Senaste nytt

SAS Travel Pass Pay as you fly - erfarenheter?

Walter

Medlem
Jag har letat i trådarna kring Travelpass men de flesta inläggen är gamla. Skulle det vara så att det finns en tråd jag missat får någon hemskt gärna flytta inlägget rätt.

Arbetar som konsult i eget bolag och reser en del inrikes och då främst på avbokningsbara biljetter. Har ett fåtal uppdrag som kräver att man bokar billigaste biljett så där får man snällt köra go.

Jag har ett par gånger köpt sas plus full flex (pg enda tillgängliga) och slagits över hur otroligt smidigt det är att kunna välja avgång eller sätta sig på väntelista om det finns en tidigare plats.

Det blir säkert billigare att bara boka om och boka av vanliga plusbiljetter. Men det ger ju även en del händelser att bokföra (vilket jag sköter själv). Samt att varje biljett (och ev omboking) orsakar en transaktion som måste stämmas av och bokföras.

Sneglar nu lite att skaffa "SAS Travel Pass Pay as you fly" (har redan creditsavtal ntv).

Har lite frågor som jag har försökt hitta svar på SAS hemsida men det är inte så lätt.

Fungerar det smidigt att boka?
-Går det att göra via en app (och då slippa efterregga credits)
Är det lätt att byta avgång?
Vad händer vid no-show?

Samt alla andra erfarenheter och synpunkter :)
 
Jag har inte testat själv, men har tittat på det som ett alternativ. Jag tyckte inte att det var särskilt användarvänligt så det slutade med att jag gav upp. Tanken var ju att det skulle bli lättare, och inte krångligare... Men visar det sig vara vettigt kan jag ge det ett försök igen!
 

Silferlood

Medlem
Jag har letat i trådarna kring Travelpass men de flesta inläggen är gamla. Skulle det vara så att det finns en tråd jag missat får någon hemskt gärna flytta inlägget rätt.

Arbetar som konsult i eget bolag och reser en del inrikes och då främst på avbokningsbara biljetter. Har ett fåtal uppdrag som kräver att man bokar billigaste biljett så där får man snällt köra go.

Jag har ett par gånger köpt sas plus full flex (pg enda tillgängliga) och slagits över hur otroligt smidigt det är att kunna välja avgång eller sätta sig på väntelista om det finns en tidigare plats.

Det blir säkert billigare att bara boka om och boka av vanliga plusbiljetter. Men det ger ju även en del händelser att bokföra (vilket jag sköter själv). Samt att varje biljett (och ev omboking) orsakar en transaktion som måste stämmas av och bokföras.

Sneglar nu lite att skaffa "SAS Travel Pass Pay as you fly" (har redan creditsavtal ntv).

Har lite frågor som jag har försökt hitta svar på SAS hemsida men det är inte så lätt.

Fungerar det smidigt att boka?
-Går det att göra via en app (och då slippa efterregga credits)
Är det lätt att byta avgång?
Vad händer vid no-show?

Samt alla andra erfarenheter och synpunkter :)
@Walter jorå, en kanonprodukt tycker de flesta, svar på dina frågor har du här.

Fungerar det smidigt att boka?
- Kan bokas i alla SAS bokningskanaler, även resebyråer.

Går det att göra via en app (och då slippa efterregga credits)?
- Absolut, TP finns i SAS appen och är otroligt enkel att använda. Credits tjänar man inte på Travel Pass Pay as you fly, då erhåller man en direktrabatt istället.

Är det lätt att byta avgång?
- Mycket lätt, TPC finns i alla Plus klasser och det är bara att välja (enligt en kollega)

Vad händer vid no-show?
- Ingenting, eftersom SAS endast fakturerar det som är fluget av dig.
 

Walter

Medlem
Tack för svar! Får ringa sas i nästa vecka och styra upp detta. Låter klart värt att prova.

Vad händer vid no-show?
- Ingenting, eftersom SAS endast fakturerar det som är fluget av dig.

Det låter ju för bra för att var sant. Kan väl bara gälla plus-biljetter då. (Enligt sas hemsida kan man boka alla publicerade priser men de kanske menar plus priser iofs)
 

NotRyan

Medlem
Tack för svar! Får ringa sas i nästa vecka och styra upp detta. Låter klart värt att prova.



Det låter ju för bra för att var sant. Kan väl bara gälla plus-biljetter då. (Enligt sas hemsida kan man boka alla publicerade priser men de kanske menar plus priser iofs)

Precis så fungerar det. Jag har rest mycket med TPC tidigare, och det bokades i bokningsklass C, fakturerades efter flygningen och var väldigt smidigt.
 

Walter

Medlem
Vi har precis signat upp firman för detta, men jag har inte hunnit prova ännu. Det verkar väldigt smidigt rent spontant.

Bumpar min egen tråd här efter att ha gjort ett tiotal resor på mit TP-PAYF
Travelpass pay as you fly är helt klart det bästa som hänt mitt resande, reser du mycket och har möjlighet så ring sas och skaffa ett konto. Det fungerar exakt som @Silferlood beskriver ovan. Man bokar upp plusbiljetter i appen och "fakturering" (mitt fall dragning mot företags kreditkort) sker när man rest. Kommer spara mycket pengar då det inte hämmar likviditeten.

Att skaffa TP-PAYF var klyddigt. Krävdes 4-5 telefonsamtal till SAS. Boka om, boka plats och boka av fungerar rätt bra i appen, men så fort man checkat in eller försökt byta flight i incheckningsrutan bara totalbuggar allt och man måste ringa.

TP-PAYF verkar inte vara så vanligt då kundtjänst ofta måste fråga supervisor eftersom de inte vet hur det funkar. Men allting har löst sig.

Kort sammanfattat är det en tjänst som gör SAS till det absolut bästa alternativet för en som reser mycket från och inom Norden!
 

Walter

Medlem
Precis så fungerar det. Jag har rest mycket med TPC tidigare, och det bokades i bokningsklass C, fakturerades efter flygningen och var väldigt smidigt.

Nu bokas resorna i den billigaste tillgängliga plusklassen om man inte väljer full-flex. Dessutom ges en rabatt på "kontant" priset.

Enligt SAS-säljare ska no-show ej debiteras. Jag har inte vågat prova den biten dock...
 
Toppen