Senaste nytt

Explosion på Istanbul flygplats Turkiet

Juraj

Medlem
10 dagar innan jag har mellanlandning på IST. Ska bli intressant att se om turkarna får situationen under kontroll innan dess.

Kanske inget läge för en "tävling" men jag har en om 5 dagar. Om ryktena är sanna - om angriparna inte tagit sig igenom första säkerhetskontrollen, dvs. om de inte lyckades ta sig in i själva terminalbyggnaden så lär skadorna inte vara för omfattande.

Mina tankar till dem skadade.
 

Dr. Miles

Expert
Som några påpekade i Brysselattentat-tråden, oavsett hur bra säkerhetskontroll man än har på flygplatsen, flyttar man bara föremålet / offren till någon annanstans.

Flyget -> Terminal -> utanför terminal
 

ChabbeT

Medlem
Kanske inget läge för en "tävling" men jag har en om 5 dagar. Om ryktena är sanna - om angriparna inte tagit sig igenom första säkerhetskontrollen, dvs. om de inte lyckades ta sig in i själva terminalbyggnaden så lär skadorna inte vara för omfattande.

Mina tankar till dem skadade.
Rapporteras nu om 28 döda och 60 skadade :/
Djupt tragiskt
 

johan_fbg

Medlem
Är oftast rationell när det kommer till riskanalys vid resor men har börjat noja mig lite inför höstens konferens i Istanbul. Klart är att jag inte kommer njuta lika avslappnat som sist jag var där, 2014.

Hoppas ingen från BC var i närheten och att siffrorna från dagens attack inte förändras något mer.
 
A

Aurora

Guest
Oppmot 60 døde, og oppmot 150 skadede - i følge sprikende informasjon fra diverse nyhetskilder.

Ifølge guvernøren i Istanbul, Vasip Sahin, dreier det seg om tre selvmordsbombere som gikk til angrep på Ataturk, en av Europas travleste flyplasser, fordi det var tre forskjellige eksplosjoner.
– Alle foreløpige spor tyder på at ekstremistgruppen IS sto bak angrepet mot flyplassen, sier en tyrkisk regjeringspolitiker til Ap.

Just as expected. Virkelig ubehagelig og traurig.
 

mry

Medlem
Turkish Airlines hemsida kan man nu se följande rörande ombokning och avbokning:

Ticket changes, refunds and cancelations after Istanbul incident
Dear Passengers,

Due to the incident that has taken place at Ataturk International Airport on 28 June 2016, passengers who have bookings on the flights from/to Istanbul Ataturk Airport between 28 Jun - 05 Jul 2016, provided that they submit their request until 31 Jul 2016:

1) All rebooking and rerouting will be made without any charge.
2) Refund requests:
a) Unused tickets: Refund will be made without any charge; or
b) For partially used tickets, when planned trip is not complete; the remaining flights will be refunded without any charge.

3) Extension of ticket validity:

Validity of ticket can be extended until 31 Jul 2016 (included) without any fare difference or charge.
We kindly ask our passengers to check the latest information about their flights before their trip on our web site or call center. (90 212 444 0 849)
Regards

Turkish Airlines
 
Toppen