Senaste nytt

Funderingar om att boka bonusresa eller charter

PerssonErik

Medlem
God kväll kära medlemmar!

Sitter här och kikar på lite resor och som vanligt hamnade jag hos fritidsresor. Hittade en rätt intressant (nu blir det läskigt) paketresa med all inklusive i Grekland.
Men känner att jag skulle vidja mina vyer något och testa annat resande än endast charter som vanligtvis är standard för mig.

Problemet är dock att jag inte samlat på mig så mycket poäng ännu. Ca 160.000 poäng coop med mera mer och ca 11.000 eb poäng via amex och sas mastercard. Skulle vilja i väg på en resa runt 14/8 och 14 dagar framåt. Så min fråga är hur hade ni bokat i mitt fall? Spara mina poäng och satsa på en större poäng buffert eller hur går tankarna? Hur exakt hade du bokat?

En anledning till all inklusive är att det är fruktansvärt bekvämt när man reser med barn och just att det är fritidsresor är att jag fick en resecheck på 3000ksek efter lite komplikationer från förra årets resa.

Men hör otroligt gärna era tankar kring en bokning av en vanlig solsemester.

Mvh
Erik Persson
 

bnr

Medlem
Hur många har du tänkt ska vara med på denna resa? (hur många vuxna, hur många barn, åldrar på barn)

Coop MedMera ger vid vanlig konvertering (d.v.s. ej kampanj) bäst "kurs" vid 60 000 poäng, man får då 10 000 EB-poäng. Skulle du välja att växla nu så skulle du få 26 000 EB-poäng för dina 160 000 MedMera-poäng.

11 000 + 26 000 = 37 000 EB-poäng.
SAS points charts - SAS berättar rätt fort att man inte kommer så långt med 37 000 EB-poäng, speciellt inte om man är fler än en person.

Här på BC brukar det skrivas att det är vettigast (mest valuta för pengarna) att spendera bonusen på Business eller First, inte på Economy.
Jag är av samma åsikt och råder dig därför till att spara ihop mer poäng så att du kan använda dem till något extra kul.

Om du inte får ihop tillräckligt mycket poäng för att kunna få med alla på en resa i t.ex. Business så är det nog bara värt att spendera poängen på Economy long haul med SAS, detta eftersom man inte behöver betala bränsletillägg (egentligen en väldigt stor del av totala skatter & avgifter) när man bokar med EB-poäng och flyger SAS.

Har inte barn och har inte flugit charter, så kan inte hjälpa dig i den frågan, men hoppas att ovan hjälper dig lite på vägen.
 
Blir ju lätt lite följdfrågor på detta. Var åker du ifrån? Är det viktigt nu att bestämma destination? Hur mycket poäng kommer du tjäna in framöver?

Om du tror att du kommer dra in lite EB-poäng närmsta månaderna, så ha gärna lite is i magen och invänta vårens kampanjer på sommarens semesterflyg med SAS. Jag gjorde en trevlig deal 2015 till Mallis. 90k poäng för hela familjen (plus ca 1.000 kr skatt) för t/r till Palma i Plus!

Men generellt, och utan kampanjer, så är Europabiljetter dåligt värde att spendera EB-poäng på. Det bästa är att lägga poäng på inrikesbiljetter, och uppgraderingar på long haul. (Mina 50 cents...)
 

olo

Medlem
Om du väljer fritidsresor - kon ihåg att ange COOP-nummer, där det ger många poäng dit.

I övrigt behöver vi nog veta mer om ditt resan, för som @bnr skriver är det nog en bit kvar, men det är aldrig försent att styra om till mer poängintjänande resor.
 

agehall

Medlem
Exakt, glöm att använda dina poäng just nu. Ska du ta med familjen och faktiskt få ut något värde av dessa så behöver du betydligt mer poäng än vad du har just nu, så det är bara att fortsätta att samla.

Fö behöver det inte vara några som helst fel på all-inclusive. Det kan vara riktigt bekvämt om man bara vill komma bort ett tag och inte ställer några högre krav på saker och ting (läs 5-stjärniga krogar etc).
 

PerssonErik

Medlem
@bnr
@Martin Andersson
@olo
@agehall

Nu vart det många(och bra) svar så för ett enda inlägg och försöker svara.

