Senaste nytt

Forslag til bedste rute København-Seoul

obs

Medlem
Til en rejse i maj-juni 2017 søges forslag til den hurtigste/bedste/billigste måde at komme fra København til Seoul og retur. Målet er at finde en rute med helst kun 1 stop og hvor der er en fornuftig kombination af pris og rejsetid.

Jeg er klar over at der endnu ikke er lagt billetter ud for rejser i maj/juni 2017, så jeg forventer ikke nogen helt konkrete rejseforslag men ønsker i første omgang blot tips og råd.

  1. Varifrån vill du börja din resa? København
  2. Var är din destination? Seoul, Sydkorea
  3. När vill/behöver du resa ut? Maj/juni 2017
  4. När vill/behöver du komma hem?
  5. Hur länge vill du vara borta? Ca. 14 dage til 1 måned
  6. Hur många personer som skall resa? 2 voksne
  7. I vilken kabinklass? Det kan være economy, premium economy eller business, afhængig af prisen.
    I første omgang economy, men er det eksempelvis muligt at få premium economy til en merpris på ca. 5.000 kroner eller business til en merpris på ca. 10.000 kroner så kan de absolut også komme i betragtning.
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance foretrækkes da jeg er EBG/Star Alliance Guld, men ikke for enhver pris. Alternativt alle andre selskaber
  9. Vad är din budget? (per person) Ca. 5-7.000 for economy, 10-12.000 for premium economy, ca. 15.000 for business

    Ved søgning i september/oktober 2016 har jeg umiddelbart fundet priser for economy på mellem 4.500-8.500 DKK, ca. 12.000 DKK for premium economy og fra ca. 15-16.000 DKK for business. Det er selvfølgelig ikke nødvendigvis en indikator for hvad prisen er et halvt år senere, men jeg tænker at det nok ikke er helt forkert.
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Kortare restid
    • Upplevelsen ombord
    • Biljettpris
    • Antalet av poäng man kommer att tjäna
    • Annat

      Alt det ovennævnte i den rækkefølge.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, ikke umiddelbart.
Jeg tænker at Seoul nok ikke er en destination hvor der kan findes særligt lave priser til særligt tit. Men kan der være deals man skal holde udkig efter?

Umiddelbart ser det ud til at Aeroflot er en af de billigste muligheder med kun 1 stop (Moskva), i hvert fald for economy og business class. Men er der nogen som har erfaringer med at flyve med Aeroflot? De par anmeldelser jeg har kunnet finde her på BC (test af business og premium eco) antyder at der ikke er noget i vejen med Aeroflot. Men er der andre som har prøvet dem?

Andre umiddelbare muligheder ser ud til at kunne være Lufthansa og Turkish Airlines, hvilket jo i hvert fald opfylder ønsket om at flyve Star Alliance.

Gode tips og råd modtages.
 

pep

Medlem
Korean eller Aeroflot (sidstnævnte har også economy premium). Begge selskaber ligger p.t. meget højt i internationale ratings, e.g. SKYTRAX. Glem ikke heller SQ som er dyrere men har altid høj standard - også i monkey. - her får du to long- hauls i st.f. 1 long og en short: generelt altid bedre service på long haul end short haul. Direkte fra CPH med SQ giver altid et kick!
 
Last edited:

obs

Medlem
Du kan ju även åka Sas till PEK/NRT/PVG och ansluta till ICN därifrån.
Den mulighed har jeg overvejet og også kigget nærmere på. Men SAS ser ganske dyre ud, i hvert fald ud fra hvad jeg har kunnet finde på deres hjemmeside. Omkring 8000 kroner i Eco og ikke mindre end 18.000 kroner i Plus, og her taler vi vel og mærke danske kroner!
 

Axelzon

Medlem
Även om jag är en trogen *A resenär så har jag de senaste gångerna åkt med Finnair från Köpenhamn till Seoul via Helsinki. Kort och smidig transit i Helsinki.. Kortaste resvägen i sin helhet också. Boka economy, lägg till plus tjänsten, så får du garanterat seat block också, ja med lite tur då!
 
Jag har flugit till Seoul relativt många gånger (typ 12 gånger) och provat lite olika alternativ. Det smidigaste tycker jag är att flyga med Finnair via Helsinki, men jag vill helst vara Star Alliance trogen så jag har även testat några andra varianter.

SAS till Beijing, väntetid runt 3 timmar och sedan fortsätta med Asiana är ganska smidigt, men inte det billigaste. Hem har jag sedan flugit Asiana till Narita och sedan SAS därifrån. I princip ingen väntetid alls i Narita. Får ung 25 minuter i United Club innan boarding. En allt igenom smidig resa, men som sagt, några tusenlappar dyrare.

