Senaste nytt

Optimal tidpunkt för att boka flygbiljetter?

Hur ofta i förväg brukar ni boka era flygbiljetter och har ni hittat något mönster för när flygbiljetter är billigast att köpa baserat på tidpunkt fram till resans avfärd och då exkluderar vi alla möjliga kampanjer.

En annan fråga är t.ex. sportlov, påsk, sommar och vinter bör påverka priserna med avgångsdestination från Stockholm? Men spelar det någon roll att boka 1 år i förväg eller 1 månad i förväg för ovan seasons?
 

trekker

Medlem
1 ar I forvag ar bara dumt, vet du sa langt innan att du ska boka sa vanta pa en kampanj. Priset brukar sticka ivag nar det narmar sig 2-3 veckor til avgang sa en manad innan skulle jag rekommendera. Bokar du for resa inom en vecka ar SAS urusla med sina priser, da valjer jag allid andra bolag (las BA).
 
  • Gilla
Reactions: Pho

agehall

Medlem
Jag bokar oftast när jag behöver. Om jag kan planera så bokar jag när jag tycker priset känns bra. Finns inget bra sätt att med säkerhet förutspå när priser ska vara optimala.
 

trekker

Medlem
Jag bokar oftast när jag behöver. Om jag kan planera så bokar jag när jag tycker priset känns bra. Finns inget bra sätt att med säkerhet förutspå när priser ska vara optimala.
Precis, men utan kampanjer sa brukar priserna sticka fran en manad innan ungefar. Kollar jag pa pris blir det aldrig sas med sista minuten bokningar, bade LH och BA ar battre (vad jag har sett) .
 
Pojkvännen skulle boka till PVG med SAS, hittade pris i okt för 5200 SEK tur och retur, i sommar var han tvungen att åka hem från HKG för att få billigare pris och då kostade det fortfarande över 7000 SEK.
 

Vaniljvodka

Medlem
Pojkvännen skulle boka till PVG med SAS, hittade pris i okt för 5200 SEK tur och retur, i sommar var han tvungen att åka hem från HKG för att få billigare pris och då kostade det fortfarande över 7000 SEK.

SAS har så många longhaul-kampanjer nuförtiden att man nästan alltid kan avvakta en sån ifall man ska åka så långt fram i tiden. Jag har inte bokat en SAS longhaul i Go för mer än 3-4000:- de senaste 2-3 åren. Eller i Plus för mer än 6-7000:-. Friends & Family-kampanjerna är bäst och dyker upp 2-3 ggr per år.
 

palmen

Moderator
I USA tror jag de gjort undersökningar på detta och kommit fram till att ca 7 veckor innan var priset som lägst i genomsnitt för US inrikes. Det stämmer ganska bra med mina fåtalet bokningar jag gjort inrikes USA. Ca 2 månader innan har jag hittat billiga biljetter.

Tittar man på sas inom Europa i plus är det bara att boka när du hittar A klass, det är billigaste bokningsklass och skulle det komma en kampanj är det ju bara att boka om.
Vid stora helger och ledigheter så brukar det generellt vara billigast att boka så tidigt som möjligt. Men man måste ha lite koll på prissättning för linjen också för att veta vad som är billigt/dyrt.
 
Jag är långt ifrån någon expert, men jag skulle gissa att när det gäller höstlov, sportlov och påsklov är det bäst att boka tidigt, speciellt om man vill ha lördag till lördag. Samma sak direkt efter julavslutningen. När kampanjerna öppnar så tror jag de datumen går som Beyonce-biljetter.

Jag skulle börja med att kolla priser och tillgång så tidigt som möjligt. Om det verkar finnas gott om biljetter så skulle jag vänta på en kampanj, och då boka så fort som möjligt.

En annan sak är att sökrymden exploderar om man inte vet vart, när eller med vilket bolag. För mig blir problemet först hanterligt när jag bestämt minst två av dessa, t ex Bali över jul, någonstans med Norwegian på höstlovet, England under sommaren med De-Som-Inte-Får-Nämnas-Vid-Namn)
 

Dr. Miles

Expert
SAS har så många longhaul-kampanjer nuförtiden att man nästan alltid kan avvakta en sån ifall man ska åka så långt fram i tiden. Jag har inte bokat en SAS longhaul i Go för mer än 3-4000:- de senaste 2-3 åren. Eller i Plus för mer än 6-7000:-. Friends & Family-kampanjerna är bäst och dyker upp 2-3 ggr per år.
Det här (SAS Plus för 6-7000:- ) låter märkligt.
Det är bara sista halvåret som SAS började att sälja SAS Plus long haul för under 7-8.000 SEK inkl. skatter (A klass). Innan dess var billigaste SAS Plus long haul i P klass och då kostade billigaste SAS Plus long haul biljetten ca 9.000 SEK inkl. skatter.

http://www.businessclass.se/forum/t...en-t-r-sas-från-6-250-sek-inkl-skatter.23056/
 
Toppen