Senaste nytt

Fråga om uppgradering SAS (mitt första BC-inlägg...)

Har besökt detta forum intensivt och med stort intresse det senaste året. Från att knappt ha rört mig utanför Europa har jag det senaste året hunnit med Tokyo och fyra vändor till USA med en femte runt hörnet (som också leder till EBG). I sommar/höst blir det ännu mer flygande både till USA, Asien och inom Europa, så det var helt klart läge att bli medlem på forumet och inte bara smyga runt i skuggorna...

Anyhow, jag har några frågor som flera av er kommer garva en smula åt. Jag bjuder på det.
Jag har några månader kvar på min intjäningsperiod hos EuroBonus, 35000 baspoäng just nu, med 11500 på ingång (SAS Plus Saver ToR Chicago), dvs guld innan perioden är slut.
Jag har hittills inte använt mina poäng till något.

1) Om jag använder mina baspoäng för att t ex uppgradera till Business, så fattar jag att dom försvinner från mitt poängsaldo. Men, försvinner dom också från mitt intjäningssaldo, dvs kommer jag inte nå guld i så fall, eller är det två fristående saker?
Observera att jag inte pratar om extrapoäng, för det har jag inga.

2) Om poängen inte försvinner från intjäningssaldot, borde jag isåfall avboka resan, boka i SAS Go, och uppgradera med poäng?

3) Det verkar som att man just nu inte kan poänguppgradera förrän i slutet av april. Borde jag istället sikta på att uppgradera via OT?
 

gustafsg

Medlem
1) Nej, intjäningssaldot kvarstår även fast du använder poängen du tjänat in.
2) Notera att om du uppgraderar din bokning till högre klass, med poäng, kvarstår den gamla intjäningsklassen - endast klassen du sitter i ändras.
3) Uppgraderar du däremot till business eller plus med OT, så får du poäng för den nya intjäningsklassen också så du har bättre chans att få fler poäng genom OT helt enkelt. :)

Hoppas det besvarade frågorna, och välkommen till BC.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: pep

agehall

Medlem
Välkommen till businessclass @Top Floor Studios!

Tänk dig att ditt EuroBonus-konto är en stor fårhage. Du får status genom att tillräckligt många får går in i hagen via en viss grind (baspoäng), inte för att du har en viss mängd får inne i hagen (poäng att använda, oavsett hur de intjänats).

Du har redan fått rätt bra svar av @gustafsg, men jag vill tillägga att du aldrig ska förlita dig på uppgraderingar - du kommer bara att bli besviken. Mitt råd är att alltid boka den kabin du vill resa i från början.
 
Tack för alla jättebra svar!
Jag bokade sas plus saver, det var det jag kände jag hade råd med. Man är ju inte Kanye West bara för att man jobbar med musik :) Jag ser det mer som en bonus när jag lyckas få uppgradering.
Vilken metod tycker ni ger bäst resultat, poäng eller OT?
 

palmen

Moderator
Välkommen till forumet @Top Floor Studios
Du har redan fått bra svar på dina frågor och Agehalls liknelse tycker jag var rolig :)
Extrapoäng/Baspoäng måste särskiljas. Jag brukar tänka att allt är extrapoäng som finns på kontot, baspoäng är bara något som räknas mot status och kan inte användas till något (förutom att det ger status).
"Tillgängliga poäng" är dina "extrapoäng", baspoäng intjänade denna period är de basoäng du har fått inom din kvalificeringsperiod och enda sättet att bli av med dessa är när ditt nya kvalificeringsår börjar då de kommer att bli 0.
upload_2016-4-12_8-14-10.png


Att avboka en Plus Saver är troligtvis en väldigt dålig idé på longhaul, har för mig det kostar ca 3000 kronor att avboka PLUS Saver på longhaul.

Uppgradera till optiontown är helt klart det bästa sättet att upgradera enligt mig om priserna är bra i och med att man får baspoäng för den nya klassen (Business). Uppgraderar du med poäng så får du poäng enligt den klass du bokat (Plus Saver).
 
Haha, vad roliga ni är! Kanye West var lite med glimten i ögat, just för att han är en skuldsatt douche. Inte riktigt det jag sysslar med :)
Tack för alla bra svar!
 
  • Gilla
Reactions: El0
Toppen