Senaste nytt

USA - once in a lifetime or not

Jag missade reserapport tävlingen i höstas men jag ville skriva ihop en rapport om en underbar resa som jag gjorde med några av mina vänner i juli 2008 till USA.


Allt började under hösten 2007 på en resemässa i Helsingfors där vi besökte med vänner. Vi hade tanken att hitta idéer inför en gemensam resa. Vi hade ju varit tillsammans i Nice, Monaco, Saint Tropez, Barcelona, Paris och Köpenhamn innan denna resa. Målet har alltid varit för oss att fixa en resa med det lilla extra och lite guldkant till vardag. Efter middagar på Alain Ducasses Le Louis XV i Monaco (Le Louis XV), bott på Hôtel Costes i Paris (c o s t e s) samt firat födelsedagar med Cristal champagne i Barcelona så då förstår ni att vi sökte något som skulle vara utöver det vanliga. :rolleyes:

Vi hamnade på British Airways avdelning och de hade en bra kampanj enligt mig. Boka under resemässan en resa från HEL via LHR till USA i Business och du får 50% rabatt om ni är 2 som reser. Vi kunde inte säga nej och bokade biljetter för oss alla fyra. Det som var det bästa att vi fick ha avgång för hemresan från USA från en annan stad än var vi skulle ha ankomsten. För mig som redan hade bestämt mig att flytta till Stockholm blev det biljetter som nedan:

ARN-HEL (AY), HEL-LHR (BA), LHR-JFK (BA), JFK-LAS (AA), LAS-LAX (AA), SFO-LHR (BA), LHR-HEL (BA) och HEL-ARN (AY). ARN-HEL-ARN flög jag i Economy och resten bokades i Business. Hela kalaset för alla flygavgångar gick på 4250 €. Kampanj priserna gällde på BA avgångar över Atlanten.

Efter mässan påbörjade en intensiv arbete vad vill vi göra under resan på olika städer. Ett antal kvällar tillsammans och massor av olika tankar vad vi vill göra som: Helikopter tur i Las Vegas, shoppa på Saks Fith Avenue, besöka Dynasty huset, vinprovning på Falcon Crest vingård, se Mama Mia på Broadway, besöka i Moma osv. Många viljor men till slut lyckades vi hitta en lösning och alla var nöjda.

Resa ARN-HEL
Inget speciellt att rapportera. Jag sov typ hela resan så vi skippar vidare till nästa avgång på en gång.

Resa HEL-LHR
Biljetten var ju köpt som BA C men på grund av AY och BA har ett samarbete på linjen HEL-LHR hade vi en morgon avgång med AY A320. Tyvärr var inte service något höjdare och bemötandet var inte det bästa heller. Något positivt då. Den varma frukosten var god och ett antal glass champagne lyckades vi dricka för att fira vår semester resan. Avgången var ju en lördag morgon så det var inte så många andra som satt i Business.

Ankomsten till LHR gick inte smidigt. Vi fick flyga runt LHR över en halv timme på grund av kö till flygplats. Vi hade ju gott om tid innan nästa avgång LHR-JFK så det var ingen problem för oss. Slutligen landade vi till LHR och en buss transfer från uteplats och säkerhetskontroll hade vi kommit till Terminal 5. Sen var det dags att ta sig till BA Lounge och njuta en en timme innan avgång vidare till JFK. Fråga inte vilken lounge var det men högst upp på Terminal 5 med bra utsikt över flygplatsen.

Det var första gången för mig att såg A380...
:p
IMG_5905.jpg

Resa LHR-JFK
Boarding gick smidigt och snabbt och hittade min plats 14K. Det var en B747 och då fortfarande nya BA Business Seat. Det var ganska intressant upplevelse att sitta första gången ryggen framåt och titta genom fönstret mot Jumbos motorer och vingen. Jag ville ju sitta vid fönstret så hade inte mycket att välja på. Tyvärr blev det lite tokigt vid incheckning så två av oss satt uppe i övre våningen och två i den främre C kabinen.

Här är min säte...
IMG_5912.jpg

IMG_5920.jpg



Här kommer några bilder om maten och min underhållning. Tror att jag och min vän var de enda som lyssnade Kylie under resan i C. Services var bra och tyckte att det var ganska roligt att bli kallat "Sir" ett antal gånger under resans gång.

