Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

nollbit

Medlem
En fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med, har en resa bokat sv SWISS men där första leget är med SK till ZRH. Jag ringde Swiss och frågade om mitt flyg kommer att bli inställt, bokar ni om mig då? Då svarade agenten att det är SK som måste boka om mig.

Stämmer detta??
Andra människor kan rätta mig senare om jag har fel, men såvitt jag förstått är det alltid operating carrier (i detta fall SK) som sköter ombokningar osv vid strul.
 

Smithy

Medlem
Tror knappast att SAS lutar sig tillbaka. Icke tillfredsställande resultat lät det igår på Gustafson som svävade markant på direkt fråga om "utflaggning" av personal (har aldrig hört honom sväva så mkt). Jag tror inte för en sekund på att Gustafson inte skulle utnyttja detta till att faktiskt göra slag i saken.

Nej, jag såg det också, det var naturligtvis inte roligt att se att han inte stod på sig mer i den frågan. Väljer Gustafsson att flagga ut all sin personal så är det väl så det får bli...

Han kommer inte kunna betala piloter särskilt mycket mindre i lön (hur mycket folk än vill tro det) utan besparingarna görs väl isåfall iochmed att han då kan kringgå svensk arbetslagstiftning gällande semester, barnledighet och andra rättigheter som svenska arbetstagare har.
 
Nej, jag såg det också, det var naturligtvis inte roligt att se att han inte stod på sig mer i den frågan. Väljer Gustafsson att flagga ut all sin personal så är det väl så det får bli...

Han kommer inte kunna betala piloter särskilt mycket mindre i lön (hur mycket folk än vill tro det) utan besparingarna görs väl isåfall iochmed att han då kan kringgå svensk arbetslagstiftning gällande semester, barnledighet och andra rättigheter som svenska arbetstagare har.


Det är en tråkig utveckligen, men det är så vi "turister" vill ha det, vilket vi visar när vi bokar DY och Ryan. Storförslut senaste rapporten och då till ett oljepris som ligger riktigt lågt. Detta bolag kommer nog aldrig vända.
 
Kan man på något sätt se om en flight ARN - OSL flygs av ett norskregistrerat plan som utgår från OSL och vänder på ARN - jag menar att om det flygs OSL-ARN-OSL så kanske man kan utgå från att det är norsk besättning i cockpit?
Om samma flight inte är cancellerad idag så är väl chansen stor att det är en norsk besättning på ett "norskt" plan?
 
Ja ARN - OSL tr
Kan man på något sätt se om en flight ARN - OSL flygs av ett norskregistrerat plan som utgår från OSL och vänder på ARN - jag menar att om det flygs OSL-ARN-OSL så kanske man kan utgå från att det är norsk besättning i cockpit?

Morgonflyget (OSL-ARN) idag gick med norska piloter och ska säkert åka hem. SAS borde ha nu hunnit ställa in de flights de inte kan bemanna
 

olo

Medlem
Funderar på resan jag med familj har i C nästa vecka, GOT-CPH-BOS / 1 natt i Boston sedan BOS-TPA.(separat bokning)

Bokar SAS om till annat Star Alliancebolag eller erbjuder de enbart ombokning till senare datum vid strejk?

Om SAS bokar om till *A. Kan man be om försök till ombokning direkt till TPA eller är det strikta med att vi skall hamna i BOS oavsett försening.


Ett tillägg, har något varit med om att man kunnat avboka ett ben på resan? Tänker i det här fallet på GOT-CPH, den biten hade vi kunnat lösa med annat färdmedel.
GOT-CPH borde vara lugn eftersom den flygs av JetTime, Cimber eller av danskt crew.
CPH-BOS är långdistans och inte heller påverkad.
Någon som uppfattat om strejken även gäller i dotterbolaget CIMBER? / flyger de med svensk personal...
Inga underleverantörer är påverkade. Enbart svensk SAS-anställd personal med bas på Arlanda.
Oj, nu ställdes visst sk446 in imorgon, jag trodde jag var helt bortom fara och utgick från att det var dansk personal, men tydligen inte. Tror ni man kan övertyga SAS att boka om hela sträckan Milano-Göteborg med typ Lufthansa istället?
Är du säker på att det är beroende av strejken? Det beror förmodligen på något annat och kan vara ett ersättningscase!
SAS borde erbjuda dig ett annat alternativ. Om det finns en senare anslutning från CPH så kommer de nog att försöka boka om dig till det. Så hitta ett bra alternativ och ladda argumenten innan du ringer.
 

Winquman

Medlem
Är du säker på att det är beroende av strejken? Det beror förmodligen på något annat och kan vara ett ersättningscase!
SAS borde erbjuda dig ett annat alternativ. Om det finns en senare anslutning från CPH så kommer de nog att försöka boka om dig till det. Så hitta ett bra alternativ och ladda argumenten innan du ringer.

Den skulle ha flugits av en 737, så det luktar strejk. Allt annat CPH-GOT var fullbokat, och de vill inte erbjuda ombokning till annat bolag då vi inte blir mer än 24h sena (lustig policy?). Vi blev erbjudna ombokning till 08 imorgon, men känns inte så lockande. Blir nog tåg istället.
 
Toppen