Senaste nytt

SAS vinnare av Årets Bästa Kundservice i Sociala Medier

Funcadelic

Medlem
Jag har inte haft någon kommunikation med SAS på sociala medier, förutom kanske kanske här på BC.se om detta räknas in i sociala medier.

Jag ställer mig också frågande till vilka som är med i tävlingen - verkar ha varit någon typ av nomineringsförfarande. Trick för att lyfta intresse för tävlingen, eller välförtjänt vinst för SAS, vad säger ni?

SAS vinnare av Årets Bästa Kundservice i Sociala Medier | SAS

SAS utsågs igår till vinnare i Swedish Digital Awards, i kategorin Årets bästa kundservice i sociala medier.


Med 4,3 miljoner medlemmar fokuserar SAS ständigt på att göra livet enklare för Skandinaviens frekventa resenärer. Ett led i detta är att också finnas tillgängliga för kunders frågor på sociala medier. SAS, som började med sin kundtjänst på sociala medier 2010, tog igår hem priset Årets bästa kundservice i sociala medier med motiveringen;

“SAS bedriver en föredömlig kundservice i sociala medier. De svarar genomgående snabbt, både på kunders inlägg och på kommentarer på sina egna inlägg. SAS svarar sakligt, personligt och länkar vidare till mer relevant information. De ger snabba svar även om kunders specifika ärenden, som enskilda flygavgångar och förseningar. Som helhet levererar SAS en kundservice i sociala medier på en mycket hög nivå och är därför vinnaren av Bästa kundservice i sociala medier år 2016.”

– SAS kunder värderar ett smidigt resande och bra service både före, under och efter resan där vår kundtjänst är en viktig del. Vi är glada över att vårt arbete uppmärksammas och vi satsar hela tiden på att förenkla och förbättra för våra resenärer såväl i luften, på marken som i våra sociala mediekanaler, säger Annelie Nässén, global försäljningschef på SAS.

Förutom SAS fokus på att leverera hög service till Skandinaviens resenärer och att vara i framkant i all vår kommunikation i sociala medier, så satsar SAS på att ta fortsatt ansvar för en långsiktigt hållbar utveckling inom flyget. Några av SAS prioriterade områden för att minska våra utsläpp är satsningen på nya flygplan, investeringar i biobränsle och bränslebesparande aktiviteter.

Om Swedish Digital Awards!

Swedish Digital Awards är en för 2016 ny tävling för att lyfta fram de absolut främsta i Sverige för tillväxtområdena inom digital kommunikation. Fokus ligger på sociala medier och användbarhetsdesign, områden som vuxit och bortom allt tvivel blivit några av de absolut viktigaste för att lyckas digitalt. Swedish Digital Awards består av tre separata priser. Alla vinnare presenterades på www.SwedishDigitalAwards.com. Prisutdelningen hölls igår på E-commercemässan i Kista. Bakom tävlingen finns ett samarbete mellan företagen RelationDesk.com, Salgado, EasyFairs och Snowfire.
 

Canadien

Medlem
Det är väl en sån där reklamaward som man betalar en slant för att vara med i, skickar in sin motivering om varför man ska vinna, sedan väljs man ut. Finns säkert 40st minst inom kundnöjdhet och denna kanske bara SAS och inte många andra hade hittat och anmält sig till
 
Med tanke på att de verkar välja att svara på vad som passar dem själva när jag frågar saker är jag inte beredd att hålla med... :)
 

Canadien

Medlem
Med tanke på att de verkar välja att svara på vad som passar dem själva när jag frågar saker är jag inte beredd att hålla med... :)
Jo, men det är ju en 'Marketing Award' så det har ju inget med verkligheten att göra. Det är inte ett oberoende organ som har granskat alla kundtjänster och hittat det bästa, utan ett marknadsföringstrick som de flesta företag använder sig av. Dock kan man väl inte vara helkass för att 'vinna' men man behöver inte vara bäst eller ens bra.
 

olo

Medlem
Eller så har de jämfört skillnaden mellan kundtjänsten i social media med respektive företags traditionella kundtjänst, och dör hade SAS störst positiv skillnad? ;)
 

FF#1

Medlem
Eller så har de jämfört skillnaden mellan kundtjänsten i social media med respektive företags traditionella kundtjänst, och dör hade SAS störst positiv skillnad? ;)
Inte för att jag har så stor erfarenhet av sas i sociala media men om det är skillnaden som man mäter så är det inga under som ska ske för att de ska vara bättre där än i de traditionella kanalerna... :)
 

Johanna

Medlem
Jag tror det är så att det de flesta företag inte har någon riktig koll på hur de ska använda sociala medier. Då är det inte så svårt att bli bäst.
 

Nystrom

Medlem
Facebook, Twitter, Instagram mfl i all ära, det är bättre att möta representanterna öga-mot-öga i en konstruktiv feed-back med alternativa förslag till lösningar
 
Toppen