Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

AABack2ARN

Medlem
Härligt med nya besökare till öarna som gillar dem och vill tillbaka :)

Pearl Harbor är som sagt ett fascinerande ställe i synnerhet om man har lite intresse av (krigs)historia. Kan även rekommendera att ta sig upp till "National Memorial Cemetery of the Pacific" (eller Punchbowl Crater som den också kallas) som är deras stora krigskyrkogård med ett väldigt fint monument. Dessutom en fantastisk utsikt över Honolulu och bort mot Diamond Head.

Personligen tycker jag kombon av två öar är det optimala då man får storstadsliv och betydligt mer laidback feeling på någon av de andra öarna.
 
  • Gilla
Reactions: ejm
Snart är det dax för resan till Kauai vilket blir en ny ö för min del. Har tidigare bara besökt Oahu, Maui och Molokai.

Jag vill gärna göra utflykter samt lite äventyrsliknande saker (dock ej hoppa fallskärm). Det som redan är bokat är ziplining, tubing samt helikoptertur.
Finns det några andra saker jag har missat som finns på ön?
 

RickardG

Medlem
På Maui föredrar jag området runt Kihei (på södra delen av ön).

@RickardG: Kan inte annat än hålla med om Ohau Revealed. Finns en bok för varje ö. Köp dem! Innehåller massor med tips även för någon som varit där många gånger.
Att det är dyrt på Hilton Hawaiian Village kan man se genom några intressanta prisjämförselser. ABS Stores (som finns i överflöd på Ohau och de andra öarna) har ofta upp till 10% högre priser inne på Hilton-komplexet jämfört med i övriga Waikiki. Starbucks tar cirka 50c extra för kaffe på Hilton-området jämfört med Waikiki - som i sin tur är uppemot 25c dyrare än icke turistområden. Mitt tips är att undvika Hilton-området helt och hållet.
Jotack, frukost för två vuxna och tre barn gick på 1200kr. Efter tips i guideboken hittade vi snabbt till militärhotellet bredvid där det gick att få en cheeseburgare för 5 USD istället :)
 

Charlie D

Medlem
Snart är det dax för resan till Kauai vilket blir en ny ö för min del. Har tidigare bara besökt Oahu, Maui och Molokai.

Jag vill gärna göra utflykter samt lite äventyrsliknande saker (dock ej hoppa fallskärm). Det som redan är bokat är ziplining, tubing samt helikoptertur.
Finns det några andra saker jag har missat som finns på ön?

Grattis! Kauai håller jag som klart vassast bland de Hawaiianskaöarna.

Kajak eller ribbåt på Na Pali (är en av världens vackraste platser enligt mig), vandring på otaliga leder (Kokee är min favorit state park), surfing.
 

AABack2ARN

Medlem
Jotack, frukost för två vuxna och tre barn gick på 1200kr. Efter tips i guideboken hittade vi snabbt till militärhotellet bredvid där det gick att få en cheeseburgare för 5 USD istället :)

Huva! Hoppas ni åt så ni nästan kräktes! Vi brukar bo på lägenhetshotell för att få tillgång till eget kök och därmed kunna laga egen frukost. Godare, nyttigare och framför allt billigare uppenbarligen... En liten bit bort finns även en Dennys - där kommer man undan lite billigare men inte nyttigare...

@Philip Ganemyr: På Kauai kan ni även besöka Waimea (Grand Canyon of the Pacific). Inte speciellt adrenalinhöjande men väl värt ett besök även om man flyger helikopter över den. Ha en underbar resa!
 

Henrik_B

Medlem
Finns det något att se i någon av dessa, tex. lite barer, restauranger och annat eller fungerar dessa orter mer som service för invånarna?
 

Charlie D

Medlem
Finns det något att se i någon av dessa, tex. lite barer, restauranger och annat eller fungerar dessa orter mer som service för invånarna?

Finns massor av restauranger, men vill inte påstå att man åker till Hawaii för matens skull. Bra mat är rätt dyrt. Barer finns en del, mest vid resorts.
 

AABack2ARN

Medlem
Guideböckerna Ohau/Maui/Big Island/Kauai Revealed har en hel del bra tips på restauranger på alla öarna. Kauai och Hawaii (Big Island) är (i mitt tycke) mest eftersatta avseende mat medan det på Maui och i synnerhet på Ohau finns en hel del ställen med bra mat.

I Poipu finns en del ok matställen inklusive ett Roys och ett Red Salt (?) som ligger i ett av hotellen. (Kommer inte ihåg vilket)
 
Toppen