Senaste nytt

Gäller Sharialag även på flighten av flygbolaget från vissa islamiska länder?

Storsteffe

Medlem
Njae, riktigt så svart/vitt är det ju inte. Det finns ganska många steg däremellan.



Har ju ingenting med Sharia att göra. Snarare politik.



Frågan är ju om det ens är tillåtet att flyga om man har så strikt tolkning. Då borde väl det religiösa regelverket snarare uppmuntra dess följare att undvika att försätta sig i situationer där man riskerar att bryta mot lagen. Så vet jag att många strikta muslimer resonerar, att man lägger bördan/ansvaret på sig själv, inte andra.



???
Likheten med Ryanair förmodar jag.
 

Senator

Moderator
Ett antal praktiska exempel från min erfarenhet:
Turkish Airlines serverade ingen alkohol alls på mina resor mellan Istanbul och Riyadh/Tehran. Lufthansa/Iberia/Air France stänger alkoholserveringen precis innan man anländer Saudiarabiens luftrum. Som @Whiskey skriver finns det nog inte en standard.

Det är lite som hur västerländska flygbolag ofta har några lokalt anställda från Kina och Japan i kabinen. I min erfarenhet finns det alltid kabinbesättning som talar kinesisk eller japanska på dessa flighter (min sample size är rätt liten dock).
 

rvarttinen

Medlem
Så länge maskinen står på marken i Malé (MLE) så serveras endast alkholfri 'predeparture drinks'. Detta i enlighet med landets, Maldivernas, islamska lagar. Även flygplatsen är fri från alkoholservering, dock, det säljs vin och sprit i taxfree butiken. Så i loungen är det kaffe, te juicer, läsk och vatten som gäller.

Däremot verkar det inte finnas krav på slöja odyl. för kvinnor. De flesta är rätt "turistigt" klädda. Shorts och kortärmat är ok.
 

bnr

Medlem
Har fått info från min kära mor som flög ARN-IKA-ARN med IR för inte så länge sedan.

När man kommer ombord (i Sverige) så ber de om att man ska tänka på "hijab", men det är väldigt få som bryr sig.
De flesta tar på sig "hijab" när man ska disembarka framme i Iran.
 

mtlmr

Medlem
Hahahaha. What an ironic name for another airline to avoid fully wholly!

Du slipper. Rayani kursade häromveckan... Finns alltså inga Sharia-flygbolag längre (igen)

Så länge maskinen står på marken i Malé (MLE) så serveras endast alkholfri 'predeparture drinks'. Detta i enlighet med landets, Maldivernas, islamska lagar. Även flygplatsen är fri från alkoholservering, dock, det säljs vin och sprit i taxfree butiken. Så i loungen är det kaffe, te juicer, läsk och vatten som gäller.
.

Och alkoholförsäljningen när jag var där servades av en kinesisk kvinna.
 

Flying Finn

Medlem
Däremot verkar det inte finnasa krav på slöja odyl. för kvinnor. De flesta är rätt "turistigt" klädda. Shorts och kortärmat är ok.

Förklaringen är ju enkel. :) En nation med sunnimuslimer, inte med shiamuslimer.

Som en petitess vill jag dock påpeka - eftersom Iran togs upp, att i fall Iran ofta stämplas som en tokstat och ett land att akta sig i, så Saudiarabien är nog striktast av alla, oberoende av att landet är sunnidominerat. I Iran finns det närmast två religiösä regler för kvinnliga turister att komma ihåg: A) använd huvudbonad och B) bara par i äktenskap får dela rum på hotell. För övrigt är det inte desto mera kräset.
 

JohanA

Medlem
Det är lite som hur västerländska flygbolag ofta har några lokalt anställda från Kina och Japan i kabinen. I min erfarenhet finns det alltid kabinbesättning som talar kinesisk eller japanska på dessa flighter (min sample size är rätt liten dock).
Stämmer väl att det alltid finns kabinpersonal som talar kinesiska på flighter till Kina, iaf Lufthansa har det på alla och vad jag kan minnas även Swiss. Tror även SAS har minst en kinesisktalande på sina Kinaflighter. Japan antar jag är detsamma.
Huruvida de är lokalt anställda eller centralt låter jag dock vara osagt.
 

Dr. Miles

Expert
Det är en fråga om olika jurisdiktionsprinciper. Normalt sett tillämpas flaggstatsprincipen, dvs att flygplanets "flagg" avgör vilket lands lag som tillämpas. Mot detta står principen om territoriell jurisdiktion, dvs att det lands lufthavet som luftfartyget befinner sig skall gälla. Slutligen har vi den jurisdiktion som en stat har rätt att utöva över sina medborgare och mot andra som angriper dess medborgare.

Det kan alltså vara så att flera stater gör anspråk på att utöva jurisdiktion i ett givet händelseförlopp. Ett exempel är Lockerbie där såväl brittiska, amerikanska och libyska myndigheter önskade lagföra de skyldiga.
Lite off topic från ursprungliga frågan men en fråga gällande olika jurisdiktion när ett flygplan flyger över annat lands luftrum.

Säg t ex SAS flight mellan Stockholm och Los Angeles.
I Sverige, Danmark och Norge har man åldergräns för alkoholintag från 18 år, men i USA är det från 21 år.

CDC - Fact Sheets-Minimum Legal Drinking Age - Alcohol

När SAS plan flyger över USAs luftrum, får SAS servera alkohol till de passagerarna som är mellan 18-20 år?
 

Nemo

Medlem
Lite off topic från ursprungliga frågan men en fråga gällande olika jurisdiktion när ett flygplan flyger över annat lands luftrum.

Säg t ex SAS flight mellan Stockholm och Los Angeles.
I Sverige, Danmark och Norge har man åldergräns för alkoholintag från 18 år, men i USA är det från 21 år.

CDC - Fact Sheets-Minimum Legal Drinking Age - Alcohol

När SAS plan flyger över USAs luftrum, får SAS servera alkohol till de passagerarna som är mellan 18-20 år?
Det land som flygbolaget / flygplanet är registrerat i, dess lagar gäller enligt Montrealkonventionen, artikel 33. Finns några enstaka undantag på land som ej ratifierat Montrealkonventionen. Med detta sagt så finns det såklart gråzoner och tolkningar. Jämför med Supreme Court supports exclusivity of Montreal Convention
Montrealkonventionen
IATA - Montreal Convention 1999
 
Toppen