Senaste nytt

Skillnad på biljett, bokningsbekräftelse och boardingcard?

Lokföraren

Medlem
Sitter å läser in mig på 261/2004. Och i ett fall så pratas det mycket om skillnaderna mellan bokningsbekräftelse, biljett och boardingcard.

Jag tror att jag inte har riktig koll på detta. Var tills ganska nyligen övertygad om att för att få ett boardingcard så behöver man en biljett. Biljetten har de allra flesta köpt eller fått på något sätt. Men stämmer inte min uppfattning att boardingcard är "ett säkert kort att få åka med", dvs. allt är löst?
 

agehall

Medlem
Du gör en bokning av en biljett och får en bokningsbekräfelse som innehåller informationen om bokningen men i sig inte är en biljett. Detta är lite mer otydligt numera när nästan alla biljetter är elektroniska, men tänk att du får en pappersbiljett. Sist jag fick en sådan, fick jag omedelbart en bokningsbekräftelse på mailen men fick åka och hämta biljetten på Arlanda. Biljetten är det dokument som faktiskt representerar bokningen, bokningsbekräftelsen är alltså bara en FYI om att du har en bokning.

Boardingkort är det du får när du checkar in och därmed bekräftar att du har för avsikt att faktiskt resa. Boardingkort ihop med en kupong (som oftast är elektronisk) är det som gör att du får gå ombord. Om endera saknas så får du inte gå ombord. Återigen, det blir lite suddigt här när kupongen är elektronisk. Har man en pappersbiljett så får man lämna ifrån sig denna i gaten.

Din uppfattning om att man får åka med bara för att man har ett boardingkort är inte korrekt. Att du får åka med vet du egentligen först när planet lyfter. Dock ger ett boardingkort en stark indikation på att du kommer att få gå ombord och troligen åka med.

Vad är det, mer specifikt, du läser om?
 

palmen

Moderator
Jag har varit med om att ha ett boardingkort men inte få gå på planet. Skulle flyga HKG-LHR-ARN men vid incheckning på HKG sa de att LHR-ARN var full och jag skulle istället få åka HKG-CDG-ARN. Vid boarding på CDG tog det stopp, hade boardingpass och säte men de hävdade att jag inte hade en biljett. Slutade med att jag inte fick åka med och enligt gaten var det mitt fel. Fick åka hem 6h senare med SAS istället för Air France.

Efter denna incident har jag inte varit i Frankrike igen, än mindre ens tänkt tanken att åka via CDG, men det blir kanske ändring på det framöver.
 

palmen

Moderator
Vilken blåsning! Det där hade jag aldrig gått med på. De hade fått köra mig till LHR och lösa problematiken där. De kan omöjligt veta så långt i förväg att den kärran faktiskt kommer att vara full.
Det här är typ 8 år sedan och jag var långt ifrån en medveten resenär då. Nu vet jag bättre och hade haft en helt annan approach om samma situation uppstod igen. Jag antar att den som checkade in oss gjorde något fel som orsakade detta och sen var det 0 servicekänsla när vi väl kom till Paris.
 

agehall

Medlem
Det här är typ 8 år sedan och jag var långt ifrån en medveten resenär då. Nu vet jag bättre och hade haft en helt annan approach om samma situation uppstod igen. Jag antar att den som checkade in oss gjorde något fel som orsakade detta och sen var det 0 servicekänsla när vi väl kom till Paris.

Jo, jag förstod nästan det. Det där är sådant som har stor strulpotential och har man inte stenkoll så litar man ju på att det ska fungera...
 
Toppen