Senaste nytt

Ny linje Göteborg - Warszawa med OLT Express Poland

Palazzi

Medlem
Hmm, intressant... Aldrig hört talas om bolaget förut.. Annars verkar de satsa mest på lågprisflygplatser om man kollar igenom listan :)
 

MarcusC

Medlem
jo det ser ut vara en hel del lågprisflygplatser..så det är ju inte solklart det blir Landvetter kanske?... Wizz flyger ju redan WaW-GSE...
 

Palazzi

Medlem
Om bolaget har Business hoppas jag verkligen det kommer en ARN linje också... Såg att de flög till BGY, då kan jag åka business med byte i WAW direkt mellan mina två bostadsorter! :cool:
 

Palazzi

Medlem
Det är GOT.

Enligt bolagets egna sida flygs sträckan tre dagar i veckan (onsd, fred, sönd) med A320. Businessklassbiljett kostar 650kr enkelt väg. Ekonomibiljett kostar hälften så mycket.

Ska enligt uppgift handla om helt nya kärror som levereras i september.

Olt Express - OLT Express - Polska gór
OLT Express - Wikipedia, the free encyclopedia

Låter ju helt otroligt! Ska testa från BGY så fort jag hinner, och återkomma med en recension (om ingen hinner före mig från GOT) :)
 

Palazzi

Medlem
Helt otroliga priser mellan Gdansk & Reykjavik i Ekonomi också, 650kr T/R. Måste jag rekommendera till en vän som bor i Gdansk, hon är nog inte så kräsen med businessdetaljerna, men uppskattar säkert Island :)
 

fly4fun

Medlem
OLT är ett nytt polskt flygbolag som bildades genom att slå ihop polska charterbolaget Yes Airways med lilla tyska inrikesbolaget OLT Germany. Dom har redan tagit in 6-7 st begagnade A320 och har 6-7st till på gång (A319 och A320, några nya, några begagnade). Dom började flyga inrikes i polen för 3-4 vecor sedan och kommer börja flyga minst 40 rutter internationellt från och med vintertidtabellen.

Flygbolaget flyger med en 180 säters konfig och det finns ingen businessclass ombord, däremot har man kallat den ombokningsbara biljetten för en business biljett för dess flexibilitet motsvarar nästan en businessclass biljett (går ej avboka). Man får inga fördelar på flygplatsen eller ombord, förutom omboknings flexibiliteten. Deras priser börjar på 99 PLN (220 SEK inrikes) och 149 PLN (330 SEK internationellt). I priset ingår alla avgifter, bagage och mat ombord.

På inrikesrutterna säljs alltid minst 50% av biljetterna till priset 99 PLN. Studenter och pensionärer får dessutom rabatt på detta pris (50% om jag minns rätt). I Polen bor det 40 miljoner invånare som inte har nån större tradition av att flyga. Tidigare har man alltid fått flyga med LOT via Warszawa om man ville flyga inrikes. Detta som händer nu är en fullständig revolution. OLT kommer flyga mellan nästan alla Polska flygplatser och även Lodz - Warszawa som är en sträcka på knappt 20 mil. Till och med tågen som tidigare varit relativt billiga (och långsamma) har nu fått sänka sina priser och det har ryktats om inrikes tågbiljetter för 29 PLN (65 SEK). De polacker som har flugit internationellt innan, har oftast gjort det med Ryanair eller Wizzair, och när det nu kommer ett flygbolag som behandlar passagerarna som passagerare och inte boskap, och samtidigt säljer biljetterna till lägre pris, så kan det inte bli annat än succe.

Bolaget har fått otroligt mycket uppmärksamhet, PR i media och det bokas nått otroligt. Man har även fått draghjälp av nya termnialer som öppnat i bl.a. Gdansk, Wroclaw och Rzeszow i mars/april 2012 inför EM2012. Rutterna WAW-GDN, WAW-KRK går nästan fullbokade från dag 1. Men att sälja bijetter för 220 SEK är nog en ren förlustaffär oavsett hur bra man fyller planen.

http://www.youtube.com/watch?v=yBcm31FZUIo OLT Express - det nya flygbolaget
http://www.youtube.com/watch?v=ryp-atPUz5I OLT Express - för affärsresnärer
 
Last edited:

fly4fun

Medlem
jo det ser ut vara en hel del lågprisflygplatser..så det är ju inte solklart det blir Landvetter kanske?... Wizz flyger ju redan WaW-GSE...

Wizz flyger idag till Warszawa, Okecie, men den 17 juli öppnar Warszawa, Modlin som kommer bli Warszawas lågprisflygplats och Wizzair flyttar samma dag sin verksamhet till den nya flygplatsen. Samma dag öppnar även Ryanair sin bas på Modlin. OLT och LOT kommer flyga från Okecie. Enligt OLT ska man flyga till Landvetter. I London flyger man till Gatwick, och i Amsterdam till just Amsterdam och inte Eindhoven. OLT själva vill inte kalla sig för lågprisflygbolag, så priset är nog inte alltid avgörande för valet av flygplats i fallet OLT.
 
Last edited:
Toppen