Senaste nytt

Lufthansa plockar bort First Class från Airbus A330-300

Jonas C

Medlem
Trista nyheter från Lufthansa: First Class försvinner från Airbus A330-300 flottan från och med Juli i år, då renoveringarna påbörjas. Tanken är att de "renoverade" flygplanen ska ersätta de A340-300 baserade i Frankfurt som kommer tas i bruk, för att så småningom agera som komplement till kommande A350 som levereras utan First Class

Som ett resultat kommer First Class att försvinna från ett antal rutter från München under kommande månaderna.

Lufthansa Closes First Class Reservation on Selected Munich Long-Haul Routes from 16H2 | Airline Route

Färre First Class stolar i systemet innebär givetvis färre bonusplatser, vilket kan kännas trist. Men å andra sidan finns det en logik i det hela då efterfrågan på First Class har minskat.
 

JohanA

Medlem
Färre First Class stolar i systemet innebär givetvis färre bonusplatser, vilket kan kännas trist. Men å andra sidan finns det en logik i det hela då efterfrågan på First Class har minskat.
Jag har läst olika spekulativa artiklar om förstaklass men ingen statistik som säger hur det verkligen ser ut. Har du någon fakta som som säger att efterfrågan på First Class minskat eller är det egna slutsatser?

För övrigt kan jag hålla med dig att det är trist att F försvinner från A330. I praktiken betyder detta att jag ska fortsätta med M&M eftersom man som SEN framöver förmodligen kommer ha hyfsad möjlighet att få F awards, medan det för partners sannolikt kommer bli lite knepigare.
 

bnr

Medlem
Hur pass stor andel av det totala antalet F-platser försvinner egentligen?
Tycker det är sällan jag ens ser A330-300 i sökresultat när jag letar F.
A380, A340-600 och 747-8i är betydligt vanligare (i mina sökresultat).

Synd på IKA, LH tog bort F ex-FRA nyligen och nya linjen MUC-IKA-MUC skulle ha F istället, blir bara i några månader.
Hade hoppats på att kunna åka LH F till Iran någon gång.
 
Hur pass stor andel av det totala antalet F-platser försvinner egentligen?
Tycker det är sällan jag ens ser A330-300 i sökresultat när jag letar F.

Hade hoppats på att kunna åka LH F till Iran någon gång.

Ja till USA kommer du då inte ;)

Nej men söker du ut från MUC finns det faktiskt en del destinationer i USA som flygs med A330. Bland annat Boston, New York och Chicago har jag sett flygs med denna maskin.
 

charlesswe

Medlem
Åkte MUC-YUL damt YYZ-MUC i F med A330 förraåret... Synd att det försvinner då var det mycket lätt at få flera awardplatser på samma flight i F.
 

Agö

Medlem
Hur pass stor andel av det totala antalet F-platser försvinner egentligen?
Tycker det är sällan jag ens ser A330-300 i sökresultat när jag letar F.
A380, A340-600 och 747-8i är betydligt vanligare (i mina sökresultat).

Synd på IKA, LH tog bort F ex-FRA nyligen och nya linjen MUC-IKA-MUC skulle ha F istället, blir bara i några månader.
Hade hoppats på att kunna åka LH F till Iran någon gång.
Utöver USA är det en massa destinationer i Mellanöstern/Indien som körs med 330. Trist detta.
 

Senator

Moderator
Har ingen källa på detta och jag tror frågan kom upp via FlyerTalk på den gruppen av medlemmar som träffar Lufthansa en gång per år. Då blev det sagt att det var i snitt 1 1/2 betalande passagerare per flight i F. Så det är nog en naturlig konsekvens av detta.

Idag har 100% av flottan i MUC F. Jag gissar i 2018 har runt 50%. Frågan är vad händer med B777-xxx när dessa kommer..
 
Toppen