Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

In_Sweden

Medlem
Det borde inte vara lagligt att använda strejkmedlet för att försöka få upp sin månadslön över t.ex. cirka 1.5 basbelopp. (Idag 66450 kr.)
Ska arbetarrörelsen bara vara för vissa? Oavsett tjänst eller plats i karriären så kan facket komma till hjälp.
Strejkrätten är viktig. Och som någon som bor bara några kilometer från belgien och upplever deras tågstrejker för vad som känns som småsaker, så svider det ibland. Men samtidigt så ser jag poängen.
 

lillemannen

Medlem
Nu vill inte jag vara sådan men det är alltid ett himla tyckande när man strejkar på Kastrup. Detta känns inte bättre för mig i alla fall.
 

fcx

Medlem
Nu vill inte jag vara sådan men det är alltid ett himla tyckande när man strejkar på Kastrup. Detta känns inte bättre för mig i alla fall.

Det här är inte bra, men det är ändå en viss skillnad på en strejk som utlysts långt i förväg, och en som "bara uppstår spontant".
 

Winquman

Medlem
Oj, nu ställdes visst sk446 in imorgon, jag trodde jag var helt bortom fara och utgick från att det var dansk personal, men tydligen inte. Tror ni man kan övertyga SAS att boka om hela sträckan Milano-Göteborg med typ Lufthansa istället?
 

lillemannen

Medlem
Strejken är varslad i enlighet med svensk lag och har varit känd länge för företaget, det är skillnad mot en vild strejk i Danmark.
Det är faktiskt inte så ofta det har varit vild strejk på Kastrup som vissa vill tror. Lagstiftning i Danmark är inte lika den vi har i Sverige vad som gäller vid strejk och arbetsrätt. Jag har tyvärr inte speciellt mycket sympati för någon strejk. Detta skulle vara löst långt innan.
 
Toppen