Senaste nytt

Försening/missat flyg, vad gäller?

Behöver lite råd då jag aldrig varit i denna situation tidigare.

Skulle hem från SFO till ARN i söndags.
Hade köpt biljetten på sas.se
Flyget mellan SFO och ORD var med American Airlines.
Vi vart mycket försenade för att det var väldigt dåligt väder i Chicago.

Vi tog i marken 21:30 och flyget ORD-CPH gick 22:05
Vi och cirka 8 andra som skulle med det flyget sprang som galningar, tog tåget från terminal 3 till terminal 5 för att få våra boarding pass men det var ingen i SAS disken, helt öde. vi kom inte in genom security heller. Vi var där 21:55-22:00 ungefär.

Jag ringer EBG servicenummer, de säger att de inget kan göra, det är American Airlines vi ska gå till, de får lösa detta eftersom de varit sena. Det är enda svaret jag får. De säger även att tidigast vi kan få flyga hem är på tisdag då alla SAS flyg är fulla.

Så vi åker allihopa tillbaks till terminal 3 och pratar med AA. De kan endast fixa en biljett till måndagen, med BA till London och sedan vidare till Stockholm. Men inte i business class som vår biljett var, då måste vi fixa något som de kallar "FEM" från SAS dagen efter, och sen gå ner till AA och då kan de fixa detta.
De ger oss någon voucher för hotell, men bara som ger oss bättre pris men vi får stå för taxi till hotellet som ligger låååångt därifrån för att alla hotell i närheten är fulla och vi får även stå för hotellet.

Jag ringde upp SAS och sa att vi tar och åker med dom hem på tisdagen istället och det löser då EBG service åt oss direkt, C klass, inget snack.

Vad gäller i denna situation?

Vi hade inte tillgång till bagaget som var incheckat hela vägen till Stockholm, får bo två nätter på hotell, sumpar en hel dags arbete, får köpa nya kläder på wallmart!!!

AA sa bara "vi står inte för det, det är ju vädrets fel, inte vårat"
och SAS säger "det är AA's fel, kolla med dom"

ringde AMEX söndag natt lokal tid, de säger "maxbelopp vid förseningar är 1500kr, plus ersättning för nödvändigheter typ tandborste, ombyte osv inom rimliga gränser"

Är aningens villrådig då detta är första gången detta har hänt mig.

Tacksam för alla hjälp.
 

henke12

Medlem
"fem" är troligen FIM, ett FIM kan ett flygbolag använda för att boka pax till andra bolag istället för biljett!
 

Gnopps

Medlem
När du missar anslutningen är det det försenande bolaget som är ansvarigt för ombokning enligt IATA-regler. Så SAS gjorde rätt som hänvisade er till AA. Tyvärr kompliceras allt av ni köpt biljetten av SAS så ni har kontraktet med dem. Vems Conditions of Carriage är det som gäller? Precis som henke12 säger är det en FIM de efterfrågar, detta kan liknas vid en pappersbiljett som används vid ofrivilliga omskrivningar av biljetter.

Verkligen trist att ni ska behöva vänta en hel dag i onödan, bara dåligt av flygbolaget att inte boka om er tidigare. Jag kan tyvärr dåligt dina exakta rättigheter men se till att rösta med plånboken nästa gång!
 
En sak som inte är helt glasklart i det du skriver, eller så fattar jag dåligt denna regninga dag i amsterdam:
Hade du biljetten helavägen?. Alltså samma E-ticket för hela SFO-ORD-CPH-ARN rutten?. För det som gör mig lite förvirrad är att ni var på AA (OneWorld) och sedan ska på ett SAS(Star Allience) flyg mellan ORD-CPH.
Tycker du borde varit på USAirways, eller United om du bokade hela redan på sas.se
 
Last edited:

tourist

Medlem
En sak som inte är helt glasklart i det du skriver, eller så fattar jag dåligt denna regninga dag i amsterdam:
Hade du biljetten helavägen?. Alltså samma E-ticket för hela SFO-ORD-CPH-ARN rutten?. För det som gör mig lite förvirrad är att ni var på AA (OneWorld) och sedan ska på ett SAS flyg mellan ORD-CPH.
Tycker du borde varit på USAirways, eller United om du bokade hela redan på sas.se

