetas, flyger du något med Delta eller kan ett vanligt Amex vara en möjlighet? ( om det finns ). Är KoreanAir ett alternativ? Är ej insatt i kortet som finns på Filippinerna
 

Smuffe

Medlem
Mmm.. Det är just det. Delta kommer jag inte flyga med på lång tid.
Jag kommer ju flyga mestadels *A som vanligt men betalar jag med kortet så kommer jag ganska enkelt komma upp i tillräckligt med miles för awardflygningar.
Kommande t.o.r. mellan Stockholm och Manila i business ligger på mellan 75'000 - 100'000 pesos vilket motsvarar omkring 15'000 - 19'000kr.
45 pesos = 1 poäng = 1 mile.
Nu är jag inte helt insatt i intjäningen kontra värdet av 2000 miles men stämmer det att det behövs mellan 45'000-85'000 för en bra reward i business?
Och minst 10'000 miles intra Asien?

Alternativen är BDO som har Amex med Cathay Pacific som jag skulle valt men BDO som bank är inget alternativ.
De är de enda som har Amex såvitt jag kan se utöver Citibank som kräver 1 miljon pesos eller $50-100k.

Tredje alternativet är UnionBank som har samarbete med Cebu Pacific samt fjärde alternativet, statliga PNB och Philippine Airlines...

Reglerna i sig motsvarar de i Sverige, dock betydligt lägre avgifter för att motsvara den lokala inflationen och valutan.

Så, kort kopplat till Delta eller ett vanligt VISA eller MasterCard med bra reseförsäkring och tillgång till Priority's lounger? :)
 
Toppen