Senaste nytt

Länka bonusbokning med betald bokning?

RickardG

Medlem
Jag besitter tre bokningar för fem personer som reser tillsammans Stockholm-Honolulu där två PNR är bokade med bonuspoäng och en med cash. Det har hänt två gånger i höst att samtliga har ändrats (inställda avgångar och vi har alla flyttats till en annan avgång).
Vad skulle hända om de av någon anledning bara bokar om bonusbokningarna? Jag antar att jag då tvingas betala för att försöka boka om den betalda bokningen? Finns det något sätt att komma runt detta genom att länka dessa bokningar till varandra eller på annat sätt försöka få dessa att hanteras som någon typ av gemensam resa?
 

Dr. Miles

Expert
Du kan be agenterna att notera andra bokingens bokningsreferens men det finns inte någon funktion som heter att länka två eller flera befintliga bokningar.

Så länge du har bokat som två eller flera separata bokningar, har flygbolaget i en annan bokning inte skyldigt att ta hänsyn till en flight före som är bokad som en separat bokning. Oavsett om det är försening ellet inställt flyg.
 

agehall

Medlem
Så länge du har bokat som två eller flera separata bokningar, har flygbolaget i en annan bokning inte skyldigt att ta hänsyn till en flight före som är bokad som en separat bokning. Oavsett om det är försening ellet inställt flyg.
Fast i det här fallet tolkar jag det som att det är två parallella bokningar, dvs en award och en betald på samma sträcka med samma flighter.
 

RickardG

Medlem
Vad är rådet från den samlade expertisen? Jag sitter med en avbokningsbar ekonomibiljett nu. Ändrar jag till en biljett där jag inte kan boka av, men kan boka om för €140 så kapar jag ca 5000 SEK. Vad kan vi säga om sannolikheten att fem personer på samma plan, i tre olika bokningar, flyttas till andra avgångar och då sprids på olika plan? Det är egentligen den risk som ligger på bordet.
 

agehall

Medlem
Om något händer som gör att ni måste bli ombokade är det ganska stor risk att ni hamnar på olika flighter. Finns inget sätt att komma runt det förutom att ha en enda bokning.
 

Canadien

Medlem
Det ända flygbolaget kan göra är att lägga dit en TTW (travels together with) som pekar på ett annat PNR, men det finns inga garantier att det kikas i detta fält när irregulariteter uppstår.
 

RickardG

Medlem
Om något händer som gör att ni måste bli ombokade är det ganska stor risk att ni hamnar på olika flighter. Finns inget sätt att komma runt det förutom att ha en enda bokning.
Det kan hända oavsett hur jag gör med min betalda biljett. Jag tänkte närmast på hur jag ska agera just nu när det fortfarande är ca tre månader till avfärd. Gör flygbolagen planerade ändringar just nu, och flyttar mina två bonusbokningar men inte min betalda biljett, så har jag möjlighet att boka om den betalda biljetten, förutsatt att det finns plats. Ändrar jag min betalda biljett nu så finns det en del pengar att spara, men då förlorar jag möjligheten att kostnadsfritt boka om mig.
Frågan kan väl kanske formuleras som en undran om det är vanligt att flygbolagen flyttar på några passagerare till andra avgångar, t.ex. för att de inte vill riskera att köra halvtomt och att vi då sprids på olika plan i och med att vi har tre olika bokningar.
 

Börnen

Medlem
Jag har använt TTW (travels together with) flagga ett antal gånger, oftast för att länka en minderårigs biljett med den som vi föräldrar åker på. Har fungerat bra så här långt. I och för sig så får flygbolaget en del problem om dom separerar en minderårig från föräldrarna så dom kanske är mer benängna att kolla TTW i vårt fall.
Antar att TTW inte garanterar att ni inte separeras men det ökar i vart fall sannolikheten att det blir som ni vill.
 
Toppen