Senaste nytt

Fel bokstav vid biljettbokning

Patarei

Medlem
Råkade av misstag stava mitt efternamn med C istället för K som det står i mitt pass nu
när jag bokade en resa från Arlanda till Bukarest.

Hur stor betydelse har detta?
 

Dr. Miles

Expert
Vilket flygbolag?

Några flygbolag (inte alla) erbjuder korrigering av passagerarnamnet på biljetten gratis i vissa fall.

T ex hos SAS:
SAS skrev:
Name correction is free of charge when:
  • name is misspelled
  • adding infant, inserting infant name or correction of infant name
    Note: Also valid for change of infant name.
  • wrong title, e.g. MR instead of MS
 

AABack2ARN

Medlem
Det beror nog på flygbolag. Notera att en del flygbolag tillåter kostnadsfria ändringar på upp till tre bokstäver.
 

fly4fun

Medlem
Finns det inte IATA regler som säger att flygbolagen ska acceptera felstavningar på upp till 3 bokstäver?
 

Dr. Miles

Expert
Finns det inte IATA regler som säger att flygbolagen ska acceptera felstavningar på upp till 3 bokstäver?
Undrar om det är en regel eller rekommendation? Jag hittar inget just nu om vare sig det ena eller andra...
Jag antar att det är rekommendation när jag har läst om olika berättelser av folk som stavade fel på sitt namn sedan flygbolaget vägrade att transportera dem.
 

Patarei

Medlem
Ajdå.
Om det är inom 24 timmar från bokningstillfället kan de göra korrigera det, men annars behöver man att boka om eller att köpa en ny biljett.

Passenger refused flight over missing letter on airline ticket - Edmonton - CBC News

Tog kontakt med siten där jag köpte biljetten. Dom sa att dom kunde avboka biljetten om jag hörde av mig innan klo 19 igår. Det gjorde jag, men hörde inget mer från dom då.
Köpte då en ny biljett från en annan site. Strax efter det så får jag ett mail från den första siten där dom talar om för mig att dom ändrat min biljett så det blev rätt.

Så nu står jag här med två biljetter.
Har lite för bråttom ibland och då blir det så här haha.
Nåväl, det kunde ha varit värre.

Tack för alla svar.
 
Toppen