Turkish airlines med ett byte i Istanbul, både på utresan och hemresan. Ett trevligt flygbolag med god mat ombord och humana priser på biljetten. Nackdelen är lång väntetid i Istanbul, framför allt på hemresan. I det stora hela ganska smidigt, men som sagt lång väntan.

Thai airways går det också att flyga med men den resan tar längst tid. Den mesta tiden spenderas dock ombord på flygplanet så det är inte mycket väntetid. Vid ankomst till Bangkok så är väntetiden ung 1 timme, men på den tiden måste du ta dig igenom security igen och vidare till gaten så du får inte känslan av att sitta och vänta. Flighten från Bangkok till Seoul går sedan via Taipei där det görs en mellanlandning på ung. en timme. Sedan går man ombord på samma maskin, men man får inte lämna saker ombord när går av planet. Därefter fortsätter resan till Seoul. Hemresan har varit på samma sätt, men omvänt. Något längre väntetid i Bangkok, typ 2 timmar. Som sagt, inte den snabbaste resan, men flera gånger det billigaste alternativet.

Alla resor har gjorts i Economy utom en tur med Asiana från Seoul till Narita och en hemresa med Thai airways som båda gjordes i Business.

Jag reser vanligtvis i tjänsten och kan därför vara lite flexibel i mitt resande om prisskillnaderna inte är allt för stora. Det har inneburit att jag oftast försöker hitta SAS alternativet med byte i Beijing.
 

Dr. Miles

Expert
Jag reser vanligtvis i tjänsten och kan därför vara lite flexibel i mitt resande om prisskillnaderna inte är allt för stora. Det har inneburit att jag oftast försöker hitta SAS alternativet med byte i Beijing.
SAS billigaste fare till Seoul tillåter routing endast via Tokyo men lite dyrare fare tillåter routing via Beijing/Shanghai/Hong Kong.
Men eftersom du flyger ut från Köpenhamn flygning via Hong Kong är inte speciellt optimalt.
 
  • Gilla
Reactions: obs

obs

Medlem
Jag har flugit till Seoul relativt många gånger (typ 12 gånger) och provat lite olika alternativ. Det smidigaste tycker jag är att flyga med Finnair via Helsinki, men jag vill helst vara Star Alliance trogen så jag har även testat några andra varianter.

SAS till Beijing, väntetid runt 3 timmar och sedan fortsätta med Asiana är ganska smidigt, men inte det billigaste. Hem har jag sedan flugit Asiana till Narita och sedan SAS därifrån. I princip ingen väntetid alls i Narita. Får ung 25 minuter i United Club innan boarding. En allt igenom smidig resa, men som sagt, några tusenlappar dyrare.

Turkish airlines med ett byte i Istanbul, både på utresan och hemresan. Ett trevligt flygbolag med god mat ombord och humana priser på biljetten. Nackdelen är lång väntetid i Istanbul, framför allt på hemresan. I det stora hela ganska smidigt, men som sagt lång väntan.

Tak for meget godt input.

Jeg har også set at Lufthansa kan være en mulighed, hvis man nu vil holde sig inden for Star Alliance. Har du prøvet at flyve med dem?

Jeg ser at Finnair eller SAS nok er de oplagte valg om man ikke vil bruge alt for lang tid på rejsen og have for lange ventetider ved transfer. Men det har så også sin pris. Alternativt kunne det være Aeroflot eller Turkish Airlines, med mindre at man vil tage 2 stop undervejs.
 
Tak for meget godt input.

Jeg har også set at Lufthansa kan være en mulighed, hvis man nu vil holde sig inden for Star Alliance. Har du prøvet at flyve med dem?

Jeg ser at Finnair eller SAS nok er de oplagte valg om man ikke vil bruge alt for lang tid på rejsen og have for lange ventetider ved transfer. Men det har så også sin pris. Alternativt kunne det være Aeroflot eller Turkish Airlines, med mindre at man vil tage 2 stop undervejs.

Lufthansa har jag inte provat. Att jag föredrar att flyga via Beijing istället för Narita beror på avgångstiden från CPH, 21:00 istället för 15:45.
 
Hej,

SAS via Peking och Narita, Finnair via Helsinki och JAL också via Helsinki, Turkish (Istanbull), British (LHR), Air France (CDG), Cathay (2 stopp), Qatar (Doha), Singapore samt Asiana (via frankfurt samt testat London och Paris med). Men som andra måste jag säga att absolut bästa och smidigaste är helt klar över Helsinki, man spara mycket tid samt lätt transfer och ingen väntetid direkt. Sist jag var i Seoul (Nov 2015) testade jag JAL sutie vilket var en bra produkt tycker jag. Annars föredrar jag Lufthansa framför SAS då jag hellre gör min transfer i Europa än i Peking eller Narita.
 
Toppen