Senaste nytt

Koppla kreditkort till Eurobonus, Diners club eller Mastercard?

Time

Ny medlem
Smidigt att handla och få fakturan en månad senare och då betala allt. Och samtidigt samla ihop en massa poäng på allt.

Mastercard ger tydligen "bara" 10 poäng per 100 kr medans Diners ger 20 poäng per 100 kr.

Men hur fungerar Diners Club att betala med i Sverige? Tänkte då på vanliga affärer, café, kiosker etc. Är det ungefär som med AMEX, i princip omöjligt att hitta ställen? Hehe..
 

agehall

Medlem
Av de tre korten du nämner, är Diners svårast att använda. Det finns dock ett ställe där det funkar utmärkt, IKEA! Så om du ska handla ett kök eller liknande så bör du snabbt skaffa ett Diners.

AmEx funkar faktiskt riktigt bra nuförtiden. De har verkligen bättrat sig och fungerar nog på 70% av alla ställen jag vill använda det på i Sverige. Utomlands kör jag i princip uteslutande med AmEx.

På mindre ställen kan det vara svårt med både Diners och AmEx, så då får man falla tillbaka på MC, men jag handlar ganska lite på sådana inköpsställen.

Beroende på hur mycket du reser, så är det ju lite olika kostnad. Som EBG får man både MC och Diners gratis, vilket gör det till en no-brainer att skaffa båda. AmEx får man dock betala för, men det lönar sig snabbt då det trillar in rätt mycket poäng när man använder det. Innan jag reste så mycket som jag gör nu, så hade jag bara MC då det var omotiverat dyrt att ha de andra också. Direkt mitt resande gick upp, skaffade jag de andra korten, inte minst för att Diners ger access till en massa lounger på flygplatser...
 
Diners funkar på Statoil och IKEA, många Coop-butiker (dock inte alla), de allra flesta hotell och många restauranger. Amex är snäppet bättre med ICA och betydligt fler klädbutiker m.m. Som Agehall påpekar så får du MC och Diners gratis som Eurobonus Guldmedlem.
 

jurgenb

Medlem
Jag fick precis en faktura från AMEX på ny årskostnad, funderar på att antingen skippa det, känns omotiverat o betala för kortet när man precis som alla andra säger har övriga gratis som EBG. Alternativet vilket även blir min fråga är att ringa AMEX och säga att man inte är intresserad av att förlänga det mot en kostnad... tidigare AMEX kort jag haft har ju dom själva sagt att ja men vi kan bjuda på årsavgiften då...

Någon som hunnit göra detta med AMEX EB? borde ju vara mer el mindre samma rutiner som triggas..
 

Marcus01

Medlem
Jag fick precis en faktura från AMEX på ny årskostnad, funderar på att antingen skippa det, känns omotiverat o betala för kortet när man precis som alla andra säger har övriga gratis som EBG. Alternativet vilket även blir min fråga är att ringa AMEX och säga att man inte är intresserad av att förlänga det mot en kostnad... tidigare AMEX kort jag haft har ju dom själva sagt att ja men vi kan bjuda på årsavgiften då...

Någon som hunnit göra detta med AMEX EB? borde ju vara mer el mindre samma rutiner som triggas..

Försöka duger men jag tror det blir svårt på just det kortet då kostnaden för ett sk Co.-brandat kort är ganska stort för Amex. Jag såg förresten på SAS hemsida att de har en kampanj på MC, Diners och Amex. Skaffa kortet, ingen avgift år 1, efter 3 inköp så får du 6000 poäng. Någon som vet om man kan skaffa alla 3 under 1 år och på det sättet enkelt få 18000 poäng?
 

seat56f

Medlem
Jag fick precis en faktura från AMEX på ny årskostnad, funderar på att antingen skippa det, känns omotiverat o betala för kortet när man precis som alla andra säger har övriga gratis som EBG. Alternativet vilket även blir min fråga är att ringa AMEX och säga att man inte är intresserad av att förlänga det mot en kostnad... tidigare AMEX kort jag haft har ju dom själva sagt att ja men vi kan bjuda på årsavgiften då...

Någon som hunnit göra detta med AMEX EB? borde ju vara mer el mindre samma rutiner som triggas..

Rätt många som har försökt, men ingen har vad jag vet lyckats få dem att helt skriva av årsavgiften. Har du vettigt hög spendering på kortet kan du dock få en bonus för att betala avgiften och behålla kortet - jag har hört talas om 500 resp 1000 SEK i presentkort på Stadium, en gratis natt på Scandichotell och någon variant till. Själv tog jag en tusing på Stadium, eftersom jag handlar en del där.
 

jurgenb

Medlem
Någon som vet hur lång blacklist period man får innan man kan ansöka om ett nytt AMEX och nyttja ev erbjudanden som fritt första år osv, från att man sagt upp ett befintligt? Ifall nu taktiken med att säga tack o hej o hoppas på ett vi bjuder på avgiften..
 
Toppen