Vi är två vuxna och två barn på 3 och 4 år och utgår från ARN, skulle det mot allförmodan gå något bra plan från Borlänge eller Sundsvall så funkar det också bra 20 mil resp. 10 mil till dom flygplatserna. Men är mest inrikesplan som går där?

Destination är inte så noga, helst inte turkiet eller cypern då vi varit där flera gånger redan så kul att uppleva lite nytt. I nuläget så åker jag hellre på kortare resor som har en flygtid på max 5h, risk annars att yngsta sonen äter upp planet i frustration av att sitta still :)

Men håller nog på poängen så länge och förhoppningsvis kan göra någon liknande deal som Martin i framtiden.

Har en ganska låg spend (ca 15k/månad) då inkluderat med räkningar, gemensamma inköp genom coop och nöjen/egna utgifter genom amex/sas mastercard. Så kanske får vänta ett tag men den som väntar på något gott vöntar aldrig för länge :)

@olo När jag reser med fritidsresor så gör jag det genom coop för lite fina rabatter. Men poängen är bara en poäng per krona hos dom? Trodde det var dubbla poäng även hos partners men såg inte så ut när jag poängen kom.

Mvh Erik Persson
 

mjulven

Medlem
@bnr
@Martin Andersson
@olo
@agehall

Nu vart det många(och bra) svar så för ett enda inlägg och försöker svara.

Vi är två vuxna och två barn på 3 och 4 år och utgår från ARN, skulle det mot allförmodan gå något bra plan från Borlänge eller Sundsvall så funkar det också bra 20 mil resp. 10 mil till dom flygplatserna. Men är mest inrikesplan som går där?

Destination är inte så noga, helst inte turkiet eller cypern då vi varit där flera gånger redan så kul att uppleva lite nytt. I nuläget så åker jag hellre på kortare resor som har en flygtid på max 5h, risk annars att yngsta sonen äter upp planet i frustration av att sitta still :)

Men håller nog på poängen så länge och förhoppningsvis kan göra någon liknande deal som Martin i framtiden.

Har en ganska låg spend (ca 15k/månad) då inkluderat med räkningar, gemensamma inköp genom coop och nöjen/egna utgifter genom amex/sas mastercard. Så kanske får vänta ett tag men den som väntar på något gott vöntar aldrig för länge :)

@olo När jag reser med fritidsresor så gör jag det genom coop för lite fina rabatter. Men poängen är bara en poäng per krona hos dom? Trodde det var dubbla poäng även hos partners men såg inte så ut när jag poängen kom.

Mvh Erik Persson

Som sagt behöver ni något mer poäng för att få ut något vettigt, men om man har den vetskapen så kan man börja samla (utan att förändra sina pengaspenderingsmönster). För flygning finns två fördelar med att använda SAS amex. 2-4-1 vouchern vilken man får efter 150 000 kr spend/år och baspoängen man får om man har SAS Amex elite. Som jag tolkar det för din del så kommer du inte upp i 150 000 kr spend/år på ett enstaka amex kort. Bor du dessutom mellan Borlänge och Sundsvall så kan jag tänka mig att ställen som tar Amex är lite mer begränsade. På den lilla ort där jag växte upp tar ingen Amex än i denna dag. Kommer man inte upp i 150 000 kr spend/år på ett SAS amex är det rätt så värdelöst i min mening. Se till att få ner dina kortkostnader genom att minska antalet kort du betalar för.

Till din reseproblematik. Jag skulle köra på den där charterresan. I regel så tar den svenska semestersäsongen slut någon gång i mitten på augusti. Därav kan man hitta billiga charterresor då från Sverige riktade till svenska resenärer. Däremot så har europa semester i Augusti vilket medför att du nödvändigtvis inte kan hitta billigt flyg eller billiga hotell.

Om du har riktig is i magen så skulle du kunna vänta till mars/april/maj och hoppas på att SAS släpper någon rea till en bekväm ort. Detta är dock ingalunda säkert att dom faktiskt gör och med en hel familj att planera för är det rimligt att vara ute i god tid.

För att kunna samla mer poäng i framtiden så skulle jag rekommendera att när barnen blir lite äldre fundera över att köra långresor över atlanten. Där kan man faktiskt samla på sin en hel hög med poäng även om man åker i ekonomi samt att det dessutom (än så länge) är rätt billigt. Du kan lätt hitta väldigt prisvärda biljetter om du reser under lågsäsong.
 