SAS säljer sedan något år tillbaka även SK+AA-biljetter på sin hemsida. Det är egentligen en "nygammal" lösning, det var bara ett uppehåll på några år. Men för den som vill hålla sig uteslutande till Star av poängskäl eller loungeskäl så gäller det att se upp när man bokar. :)
 
SAS säljer sedan något år tillbaka även SK+AA-biljetter på sin hemsida. Det är egentligen en "nygammal" lösning, det var bara ett uppehåll på några år. Men för den som vill hålla sig uteslutande till Star av poängskäl eller loungeskäl så gäller det att se upp när man bokar. :)

Oh. Det är ju en riktigt trapdoor om man inte är med i matchen.

Har varit i liknande situationer själv men har alltid lyckats snacka mig ur situationen och fått hotel vouchers...och airport hotels har ju ofta shuttlebussar så har aldrig varit något jätte problem.
Och att jag jobbar inom flyger hjälper säker lite också :)
 

tourist

Medlem
Har varit i liknande situationer själv men har alltid lyckats snacka mig ur situationen och fått hotel vouchers...

"Väderrelaterat" är ju ett väldigt populärt uttryck bland de amerikanska bolagen, för då behöver de inte stå för passagerarens kringkostnader som boende och lokala transporter.

Eventuellt förlorad arbetsinkomst kommer Hyperion aldrig att kunna kompenseras för, men AmEx ersätter ju kostnaden för hotell och kläder, så det bästa är nog att försöka utnyttja den extra dagen i Chicago på något trevligt sätt...
 

Bryant

Medlem
Jag var med om något liknande i Chicago. Mitt flyg var försenat mellan Detroit och Chicago, när jag landade på ORD såg jag SAS flyget till CPH taxa mot RWY. Det här var 10 år sedan iofs, men jag blev skickad mellan NW och SK. NW skickade mig till SK och SK skickade mig till NW. Jag hade två separata billiga biljetter och var inte alls insatt i hur riskabelt det är. Hur som helst, första damen i NW båset ville ge mig rabatt vochers på hotel, en lapp med anledningen av förseningen och var av uppfattningen "i don't have to do anything for you..". Jag gick därifrån sur över det mesta men glad över att jag fått ett telefonkort så jag kunde ringa hem.

Av någon anledning som jag inte kommer ihåg så gick jag tillbaka till NW båset, damen är borta och då står det en yngre kille där som jag ställer samma frågor till om ombokning osv. Han bokade in mig på Hilton, ordnade middags vouchers och bokade om mig till direktflyget till ARN dagen efter.

Det enda som verkar spela roll är vem man pratar med och på vilket humör denna person är!?
 
Jag var med om något liknande i Chicago. Mitt flyg var försenat mellan Detroit och Chicago, när jag landade på ORD såg jag SAS flyget till CPH taxa mot RWY. Det här var 10 år sedan iofs, men jag blev skickad mellan NW och SK. NW skickade mig till SK och SK skickade mig till NW. Jag hade två separata billiga biljetter och var inte alls insatt i hur riskabelt det är. Hur som helst, första damen i NW båset ville ge mig rabatt vochers på hotel, en lapp med anledningen av förseningen och var av uppfattningen "i don't have to do anything for you..". Jag gick därifrån sur över det mesta men glad över att jag fått ett telefonkort så jag kunde ringa hem.

Av någon anledning som jag inte kommer ihåg så gick jag tillbaka till NW båset, damen är borta och då står det en yngre kille där som jag ställer samma frågor till om ombokning osv. Han bokade in mig på Hilton, ordnade middags vouchers och bokade om mig till direktflyget till ARN dagen efter.

Det enda som verkar spela roll är vem man pratar med och på vilket humör denna person är!?

Det du beskriver där är ju tyvärr realiteten. Pratar man bara med rätt person så kan man få allt fixat på en gång.
Godta aldrig en rabatt vocher på hotel. Ofta är rabatten samma summa som de skulle få betala för att sätta dig på ett rum (75-100usd)... Ta bort mat vouchern och sätt det på rummet i såfall.
 
Toppen