Senaste nytt

Amex Platinum vs Handelsbanken Platinum

MichaelR

Medlem
Ok,

Jag går just nu i valet och kvalet vilket kort jag skall välja och det har väl någonstans kokat ner till att stå mellan Amex och Handelsbankens Platinum-kort. Jag är inte HB-kund i övrigt så kan inte förhandla ner priset utan det ordinarie priser som gäller.

I skrivande stund kostar AmexP 6000:- per år och HbP 2400:- per år.

Jag avser använda kortet främst för utlägg i samband med jobbet vilket innebär ca 20k i månaden. Jag reser en del i jobbet inom Sverige, kanske 4 nätter på hotell per månad och flyger kanske mellan Sthlm/Göteborg/Malmö en tio gånger per år. Bor oftast på Scandic då jobbet har avtal där.
Reser/flyger en del inom EU privat, kanske tre, fyra resor per år plus några finlandskryssningar med grabbarna.

Fördelar med respektive kort som jag ser det är följande: (listar inte det som är lika)

Amex Platinum:

+ Scandic Level 3
+ Membership rewards (ger mina 240k om året nåt tillbaka?)
+ Riktigt bra försäkringar
+ Inbjudan till events
+ Enligt uppgift en bra consierge?
+ Förtur till nattklubbar m.m.

- Dyr årsavgift på 6k
- Funkar inte överallt

Handelsbanken Platinum:

+ Ersättning vid fullbokat hotell
+ Årsavgiften kan betalas månadsvis om man föredrar det

- Bonus i form av fonder
- Inte riktigt lika bra försäkringar som Amex?


Jag har säkert missat en massa annat. vad är bästa valet mellan dessa två kort? Är de eventuella fördelarna med Amex värt 3600 extra?

Alla tankar, tips och råd mottages tacksamt!
 

EBGGOT

Medlem
Ok,

Jag går just nu i valet och kvalet vilket kort jag skall välja och det har väl någonstans kokat ner till att stå mellan Amex och Handelsbankens Platinum-kort. Jag är inte HB-kund i övrigt så kan inte förhandla ner priset utan det ordinarie priser som gäller.

I skrivande stund kostar AmexP 6000:- per år och HbP 2400:- per år.

Jag avser använda kortet främst för utlägg i samband med jobbet vilket innebär ca 20k i månaden. Jag reser en del i jobbet inom Sverige, kanske 4 nätter på hotell per månad och flyger kanske mellan Sthlm/Göteborg/Malmö en tio gånger per år. Bor oftast på Scandic då jobbet har avtal där.
Reser/flyger en del inom EU privat, kanske tre, fyra resor per år plus några finlandskryssningar med grabbarna.

Fördelar med respektive kort som jag ser det är följande: (listar inte det som är lika)

Amex Platinum:

+ Scandic Level 3
+ Membership rewards (ger mina 240k om året nåt tillbaka?)
+ Riktigt bra försäkringar
+ Inbjudan till events
+ Enligt uppgift en bra consierge?
+ Förtur till nattklubbar m.m.

- Dyr årsavgift på 6k
- Funkar inte överallt

Handelsbanken Platinum:

+ Ersättning vid fullbokat hotell
+ Årsavgiften kan betalas månadsvis om man föredrar det

- Bonus i form av fonder
- Inte riktigt lika bra försäkringar som Amex?


Jag har säkert missat en massa annat. vad är bästa valet mellan dessa två kort? Är de eventuella fördelarna med Amex värt 3600 extra?

Alla tankar, tips och råd mottages tacksamt!


Hej och välkommen till vårt forum!

Sök lite här på forumet så kommer du finna otroligt mkt info kring dessa två produkter samt andra kreditkort.
 

MichaelR

Medlem
Hej och välkommen till vårt forum!

Sök lite här på forumet så kommer du finna otroligt mkt info kring dessa två produkter samt andra kreditkort.

Tack! Har letat runt och läst en massa innan jag reggade eget konto men får inget bra grepp eller hittar någon bra jämförelse mellan just dessa korten, därav en ny tråd.
 

nissefalk

Medlem
Amex Platinum har jag haft någon gång och på papperet ser det bra ut med concierge service, evenemang inträden och liknande, men, i slutändan, hur mycket av detta kommer du att använda, 6,000 om året är ganska mycket, skulle nog hellre rekommendera ett av AMX korten med SAS där du får Eurobonus poäng som kan flygas upp. 240k spend om året ger ju en 2 för 1 voucher med SAS och 36,000 eller 48,000 eurobonus poäng beroende på vilket SAS AMX kort du väljer.

Jag hade också SHB Platinum lite över ett år, ja man får en del pengar insatta på en fond men för att få max utdelning på det skall man ha hela sina ekonomi med Handelsbanken, lån, ISK konto fonder etc etc så är du inte kund i SHB idag och inte vill flytta dit så är det nog inget att rekommendera.

för ett år sedan hade jag rekommenderat ett BA Visa kort men sedan de ändrade spend från 200k till 500k om året för en 2 för 1 voucher så faller det kortet nu bort.
 

Claes L

Medlem
Ett anternativ som andra har gjort är att ta Amex Platinum (för försäkringar , event etc) och få ett Amex SAS Premium gratis för att samla poäng hos SAS
 

Kricka

Medlem
Eurocard erbjuder just nu deras Platinum Card gratis första året och då ingår
bl.a. Priority Pass och ett extrakort, även det med Priority Pass. Kanske något
värt att prova. De har också en consierge service..
 

olo

Medlem
Fördelen med Amex Platinum är försäkringarna, framförallt om man kör mycket hyrbil. Då kan det vara värt det. (Under förutsättning att samma person hade betalt självriskreduceringen som betalar för Amexet.) Annars är det @Stefan62 som motiverar Amex Platinum.

Om det är Priority Pass som lockar hade jag gått på tipset från @Kricka om Eurocard.

Om det är kickback i form av resande så lockar titta på Amex Eurobonus Elite. Då får en bra återbäring, bättre försäkring än ett vanligt kreditkort och dessutom närmare du dig status. Reser du den 10 inrikesresor med SAS? Reser du i SAS plus? I så fall ger de 750*10*2=15'000 p. Men Amex Elite är det 10'000 p kvar till EBG. Men 2 resor till Europa i SAS plus ger 9'000 om du mellanlandar i OSL/CPH/ARN på vägen.
 
Toppen