Senaste nytt

RTW i Första Klass med Star Alliance

Abbs

Medlem
Hej!

Är en ung ingenjörsstudent som har "lurkat" forumet i evigheter och har äntligen bestämt mig för att bli aktiv.

När väl Mastern(Aerospace) är avklarad planerar jag på en jorden runt resa i första klass med Star Alliance. Planen är att prova så många första klass kabiner som möjligt och att vara på resande fot i upp till ett år. Detta är för mig en otroligt stor spend, och jag vill självklart maximera min rutt! Och har även ett sjuhelsike antal frågor.

Önskade resemål
  • Sydostasien
  • Nepal (Annapurna Circuit, Everest Base Camp)
  • Sydkorea och Japan
  • Nya Zeeland (Nord- och sydön)
  • Västra USA (Yosemite, Yellowstone, Washington, etc)
  • Argentina/Chile (Patagonien)

Som ni ser är jag en naturälskare av rang och finns det berg är jag lycklig. Kan utan problem leva som en riktig backpacker i tält, couchsurfa osv vilket lär ge en härlig kontrast med att flyga first ;)

Preliminär rutt
map

FRA-BKK Lufthansa First A-klass
BKK-ICN Thai Airways C-klass
ICN-NRT ANA C-klass
NRT-SIN ANA A-klass
SIN-AKL Singapore Airlines A-klass
AKL-HNL Air New Zealand C-klass
HNL-LAX United C-klass
LAX-IAD-GRU United A-klass
GRU-ZRH Swiss A-klass
ZRH-FRA Swiss C-klass

Jag vill jättegärna starta resan i FCT och med Lufthansa First, dock så verkar det vara riktigt svårt att hitta A/F till Bangkok genom att använda *S Book & Fly system. Finns gott om biljetter till SIN men vill gärna prova på första klass med Singapore SIN-AKL.

Hur ska man göra för att få tillgång till första klass biljetterna? Släpps de i något specifikt mönster?
Är som sagt en helt nybörjare med det här. Till en början var planen att flyga Swiss First LAX-ZRH men det ger för lite miles (vill helst använda 39k).

Är det någon duktig på rutter som kan tipsa om hur jag kan flyga bekvämt till dessa resmål? Kan säga att Sydamerika samt Nordasien har minst prioritet, om det går att klämma in roligare rutter på annat håll.

Bonusprogram
Är för tillfället knappt EBS. Bör jag välja något specifikt program, för bäst intjäning, tillgång till bra lounger och fika? Har sneglat på Miles&More, då denna resa skulle kvalificiera mig till Senator-nivå.

Ska tillägga att denna resa är några år bort, men vill börja planera redan nu. Kommer spendera ett utbyte på minst 6 månader i Australien och där kommer minst 2 t/r flighter från Europa. Det lär kunna avancera något bonusprogram något, men är osäker på vilket jag bör satsa på.

En smärre novell med mer frågor än svar. Uppskattar all hjälp och tips jag kan få :)

Väl mött!
 

Abbs

Medlem
Det är precis det verktyget jag använt! Men att hitta Lufthansa First FRA-BKK är i princip omöjligt, men det finns hur mycket möjligheter som helst för FRA-SIN. Undrar därför om det kan vara så att Lufthansa släpper fler biljetter till Singapore som är tillgängliga för RTW?

Ska klargöra att jag främst är ute efter första klass/flyg för att hamna i rätt land/världsdel. Att luffa från Bangkok till Kathmandu i trånga bussar och tillbaka är inga problem.
 
Star Alliance RTW first er ikke værdt pengene. Prisen er ca dobbel fra business, og når du legger opp ruten på Star A sin booking side, ender du ofte opp med de fleste flighter på business og lavere der det ikke er noe annet.
Prøvde selv å legge opp en tur til sommeren på first, men ble plassert på business selv om de hadde first.
Personlig har jeg høy status Solitaire i Singapore A, så det ordner seg ofte med en telefon. Uansett så er det ikke slik det skal være når du betaler nesten dobbel pris på et produkt som burde være det beste.
En gang til RTW first er ikke værdt pengene. I såfall må du finplanlegge reieruten litt uavhengig av destinasjoner.
 
Jag tror att Lufthansa inte har någon First class kabin på deras Frankfurt - Bangkok rutt numera.
Da har LH sluttet med det. Har tidligere reist non ganger med first på den ruten. Alt forandrer seg etter hvert. Dukan jo fly first med Swiss BKK/ZRH. Jeg brukte de for en måned siden. Blandt de aller beste mener jeg.
 
Toppen