Senaste nytt

Air Berlin flög A330 från Arlanda nyss.

Brandten

Medlem
Mycket pax eller någon "testflygning" ala Swizz B777 på Frankfurt för en stund sedan?

97801b3ce356ad3dd79087f5ff0fe830.jpg

5e5d82ff0552c754661c7fe4aac363a6.jpg
 

011430121

Medlem
Tror att det är mycket folk, har hänt förut att de har haft en A-330 på Arlanda.
Hade en kollega som fick en EU261-2004 för att flyget var försenat de åkte en 100% beläggning A-330 från Berlin till Arlanda
 

ARNBER

Medlem
Att Air Berlin som är ett bolaget som egentligen att nära bankrott kan sätta in en A330 visar hur dålig SAS (och Norwegian) är på denna linjen. SAS har till och med tagit bort kvällsflyget många veckor under året (till exempel måndager i höst). Ca 12.000 svenskar bor i Berlin och ca 3000 tyskar bor i Stockholm och båda städer anses som mycket attraktiva destinationer bland svenskar och tyskar turister. Även om många tyskar som resa till Stockholm inte bor i Berlin så tror jag dock att dom flesta svenskar åka till Berlin. Marknaden finns alltså, framförallt från Sverige. Jag hoppas verkligen att SAS skärpar sig i framtiden, jag att trött på att åka (eller bokar familjen) via Köpenhamn.
 

Agö

Medlem
Att Air Berlin som är ett bolaget som egentligen att nära bankrott kan sätta in en A330 visar hur dålig SAS (och Norwegian) är på denna linjen. SAS har till och med tagit bort kvällsflyget många veckor under året (till exempel måndager i höst). Ca 12.000 svenskar bor i Berlin och ca 3000 tyskar bor i Stockholm och båda städer anses som mycket attraktiva destinationer bland svenskar och tyskar turister. Även om många tyskar som resa till Stockholm inte bor i Berlin så tror jag dock att dom flesta svenskar åka till Berlin. Marknaden finns alltså, framförallt från Sverige. Jag hoppas verkligen att SAS skärpar sig i framtiden, jag att trött på att åka (eller bokar familjen) via Köpenhamn.
Enig. Dock finns det väl knappt någon business att tala om eller i kombination med kraftig överkapacitet? De plan som finns ska väl användas på lönsamma linjer.

Lufthansa lade ju ned linjen efter 1,5 år.

Lufthansa lägger ner linjen Stockholm-Berlin - BusinessClass.se
 

crown

Medlem
Att Air Berlin som är ett bolaget som egentligen att nära bankrott kan sätta in en A330 visar hur dålig SAS (och Norwegian) är på denna linjen. SAS har till och med tagit bort kvällsflyget många veckor under året (till exempel måndager i höst). Ca 12.000 svenskar bor i Berlin och ca 3000 tyskar bor i Stockholm och båda städer anses som mycket attraktiva destinationer bland svenskar och tyskar turister. Även om många tyskar som resa till Stockholm inte bor i Berlin så tror jag dock att dom flesta svenskar åka till Berlin. Marknaden finns alltså, framförallt från Sverige. Jag hoppas verkligen att SAS skärpar sig i framtiden, jag att trött på att åka (eller bokar familjen) via Köpenhamn.
Ja visst är det lustigt! Förra året flög SAS två gånger i veckan mellan Göteborg-Berlin. Jag åkte ett par gånger och de var rätt dålig beläggning även om det kändes bättre mot slutet. Hur som helst så lade SAS ner linjen. Air Berlins svar på det var att börja flyga 4 ggr per dag vissa dagar och annars 3 ggr dagligen.

Sedan har vi ju även SAS Londonäventyr i Gbg. SAS lade ner sin linje pga att det var överetablerat. Svaret, Norwegian, British airways och Ryanair utökade med varsin extra daglig avgång.

Sorry för ev. offtopic!
 

ARNBER

Medlem
Enig. Dock finns det väl knappt någon business att tala om eller i kombination med kraftig överkapacitet? De plan som finns ska väl användas på lönsamma linjer.

Lufthansa lade ju ned linjen efter 1,5 år.

Lufthansa lägger ner linjen Stockholm-Berlin - BusinessClass.se


Håller med dig att konkurrens och lönsamhet är i obalans på denna linjen. Dock tror att SAS kan ta upp kampen om frekventa resenärer (tjänsteresor men också "ethnic traffic") mot Air Berlin när den nya flygplatsen öppnas. SAS har bättre verksamhet och produkt men har varit alldeles för blyg i sin marknadsföring i Tyskland (antagligen för att man inte ville utmana Lufthansa).
 

Agö

Medlem
Håller med dig att konkurrens och lönsamhet är i obalans på denna linjen. Dock tror att SAS kan ta upp kampen om frekventa resenärer (tjänsteresor men också "ethnic traffic") mot Air Berlin när den nya flygplatsen öppnas. SAS har bättre verksamhet och produkt men har varit alldeles för blyg i sin marknadsföring i Tyskland (antagligen för att man inte ville utmana Lufthansa).
Det har du garanterat rätt i när det gäller Arlanda. Från Kastrup har man ju en luftbro till långlinjeavgångarna. Borde kanske komma även från Stockholm nu när man expanderat/r på långlinjefronten.
 
Toppen