Senaste nytt

Loungebesök med annat boardingkort - möjligt?

NyfikenGrau

Medlem
Scenario; bokad och ej återbetalningsbar resa med "finflyg" (nåja..) som ger tillträde till Lufthansa Senator Lounge på Tegel har fått ställas in efter incheckning och jag flyger istället med annat bolag till annan destination senare på dagen på biljett som inte berättigar till loungebesök. Inget incheckat bagage på endera flyget.

Säg att "loungeflyget" går klockan 12 och det riktiga flyget klockan 15 - skulle ni generellt säga att det är möjligt att gå till loungen vid 11-tiden och hänga där till 14-tiden? Om inte, möjligt till 11:30-tiden?

Snyltigt givetvis och tveksamt om jag skulle komma mig för att göra det, men tycker det är en intressant situation rent allmänt, så kan inte låta bli att fråga. Även om svaret kanske varierar mellan olika lounger. Detta är ju dock en rätt stor och opersonlig lounge med hundratals besökare under angiven tidsperiod. Vad säger ni?

Tillägg: Rubriken blev nog lite missvisande, kommer inte på vad situationen kan kallas...
 

Canadien

Medlem
Så länge du inte annullerat / avbokat din lufthansabiljett så är du ju fortfarande reggad på den flighten och kan gå in i loungen. De kommer inte kasta ut dig när flyget går kl 12.
 

FF#1

Medlem
Om du är incheckad så bör det inte vara nått problem att gå dit. Svårt att se att de håller reda på dig. Dock kan det vara en finess att meddela Lufthansa att du inte ska åka så slipper de fundera varför du inte kommer till Boardnig. men eftersom du inte har nått baggage så är det ett mindre problem. Eller?
 

NyfikenGrau

Medlem
Om du är incheckad så bör det inte vara nått problem att gå dit. Svårt att se att de håller reda på dig. Dock kan det vara en finess att meddela Lufthansa att du inte ska åka så slipper de fundera varför du inte kommer till Boardnig. men eftersom du inte har nått baggage så är det ett mindre problem. Eller?

Jo, har tänkt på det utifall att...nu tror jag att jag är för mesig för att utnyttja möjligheten ändå, men klart det skulle vara lite fräckt att ringa och ställa in resan från loungen och bara sitta kvar ;)
Kan inte bestämma mig för hur omoraliskt det är heller, "loungebiljetten" är ju betald till 100 %...
 

Walter

Medlem
Finns väl en chans att de faktiskt väntar på dig och ringer loungen även utan baggage. Så det kan ju vara bra att att ringa Lufthansa och säga att du inte kan åka med det flyget när du väl är i loungen. Har svårt att se att de kastar ut dig.

Lufthansa kör ju med utrop i den loungen när planen som man ska åka med landar, så viss koll på vart folk ska som är i loungen har de.

Om det är "snylttigt" eller inte. Snylta är väl att köpa en avbokningsbarbiljett (och sedan avboka) för att få tilträde. Att använda en icke-avbokningsbar är väl inte snyltigt? Kravet för tillträde är ju biljett+status - inte resa.
 

NyfikenGrau

Medlem
När jag hör utrop på senare år så förutsätter jag att det gäller folk med incheckat bagage - med de 24-48 timmars eller ännu längre förtidsincheckning online som gäller numera, så måste det väl hända rätt ofta att incheckade passagerare (utan bagage) inte dyker upp alls?
 

Walter

Medlem
I Lufthansa-loungen på tegel görs väl på utropen när inkommande plan landar eftersom man ska igenom säkerhetskontrollen. Det kan iofs vara så enkelt att de gör utrop för varje star-alliance flyg, har inte jämfört med tavlan.

I andra Lufthansalounger har jag ibland frågat om de kan göra ett utrop när det verkligen är boarding vid försening. Svaret brukar vara att gate:en ringer upp till loungen när de börjar boarding. Generellt gör väl Lufthansa alltid utrop i loungerna, även vid försening eller inställda flyg?

Underskatta inte Tyskars förmåga att hitta på komplicerade system och sedan följa dessa slaviskt. Underskatta inte heller deras servicekänsla. Skulle inte bli förvånad om de började leta efter en passagerare. Även om det säkert inte hör till vardagen.
 
Last edited:

olo

Medlem
har fått ställas in efter incheckning och jag flyger istället med annat bolag
Är det Lufthansa som har ställt in flyget och bokat om dig? I så fall känns det snarare rimligt att de erbjuder dig lounge.

Är det du som har ändrat dina planer och valt att resa på ett annat sätt, går det att diskutera det moraliska i det, men du kommer förmodligen att släppas in.
 

NyfikenGrau

Medlem
Bolaget är inte Lufthansa, om nu det spelar någon roll :) Star alliance gold + ekonomiflyg.

Tycker det låter överambitiöst att ringa loungen för att leta efter online-incheckade passagerare utan bagage och jag kan nog efter ett antal år här inte säga att just den grejen skulle kännas typiskt tysk (och i synnerhet inte hög servicekänsla). Känns mer skandinaviskt familjärt och omtänksamt...
 

Walter

Medlem
Nej. Jag tror inte heller att de kommer leta efter dig. Men det kan vara så att de faktiskt har koll på vilket flyg loungebesökarna ska ta eftersom de gör utrop. Jag har även för mig att jag ibland hört dubbla utrop. Loungerna på tegel är ganska små relativt ex SAS-hubbar. Så det är inte omöjligt att de har koll om det är lågtrafik.
 
Toppen