IMG_5923.jpg
IMG_5925.jpg
IMG_5928.jpg

New York

Mycket att se och göra. Det som ni alla är intresserade är helikopter sightseen över Manhattan så här kommer några bilder. Jag kan varmt rekommendera alla att prova minst en gång. Tyvärr var det ganska dimmigt just när vi skulle flyga så bilderna blev inte de bästa...

DSC00040.jpg
DSC00037.jpg

JFK - LAS resa

Här är det samma sak som tidigare... Vi hade ju festat hela natten lång i NY så det blev sömn efter maten. Det var en AA B757 på denna avgången med mycket benutrymmer och slitna och gamla säten med skinnklädsel men ganska sköna faktiskt.
Las Vegas, något annat att spela poker?

Vi bodde i Hotel Venetian så fick uppleva kopian av Venedig och lyssna halv taskig sång under en gondol resa inomhus. Annars tyckte att hotellet var bra och kan varmt rekommendera till alla andra som vill njuta av bra service och en helt underbar restaurang Bouchon av Thomas Keller. Om du skulle välja ett annat hotel så bör du uppleva den magnifika lobbyn...

Den magnifika lobbyn...
:cool:

DSC00091.JPG

Detta är inomhus alltså...
IMG_5979.jpg

Sen var det dags att flyga igen med helikopter. Denna gång till Grand Canyon och få uppleva den fina utsikten över Grand Canyon. Vi hade valt Maverick Tours för resan. Jag vet inte om det stämmer men enligt piloten var Maverick Tours den enda arrangören som fick landa till botten av Canyon för att sen servera en lättare lunch med bubbel till sina resenärer. (www.maverichelicopter.com)

Här är vår helikopter som vi hade under resan.
IMG_5989.jpg

Bilden från botten av Grand Canyaon och vi hade det mysigt under lunch...
IMG_5985.jpg IMG_5992.jpg

LAS - LAX med min favorit kärra - MD81...

Resan från Las Vegas till Los Angeles var som en resa till Köpenhamn. Resan gick snabbt och services var bra med en härlig flygvärdinna. Vi fick fruktsallad och croisant som lunch...

Los Angeles mer än Hollywood och middag på Bel Air
En av mina vänner hade varit i Los Angeles under sin gymnasie tid som bytesstudent så han kunde visa lite annat för oss än Hollywood Hills och Beverly Hills. Vi hade hyrt bil via Hertz som vi hämtade från flygplatsen efter vi landat. Vi hade ju speciellt önskat att få ut en amerikans bil men det blev en Audi A6 som bilden nedan med utrustning Never Lost som vi döpte om Allways Lost. :eek:

IMG_6217.jpg

Till Los Angeles hade vi valt hotellet Mondrian som erbjöd en fin utsikt över staden. När vi landade till Los Angeles så hade vi varit på resande fot en vecka så jag hade börjat bli trött på ägg, bacon och muffins som frukost. Jag lyckades skapa en fullständig kaos under första frukost på grund av beställde fruktsallad, orange juice och cafe latte som frukost. Råkade säga också att "The american breakfast is very booring and I don't want it". Detta resulterade att restaurang chefen kommer vid bordet och frågar om det är något fel med deras frukost. Förklarade situationen och allt löste sig.

IMG_6021.jpg


Höjdpunkterna för mig under vistelsen i Los Angeles var vistelsen till Universal Studios, middag på restaurang Bel Air, en dag på Malibu Beach och vistelsen hemma hos min gammal skolkompis.

Resan fortsatte med bil stället att flyga vidare till San Francisco. Resan var trevlig men längre än vad hade tänkt mig. Vi besökte på Hearst Castle utanför San Simeon. Vissa säger att en mästerverk och vissa säger en skapelse av galenskap. Du får bestämma själv. För mig var det en intressant vistelse i ett hus med massa fina möbler och historiska berättelser.

IMG_6257.jpg

San Francisco bjuder mer än Castro och Golden Gate...
Vi som är födda under 70-talet kommer ihåg serien Falcon Crest eller hur? Huset ligger kvar på Santa Helena i Napa Valey och där produceras vin fortfarande. Det var ett måste för oss alla som hade följt Angela Channings kamp om makt och prestige att producera fina viner. Eller vad säger ni om mitt besökt till Filoli Mansion som byggdes 1910-talet, söder om SF, där spelades en del av TV-såpan Dynaste med Alexis Colby, Blake Carrington och Krystle Jennings... Trädgården är fortfarande likadant som under TV-serien men det som jag visste inte var att den legendariska trappan från serien var inte kopia av originalet från huset.

