Senaste nytt

Tyskland i en dag - Frankfurt, Düsseldorf, Köln eller Dortmund ?

Var ska vi åka ?


  • Total voters
    16
  • Poll closed .

Bibinski

Medlem
Hej !

Jag behöver eventuellt åka till tyskland över en dag nu i helgen och fick möjlighet att välja någon av städerna i rubriken för mitt möte. Jag tänkte att det kan vara en rolig helgaktivitet för mig och sambo att ge sig iväg på en 24h tur och undrar därför vilken av städerna ni rekommenderar om man bara vill ta några öl, äta en god måltid och bo på hotell ? :)

Lägger upp en poll men skriv gärna varför ni tycker som ni gör !

Tack på förhand ! :D
 

Peter65

Medlem
Köln är en väldigt trevlig stad, Kölsch=god öl i små glas. Oftast kommer en ny omgång med glas in ända tills man lägger ölundelägget på glaset. Ta inte ölundelägget och gå, det är en juridisk handling (var det någon som sa), de sätter streck på dem efter varje öl så att servitörer vet vad man ska betala ;).
Kommer inte ihåg vad hotellet hette, men det var mitt inne i stan och var inte helt lätt att hitta utan GPS på en motorcykel :cool:
 

Alster

Medlem
50/50 mellan Düsseldorf och Köln, båda är trevliga städer. Dortmund kan du skippa, framförallt när inte Bundesliga är igång. Om shopping är av intresse skulle jag rekommendera Düsseldorf, det är lite flashigare än Köln trots att det är en industristad. Köln har mer kultur och historia. På ölsidan finns som sagt Kölsch, dock ska inte en Altbier i Düsseldorf underskattas!
 

jerixon

Medlem
Gillar faktiskt Düsseldorf riktigt mkt!
Bra käk, goda lokala ölhak som brygger egen öl, bra sneakerbutik o trevlig stad. Saknar mina jobbesök där!
 

Mr Basic

Medlem
Kan rekommendera Düsseldorf. Smidig transport med tåg till/från flygplatsen, bra mat och kall Altbier(i små glas). Bodde på hotell Nikko, mkt bra men av ngn anledningen sjukt varmt på hela hotellet?
Besökte Dortmund(pga fotboll) och kändes sämre än Düsseldorf när det gäller allt annat än fotboll(även tyska fotbollsförbundets/landslagets museum finns där).
Köln och Frankfurt stad har jag aldrig besökt.
 
Toppen