Ozz
Medlem
Nu har jag fått reda på min hemliga magiska kreditgräns som är så svår att få reda på av Amex. Jag fick mitt Amex Elite för knappt två veckor sedan och med hotellräkning och middagar en weekend i New York och ett 50-årskalas på hemmaplan stack spenden iväg till drygt 70.000 på två veckor.
Idag ringer en kille från Amex för att gå igenom framtiden och vad jag estimerar att spendera på kortet. Jag förklarade att jag lagt över alla köp som funkar till Amex och att det kommer att bokas några relativt dyra resor inom den närmaste månaden och att kortet även kommer att gå varmt på dessa resor.
Han berättar då att jag har en personlig limit på 80K på kortet i nuläget som baseras på min inkomst men att den självklart går att skruva upp men att han då ville ha ”bevis” på att jag har täckning för en högre limit. Han ville att jag skulle mejla honom kopia på kontoutdrag med historik och även på de tillgångar jag har privat.
Detta samtal kommer alltså 5 dagar innan brytdatum som jag har på måndag. Jag erbjuder mig också att betala utnyttjad kredit direkt om jag kunde få OCR-nummer och till vilket giro pengarna skulle sättas in. Detta uppskattades av min telefonpartner och han tackade även för att jag skulle ta mig tid att fixa en pdf på betalningen som ”bevis” på betalningen.
När vi hade gått igenom mina siffror och summor på telefon kom han/vi fram till att en limit på 250K borde räcka och vara lagom ett tag framåt om inte något exceptionellt händer och några större inköp än detta skall genomföras. Dock föranleder detta samtal några funderingar i min siffersnurrande skalle…
Är det vanligt att Amex ringer upp nya kunder veckan innan fakturan skickas ut för att säkerställa att ekonomin är tillräcklig god för en ökad limit i framtiden?
Är samtalet ett tecken på att dom tycker att jag använt kortet för mycket som ny kund och att dom är oroliga för att jag skall botta krediten och strunta i att betala?
Kan också tillägga att jag tidigare byggt upp en trust med mitt Amex Platinum som jag hade under 8 år, men som avslutades för ett par år sedan. Kan jag ha nytta av att varit tidigare Amexkund utan några försenade betalningar etc.?
Kan det vara så väl att dom verkligen bryr sig som han ville göra gällande att dom ville anpassa kortet för min livsstil och ge mig en limit som passar bra?
Jag blir inte klok på varför dom ringer två veckor efter att jag fått kortet, det hade väl i deras fall varit enklare att ställa in ”Medges ej” om jag passerade den magiska första limiten på 80K.
Idag ringer en kille från Amex för att gå igenom framtiden och vad jag estimerar att spendera på kortet. Jag förklarade att jag lagt över alla köp som funkar till Amex och att det kommer att bokas några relativt dyra resor inom den närmaste månaden och att kortet även kommer att gå varmt på dessa resor.
Han berättar då att jag har en personlig limit på 80K på kortet i nuläget som baseras på min inkomst men att den självklart går att skruva upp men att han då ville ha ”bevis” på att jag har täckning för en högre limit. Han ville att jag skulle mejla honom kopia på kontoutdrag med historik och även på de tillgångar jag har privat.
Detta samtal kommer alltså 5 dagar innan brytdatum som jag har på måndag. Jag erbjuder mig också att betala utnyttjad kredit direkt om jag kunde få OCR-nummer och till vilket giro pengarna skulle sättas in. Detta uppskattades av min telefonpartner och han tackade även för att jag skulle ta mig tid att fixa en pdf på betalningen som ”bevis” på betalningen.
När vi hade gått igenom mina siffror och summor på telefon kom han/vi fram till att en limit på 250K borde räcka och vara lagom ett tag framåt om inte något exceptionellt händer och några större inköp än detta skall genomföras. Dock föranleder detta samtal några funderingar i min siffersnurrande skalle…
Är det vanligt att Amex ringer upp nya kunder veckan innan fakturan skickas ut för att säkerställa att ekonomin är tillräcklig god för en ökad limit i framtiden?
Är samtalet ett tecken på att dom tycker att jag använt kortet för mycket som ny kund och att dom är oroliga för att jag skall botta krediten och strunta i att betala?
Kan också tillägga att jag tidigare byggt upp en trust med mitt Amex Platinum som jag hade under 8 år, men som avslutades för ett par år sedan. Kan jag ha nytta av att varit tidigare Amexkund utan några försenade betalningar etc.?
Kan det vara så väl att dom verkligen bryr sig som han ville göra gällande att dom ville anpassa kortet för min livsstil och ge mig en limit som passar bra?
Jag blir inte klok på varför dom ringer två veckor efter att jag fått kortet, det hade väl i deras fall varit enklare att ställa in ”Medges ej” om jag passerade den magiska första limiten på 80K.