Senaste nytt

Varning för låååång kötid till säkerhetskontroll Chicago O'hare

AABack2ARN

Medlem
TSA och airport screening har lett till att 70 000 passagerare och 40 000 väskor har missat sina flights hittills i år vid American Airlines. Låter som rätt höga siffror. Det går bra för TSA:)

Airport screening delays have caused more than 70,000 American Airlines customers and 40,000 checked bags to miss their flights this year, an executive for the airline told a U.S. congressional subcommittee on Thursday.

Vid en första anblick låter 70000 passagerare enormt många men om de flyger 100 miljoner passagerare per år är det ju drygt 250000 om dagen så det kanske är rimliga siffror..?
 

kaktusen

Medlem
Nu vet jag inte så mycket om TSA, SPP och security i USA, men jag såg att du nämnde SFO. Flög från SFO i tisdags och reagerade på hur otroligt långsam och ineffektiv säkerhetskontrollen var. Jag flög i business så jag fick gå i prioritykön. Det var ca 10 pers före mig i kön och det tog ca 20 min att komma genom, alltså i snitt en person varannan minut. Först 2 pers som leder in folk i rätt kö priorority/standard, sedan 2 pers som kollar boardingkort/pass i prioritykön, sedan nån "tomte" som skrek om och om igen att man ska ta av sig bälte och skor, 2 pers sprang fram och tillbaka med korgar, samtidigt som den skrikande tomten gång på gång på gång fick öppna och stänga en grind för att släppa genom dom 2 med korgarna. 2 pers kollade röntgenskärmen och hade långa samtal om precis varje bild/väska som åkte genom röntgen (ca 20-60 sekunder samtal om varje bild). 2 pers skötte person-scannern och 3 pers till skötte efterkontroll av väskor. 2 pers till stod vid en automat som jag gissar var avsed för bomb/knark-tester men jag såg dom inte kolla någon. Alltså total 16 pers som skötte en enda prioritykö som hanterade en person var 120:e sekund. Har aldrig sett maken till sådan ineffiktivitet innan.

Och denna screening anses bättre och effektivare än TSA:)

Vid en första anblick låter 70000 passagerare enormt många men om de flyger 100 miljoner passagerare per år är det ju drygt 250000 om dagen så det kanske är rimliga siffror..?
Du har nog rätt. 70 000 på fem månader låter som väldigt många men det är ett stort land och ett stort flygbolag.
 

Crater

Medlem
Jag har för mig att de tog folk förbi body-scannarna och körde manuellt också så det gick lite fortare, senast jag var på EWR.

Jag tycker det är konstigt, men man ska komma ihåg att det kunde vara långa köer, framförallt i immigration redan på 80-talet.
Jag tror det är också så att många fler flyger till USA idag?
Flygbolagen är nog inte så oskyldiga till detta som de vill framstå själva.
 
Toppen