Senaste nytt

Argentina & Buenos Aires-tråden

varva77

Medlem
Inrikesflyg finns ju men är ganska dyrt i jämförelse. Över Rio del la plata till Montevideo går det ju flera olika båtar, om det är billigare att flyga där ifrån. Montevideo är värt 1-2 dagar, lagom för en weekend.
Har en dryga tvåveckorssresa bokad i november till Argentina. Hur många dagar behövs för Buenos Aires? Är ute efter att riva av "topp 5-10" och kanske ett par strosardagar.
 

johan_fbg

Medlem
Har en dryga tvåveckorssresa bokad i november till Argentina. Hur många dagar behövs för Buenos Aires? Är ute efter att riva av "topp 5-10" och kanske ett par strosardagar.

Jag skulle börjat med två dagar och sen avslutat resan med tre i Buenos Aires. Beror lite på vad ni tänkt att göra i övrigt. Men då har ni möjlighet att bo i olika områden vilket ger större möjlighet att upptäcka stadens bredd. Skulle i så fall valt 2 dagar i San Telmo/Montserrat och avslutande 3 i Palermo eller Recoleta.
 
Har varit i Buenos Aires totalt i 8 veckor av mitt liv och inte tröttnat ännu! Beror på vad du är ute efter. Jag tycker att det är världens bästa partystad. Natten är ung kl 01 och pågår till 06-07 så man måste vända på dygnet. Så gillar ni dans och så då ni ska absolut lägga en helg där, gå ut fredag och lördag och sen sova bort söndagen innan ni åker vidare :)
 

varva77

Medlem
Topp 5-10 av Buenos Aires eller av Argentina? Vart förutom Buenos Aires skall du?
Buenos Aires var väl det jag syftade på men gäller iof Argentina också. Iom att vi inte har hur mycket tid som helst så tages tips tacksamt emot för landet i övrigt också. Do's och don'ts är aldrig fel. Är ju minst sagt ganska stort land som verkar ha mycket att erbjuda... har väl börjat spåna på någon form av itinerary och funderar på att ta söderut med glaciärerna och naturen men måste erkänna att jag är dåligt påläst än så länge. Vill även hinna med Uruguay till viss del. Tankte ta vindelarna och fallen vid gränsen i samband med någon Brasilienresa. Om/när nu det blir av...
 

varva77

Medlem
Har varit i Buenos Aires totalt i 8 veckor av mitt liv och inte tröttnat ännu! Beror på vad du är ute efter. Jag tycker att det är världens bästa partystad. Natten är ung kl 01 och pågår till 06-07 så man måste vända på dygnet. Så gillar ni dans och så då ni ska absolut lägga en helg där, gå ut fredag och lördag och sen sova bort söndagen innan ni åker vidare :)
Är en bröllopsresa... men det skall väl inte vara något hinder:). Vi är väl annars öppna för det mesta men brukar ändå sluta med att vi kör efter en lonely planet och bockar av det större. Oftast slutar ju det med att aktiviteterna runt om (ta sig dit, hitta någonstans att äta, fika etc) är bättre upplevelser än själva huvudaktiviteten. Vi har båda rest relativt mycket så stadsupplevelser är tyvärr något vi har svårt att gå igång på nuförtiden. Shopping går tokbort... lägger inte en sekund på det när jag reser. Andra halvan brukar ta en dag eller två så hittar jag på något annat.
 

themroc

Medlem
Ett tips om man vil flyga prisvärt är att använda Avios för att boka inrikesresor med LAN Argentina. Man måste ringa British Airways, men de är hjälpsamma, och det blir inget dramatiskt tillägg för "skatter och avgifter" som det så fint kallas. Riktigt smidigt om man vill ta sig runt snabbt!

Har man SkyTeam-poäng går nog motsvarande bokning att få till med Aerolineas.
 

themroc

Medlem
Tusind tak @Volatyle for at booste denne tråd. Du kan blive tovholder, som vi siger på dansk. Jeg selv skal til BsAs i maj for første gang til dette land. TK gave me an offer I could not refuse. Salsa, bøf, vin, natteliv, samt min længsel efter S.America (var tidligere stationeret i Nicaragua og Costa Rica), men har efterhånden glemt mit spanske.

Kan tipsa om lunch alt middag på Aramburu Bis (Humberto Primero 1207) och fin innergård och prisvärd öl på Pulpería Quilapán (Defensa 1344). Defensa är även i sig värd ett besök på söndagar då det finns en stor och rätt brokig marknad på gatan.
 
Toppen