Senaste nytt

Vilken bokstav ska användas för att benämna BusinessClass, C eller J?

palmen

Moderator
Denna tråd har skapats utifrån en annan tråd.
På senaste tid har Businessclass börjat benämnas som J på forumet när det som de flesta känner till är C. Vill därmed skapa denna diskussion för att få klarhet i det hela.

Det bästa är om man inte använder förkortningar över huvud taget för att slippa förvirring, det är min ståndpunkt i det hela.

Liknande diskussioner har förts i denna tråd, många bolag har olika bokstäver för att benämna samma kabinklass vilket gör det förvirrande för medlemmar på forumet att veta vad som menas.
Hur hitta flyg till sydamerika med bra intjäning till Eurobonus | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

//Moderator
 

agehall

Medlem
Vilken kabinklass motsvarar bokningsklass J på Lufthansa?
Bokningsklass J är väl business på de flesta bolag, iaf de jag kommer på rakt av. Vad de sedan benämner kabinen som, varierar. Vi hade ju en diskussion häromdagen om vilka bolag som skriver J och vilka som skriver C. Jag vill nog hävda att C är vanligast, men uppenbarligen tittar jag inte så noga på mina boardingkort.
 

palmen

Moderator
Med J syftar jag pa den vedertagna bokstaven som motsvarar Business Class (har aven sett "C" namnas har pa forumet)! Vet inte om J faktiskt motsvarar den bokningsklassen pa just LH dock.
På Lufthansa benämns Business som C och inte J (det är bara att titta på sitt boardingkort).
Om jag förstod den andra diskussionen rätt så är J något som används inom One World på British Airways flighter men att det var skillnad på Club World och Club Europe?
 

Dr. Miles

Expert
Min åsikt är att man inte sparar någon tid genom att skriva otydliga förkortningar.
Då hade man inte behövt att skriva ett eller flera förklarande inlägg efteråt om man skrev som det är från början (t ex Business istället för J eller C).
 
Last edited:

JohanA

Medlem
Vilken kabinklass motsvarar bokningsklass J på Lufthansa?
J är numera full flex business class på Lufthansa. J var tidigare discounted business class på Lufthansa men för ca fyra år sedan harmoniserades bokningsklasserna för bolagen i *A Atlantic joint venture.

I fallande ordning är Lufthansas bokningsklasser i business class:
J, C, D, Z, P.
 

Dr. Miles

Expert
Sedan finns det risk för att förväxla kabinklass med tanke på att olika flygbolag har olika mapping av bokningsklasser.

Klassiska exempel är Z klass. Hos många flygbolag är det för rabatterad Business class biljett men hos några flygbolag är för bokningsklass i Economy class.
ITA Matrix tenderar att förväxla Z klass som Business class och det har några onlineresebyråer också gjort.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Mitt bidrag till diskussionen är att jag tycker att bokstäver (C, J, osv) ska användas för bokningsklass, och att kabinklass kan skrivas ut i klarhet (ekonomi, business, first osv). Annars är det bara risk för förvirring.
Är helt enig i detta, när forkortningar skapar mer förvirring än nytta så bör de undvikas.
Klassiska exempel på det är
Economy som kan vara M eller Y (beroende på bolag)
Premium economy som kan vara Y (för SAS)
Att man ska veta vilken bokstav som används för alla flygbolag för de olika bokningsklasserna är överkurs i min mening, jättebra om man kan dom men i skrift bör man använda ordet för kabinen, inte förkortningen.
 
Toppen