Senaste nytt

Snart brytpunkt - denna gången ska jag ge det ett ärligt försök

Volatyle

Medlem
Hej,

Jag har snart brytpunkt på mitt Eurobonuskort vilket givetvis innebär att jag börjar på noll igen, det är naturligtvis tråkigt (har nått upp till EBS men rätt långt ifrån EBG). Samtidigt innebär det också att jag får en hel tolvmånadersperiod på mig att börja knapra poäng - om man nu ska försöka se det positivt, vilket jag försöker göra :)

Eftersom jag är relativt ny BC-medlem är jag hyfsat tidigt på inlärningskurvan, och en sak jag upptäckt att jag verkligen har problem med är att försöka få förståelse för hur många poäng jag tjänar på mina flygningar - har försökt räkna ut, men det har slått fel på ganska mycket - ofta åt båda hållen dessutom vilket är aningen komiskt :)

Jag vill gärna få ett 'hum' om hur mycket flygningar jag under min kommande 12-månaders period behöver göra för att nå EBG och förstår att denna frågan är i nivå med 'hur långt är ett snöre'-frågan men jag gör ett försök ändå;

Rent schablonmässigt (inom Star Alliance) - vad ger på ett ungefär en atlantflygning tur och retur från Scandinavien i businessclass? Igen, jag är medveten om att det skiljer mycket mellan bolag och även olika klasser inom affärsklass men jag är ute efter ett riktvärde (exempelvis, det brukar ge nånstans 5000-10000 poäng tur och retur).

Jag försöker bara förstå mellan tummen och pekfingret hur mycket resor (om vi nu förenklar och säger resor över atlanten, typ USA) man under ett år skulle behöva göra i affärsklass för att nå EBG.

EDIT: Inser när jag läser vad jag själv skriver att jag blivit precis lika knäpp som alla andra här när jag börjar leta flygmönster för att nå EBG. Den där smittan man får i det här forumet är monumentalt smittsam - måste jag säga.

Vol
 
Rent schablonmässigt (inom Star Alliance) - vad ger på ett ungefär en atlantflygning tur och retur från Scandinavien i businessclass? Igen, jag är medveten om att det skiljer mycket mellan bolag och även olika klasser inom affärsklass men jag är ute efter ett riktvärde (exempelvis, det brukar ge nånstans 5000-10000 poäng tur och retur).
Antar att du utgår från Göteborg nu, i och med att det på din hemort står Gråbo. Och antar också att du flyger SAS.

En resa från Göteborg med byte i Stockholm eller Köpenhamn (som det oftast blir) ger antigen 750 eller 1000 poäng eftersom anslutningar till SAS Business bokas i Plus.

Till San Francisco och Los Angeles tjänar du 9 000 eller 12 000 beroende på bokning i antingen Business eller Business Saver.

Är du kreativ med bokningen så kan du få in ett byte både i Köpenhamn och Stockholm. Lyckas du med det och åker på en Business Saver så ger det då 750 + 750 + 9 000 + 9 000 + 750 + 750 poäng i exemplet, = 21 000 poäng. Nästan halvvägs till guld. Hade du redan varit guldmedlem så hade du fått ytterligare 25 % bonus på det, så 26 250 poäng.

Ett SAS Amex Elite ger dig ytterligare 20 000 baspoäng. :)
 

olo

Medlem
Grundregeln är att åka så mycket som möjligt med SAS (eller Wideroe), då poängintjäningen generellt är mycket högre där än hos öriga *A-bolag.

Jag kompletterar @Jakob Österberg exempel med ett för Europa.

Inom Europa går det ofta att hitta PLUS-biljetter (som har mycket högre intjäningen än biljetter i GO) för rimliga priser.
I SAS Plus ger det 750 att ta sig GOT-ARN/CPH/OSL och sedan får du 1500 för sträckan ut i Europa. Så om du exempelvis åker: Göteborg - Köpenhamn - Paris t&r i Plus så ger det: 750+1500+1500+750 = 4500p. 10 sådana resor och du har ett guldkort.

Åker du i billigaste SAS Go, så ger det 250+500+500+250 = 1500p. 30 sådana resor och du har ett guldkort.
Åker du på billigaste Lufthansa-biljetten istället (Göteborg-Frankfurt/München-Paris) så ger det 125+125+125+125 = 500p. 90 sådana resor och du har ett guldkort.
Åker du på billigaste Brussels-biljetten istället (Göteborg-Bryssel-Paris) så ger det 0+0+0+0 = 0p. Även om du dagspendlar så ger det ändå inte guldkort.

Således, några samlade tips:
* Försök att resa med SAS
* Åk i högre bokningsklasser
* Kontrollera alltid vad intjäningen för aktuell bokningsklass är innan resan köps
* Om du är osäker - ställ frågan i tråden som @agehall länkar till ovan, innan du köper resan, så får du hjälp att räkna.
 

AndersSt

Medlem
Jag saknade 2400 baspoäng för att nå Guld. Först hade jag tänkt mig en Optiontown till Plus inom Europa innan min intjäningsperiod går ut sista maj, men eftersom deras avtal med SAS har upphört så valde jag istället att helt enkelt köpa baspoängen för extrapoäng här:
SAS EuroBonus Points

24000 extrapoäng "fattigare" så var jag Guld på bara ett par minuter, det gick förvånansvärt snabbt och smidigt. :)
 

jsn

Medlem
Jag saknade 2400 baspoäng för att nå Guld. Först hade jag tänkt mig en Optiontown till Plus inom Europa innan min intjäningsperiod går ut sista maj, men eftersom deras avtal med SAS har upphört så valde jag istället att helt enkelt köpa baspoängen för extrapoäng här:
SAS EuroBonus Points

24000 extrapoäng "fattigare" så var jag Guld på bara ett par minuter, det gick förvånansvärt snabbt och smidigt. :)
Va?!? Missa ett MR när det tom finns goda skäl för att göra en...??
 
Jag saknade 2400 baspoäng för att nå Guld. Först hade jag tänkt mig en Optiontown till Plus inom Europa innan min intjäningsperiod går ut sista maj, men eftersom deras avtal med SAS har upphört så valde jag istället att helt enkelt köpa baspoängen för extrapoäng här:
SAS EuroBonus Points

24000 extrapoäng "fattigare" så var jag Guld på bara ett par minuter, det gick förvånansvärt snabbt och smidigt. :)
Fast du fick väl också 2 400 poäng att använda i transaktionen? Så eg bara 21 600 poäng fattigare :)
 
Toppen