Senaste nytt

Norwegian gör miljardförlust första kvartalet 2016

Fredrik

Medlem
Stora förluster på valuta- och bränslesäkringar. Vidare:
Kvartalsresultatet viser en underliggende resultatforbedring på godt 400 millioner norske kroner i forhold til sidste år.
.

I slutändan ser det inte så illa ut. Fel på prissäkringar är sånt som händer och de drar på sig kostnader genom expansionen. Finns det bara pengar i företaget så borde det gå bra.
 

011430121

Medlem
Om jag förstår så har Norwegian inte avsatt något belopp, för alla förseningar som väntar på domslut i Attunda tingsrätt.
Det är ju så astronomiska tal det gäller, läste någonstans att det var 800 ärenden (är osäker på uppgiften), tror att det flesta ärenden görs upp i god (tror att juristerna på BC kan detta betydligt bättre) men ett exempel 500 personer gör upp i goda och erhåller 400 euro så är det 20 miljoner 300 personer kräver 600 euro så är det 18 miljoner detta exempel skulle kunna kosta Norwegian knappt 60miljoner SEK.
Vill påpeka att detta är spekulationer från min sida!
 

Nystrom

Medlem
Nånting säger mig att Norwegian får se över sin prissättningsmodell på flygbiljetter. Ökar man passagerarantalet och dessutom förbättrar kabinfaktorn är det något som inte stämmer när man går med förlust
 

mha321

Medlem
Nånting säger mig att Norwegian får se över sin prissättningsmodell på flygbiljetter. Ökar man passagerarantalet och dessutom förbättrar kabinfaktorn är det något som inte stämmer när man går med förlust
Så länge man har pengar i kassan är det ju en rätt normal expansionsstrategi. Slå sig in på marknaden på vissa rutter så att man "gör sig ett namn" med låga priser. Helst slå ut en konkurrent eller två som inte har cash nog att gå back, och sedan upp med priserna när det är löst. Det gäller väl bara att de håller ögonen på just cashflow, så det inte tar slut...
 

Timotey

Medlem
Om jag förstår så har Norwegian inte avsatt något belopp, för alla förseningar som väntar på domslut i Attunda tingsrätt.
Det är ju så astronomiska tal det gäller, läste någonstans att det var 800 ärenden (är osäker på uppgiften), tror att det flesta ärenden görs upp i god (tror att juristerna på BC kan detta betydligt bättre) men ett exempel 500 personer gör upp i goda och erhåller 400 euro så är det 20 miljoner 300 personer kräver 600 euro så är det 18 miljoner detta exempel skulle kunna kosta Norwegian knappt 60miljoner SEK.
Vill påpeka att detta är spekulationer från min sida!
Tror du får räkna på det en gång till ;) 300*6000=1.800.000 SEK 500*4000=2.000.000
 
Toppen