Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

varva77

Medlem
Sedan kan man också konstatera att en löneökningen för en styrman från 28.800 kr till 56.000 kr på 14 år UTAN att göra karriär måste vara en av de bästa på arbetsmarknaden.
Kan man lugnt säga. Kan inte begripa varför piloter överhuvudtaget inte skall få sina extremt bra löner justerade då omvärlden förändras. Har tex kollegor inom IT-branschen som hade timtaxa runt 1500-2000:- år 2000, nu ligger de väl i bästa fall runt 1100:-.
 

Traveller

Medlem
Alla har rätt till en åsikt, men om Smithy skall vara kvar så är vi inte betjänta att komma med förklenande omdömen. Det är ett annat skillset för att flyga en Airbus än en Scania ledbuss. Sedan finns det bra och dåliga utövare i alla yrkeskategorier.
Kan aldrig vara fel att "trigga"
 

Agö

Medlem
Tack för riktig info om denna strejk, väldigt intressant.
Har varit löjligt låg nivå på denna tråd tyvärr, skulle tro det var avpixlat vi var inne på.
Hur menar du "riktig" info? Det är ju ena partens (och kanske ev en enskild pilots) uppfattning som framförs här.
 

Smithy

Medlem
Men ni hade kunnat överenskomma en deal om fortsatt avtal på samma nivå under kortare period för att supportera bolaget och semesterresenärer.

Det hade ju naturligtvis gått men det hade inte SPF mandat att göra från sina medlemmar. Vi ville ha ett bättre avtal, och det var vad SPF fick i uppdrag att åstadkomma av sina medlemmar.
 

RobHK

Medlem
Smithy tack för att du tar dig tid att skriva, intressant att höra piloternas synvinkel.

Jag förstår att flygbranschen är under enorm förändring, men är inte det något ni mer eller mindre får acceptera? Jag jobbar själv inom finans, där många äldre kollegor har drömlöner, löner som inte längre går att få efter finanskrisen. Det känns väldigt konstigt att sitta brevid kollegor som är 10 år äldre, man utför i princip ett likvärdigt jobb men han tjänar 120k i månaden och man själv tjänar 60. Bonusar på 1-2 årslöner är nu helt borta, nu är man lyckligt lottad om man får 1-2 månadslöner. Hur hade du känt om vi gått ut i strejk? Ditt bank-kort slutar fungera, internetbanken lägger ner, du kan inte betala dina räkningar, ditt företag SAS får problem, då de inte kan sköta sina betalningar osv osv. Jag vet svaret på den frågan - banksvinen som tjänar så bra och bara suger ut samhället, ska de strejka nu också - nä fyfan!

Jag har analyserat SAS som bolag, finansiellt, om oljepriset inte rasat senaste två åren hade SAS idag varit konkurs-mässigt. Hur ställer du er strejk i förhållande till det? Om ni får igenom era villkor och oljepriset rusar närmaste 12 månaderna och SAS går i konkurs, hur känns er strejk då? Någonstans bland dessa frågor och att ni faktiskt har fortfarande löner som man lever väldigt bekvämt på, gör nog att sympatin ifrån oss resenärer ligger på extremt låg nivå. Inte alls att vi hatar er, men det känns som man bör lösa detta utan strejk.
 

ZZZebra

Medlem
Fast det finns inget rätt, det är beroende av så många variabler att det inte finns ett korrekt svar.

Men lite snabb överslagsräkning ger väl vid handen att om lönen börjar på ~29 och ökar linjärt till ~92 efter 30 år så är man uppe i 78000 efter 23 år. På en 30-35 årig karriär skulle det alltså ge en "genomsnittslön på 78000 plus tillägg" ? Har inte räknat närmare än så annat än jag kommit fram till att den är lägre.

Intressant, du hävdar att du inte "räknat närmare" på det, väcker nyfikenhet och då undrar jag:

1. hur mycket lägre är genomsnittslönen enligt din beräkning?
2. Kan du helt utesluta att uppgiften om 78.000 kr stämmer?
 
Toppen