Filoli Mansion och Sant Helena
IMG_6303.jpg DSC00125.jpg

Trappan från Filoli Mansion och den klassiska Cable Car
staircase.jpg DSC00208.jpg

San Francisco - London hemresan...

BA B747-400 upperdeck på denna gång men jag var inte alls imponerad av hur sliten planet var och maten eller service var ingen höjdare. Just denna flygresa gjorde mig så anti BA som jag är idag. Det fanns ingenting som jag tyckte att var bra... Sen denna resa har jag inte givit ny chans till BA för att visa att min upplevelse under denna resan motsvarar inte deras standard. Här kommer några bilder...

På upper deck... hmmm, behövs inte säga mer.
:( Maten var annars anpassat för amerikanska resenärer...

DSC00307.jpg DSC00328.jpg
DSC00342.jpg
Jag tror att det är dags av avrunda denna historia men hoppas har lyckats inspirera några av er lite. Prova gärna en helikopter tur runt Manhattan eller till Grand Canyon. Dessa turer var värt för varje dollar som gick.:)



Om du har AMEX Platinum så använd deras Consiers service när du är i USA. Tack vare just AMEX Platinum Consiers service fick vi biljetter till musikalen Mamma Mia i New York och bordet till restaurangen Buddakan - ja just den samma var Carrie och Mr Big firade sin sista kväll innan deras första bröllop i filmen Sex in the City. Biljetter rill musikalen fick vi för samma kväll som vi kollade med AMEX fast enligt hotellet det fanns inga biljetter kvar. Enligt hotellet var restaurangen också full bokad med AMEX hjälpte igen oss att få ett bord. Jag kan säga att när vi anlände till restaurangen fick vi service som kändisar eller kungligheter - alltså information hade nått personalen att vi hade fått bordet med AMEX service.
:eek:

buddakan.jpg

Bilderna är tagna med Canon Ixus, Sony HD Videokamera och Sony Ericsson Satio mobil
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Riktigt trevlig rapport! :)

Att det ska vara sådan skillnad på maten beroende på i vilken riktning man åker.... (tycker iofs att den där ostkakan ser ganska smarrig ut, även om dukningen var lite trist :p ).
 
Riktigt trevlig rapport! :)

Att det ska vara sådan skillnad på maten beroende på i vilken riktning man åker.... (tycker iofs att den där ostkakan ser ganska smarrig ut, även om dukningen var lite trist :p ).

Tackar dig Palazzi. Ostkakan var typ det enda som jag tyckte att var gott på vägen från SFO till LHR. ;)
 

Adamsson

Medlem
Tack för en trevlig reseberättelse! Det måste ha känts ganska annorlunda att sitta baklänges på 747:an? :)
 

Dr. Miles

Expert
Trevlig läsning med fina bilder. Tack Tommy!

Lyckas inte få bort den sista bilden... hmmm.
Så här kan du göra:
  1. Du kan klicka på "Redigera" på ditt inlägg och välj sedan "Utökad svarsruta".
  2. Då kommer du till avancerad redigeringsläge.
  3. På översta verktygspanellen kan du hitta en ikon med gem. Klicka på den.
  4. Då kommer du till bildgalleri.
  5. Ta bort bilden(rna) som du inte vill ha i inlägget.
  6. Glöm inte att ta bort [attached]tag i inlägget.
 
Tack för en trevlig reseberättelse! Det måste ha känts ganska annorlunda att sitta baklänges på 747:an? :)

Det kändes lite läskigt faktiskt i början men sen märkte man inget speciellt under flygresan innan landning som var faktiskt ganksa trevlig upplevelse att blir "tryggt" mot säten... :)
 

Dr. Miles

Expert
Det kändes lite läskigt faktiskt i början men sen märkte man inget speciellt under flygresan innan landning som var faktiskt ganksa trevlig upplevelse att blir "tryggt" mot säten... :)

Så kallad trafikexperter säger att det är säkrare att sitta baklänges i trafiken. Det fungerar tyvärr inte för föraren i praktiken dock...
 
Så här kan du göra:
  1. Du kan klicka på "Redigera" på ditt inlägg och välj sedan "Utökad svarsruta".
  2. Då kommer du till avancerad redigeringsläge.
  3. På översta verktygspanellen kan du hitta en ikon med gem. Klicka på den.
  4. Då kommer du till bildgalleri.
  5. Ta bort bilden(rna) som du inte vill ha i inlägget.
  6. Glöm inte att ta bort [attached]tag i inlägget.

Tack för hjälpen... Fixed. :)
 
Toppen