PerssonErik

Medlem
Som sagt behöver ni något mer poäng för att få ut något vettigt, men om man har den vetskapen så kan man börja samla (utan att förändra sina pengaspenderingsmönster). För flygning finns två fördelar med att använda SAS amex. 2-4-1 vouchern vilken man får efter 150 000 kr spend/år och baspoängen man får om man har SAS Amex elite. Som jag tolkar det för din del så kommer du inte upp i 150 000 kr spend/år på ett enstaka amex kort. Bor du dessutom mellan Borlänge och Sundsvall så kan jag tänka mig att ställen som tar Amex är lite mer begränsade. På den lilla ort där jag växte upp tar ingen Amex än i denna dag. Kommer man inte upp i 150 000 kr spend/år på ett SAS amex är det rätt så värdelöst i min mening. Se till att få ner dina kortkostnader genom att minska antalet kort du betalar för.

Till din reseproblematik. Jag skulle köra på den där charterresan. I regel så tar den svenska semestersäsongen slut någon gång i mitten på augusti. Därav kan man hitta billiga charterresor då från Sverige riktade till svenska resenärer. Däremot så har europa semester i Augusti vilket medför att du nödvändigtvis inte kan hitta billigt flyg eller billiga hotell.

Om du har riktig is i magen så skulle du kunna vänta till mars/april/maj och hoppas på att SAS släpper någon rea till en bekväm ort. Detta är dock ingalunda säkert att dom faktiskt gör och med en hel familj att planera för är det rimligt att vara ute i god tid.

För att kunna samla mer poäng i framtiden så skulle jag rekommendera att när barnen blir lite äldre fundera över att köra långresor över atlanten. Där kan man faktiskt samla på sin en hel hög med poäng även om man åker i ekonomi samt att det dessutom (än så länge) är rätt billigt. Du kan lätt hitta väldigt prisvärda biljetter om du reser under lågsäsong.

Tack för ett jättebra svar!

Får leva ännu ett år som charterresenär helt enkelt men inte helt fel det heller. Huvudsaken är ju ändå upplevelsen i sin helhet. Tror jag håller mig lite innan jag bokar till utifall priset sjunker, brukar ju kunna röra på sig en del.
Fått för mig iaf att det är bra att vänta iaf en månad eller två från avresa, rätta mig gärna om jag har fel.

Ja amex känns egentligen lite ovärt för min del, väldigt många ställen som inte tar det. Preem som partner är väl egentligen den enda fördelen jag kan se. Handlar ofta mat på willys och inte ens dom tar amex, annars är det på coop och då är det ju självklart coopkortet som används. Snittar 4-7k/månad på mitt amex så får nog bli att säga upp det.
Dras årsavgiften vid ett års användning eller vid fast datum?

Längre resor blir det utan tvekan längre fram när barnen har lite mindre myror i benen, stora delar av både staterna och asien lockar :)

Mvh
 

palmen

Moderator
Tack för ett jättebra svar!

Får leva ännu ett år som charterresenär helt enkelt men inte helt fel det heller. Huvudsaken är ju ändå upplevelsen i sin helhet. Tror jag håller mig lite innan jag bokar till utifall priset sjunker, brukar ju kunna röra på sig en del.
Fått för mig iaf att det är bra att vänta iaf en månad eller två från avresa, rätta mig gärna om jag har fel.

Ja amex känns egentligen lite ovärt för min del, väldigt många ställen som inte tar det. Preem som partner är väl egentligen den enda fördelen jag kan se. Handlar ofta mat på willys och inte ens dom tar amex, annars är det på coop och då är det ju självklart coopkortet som används. Snittar 4-7k/månad på mitt amex så får nog bli att säga upp det.
Dras årsavgiften vid ett års användning eller vid fast datum?

Längre resor blir det utan tvekan längre fram när barnen har lite mindre myror i benen, stora delar av både staterna och asien lockar :)

Mvh
På coop kan du även handla med amex, tror "alla" coop-butiker tar amex, du kan ju dessutom först dra coop-kortet för poäng men betala med amex. En del willysbutiker tar amex (om jag inte kommer ihåg fel), men det är väldigt många som inte gör det också.
Vet inte vad din spend är på coop, men där skulle du potentiellt kunna få in den spend som kanske behövs för att nå upp till 150k spend på ett år. Årsavgiften på Amex dras i början på året, säger du upp kortet så får du tillbaka den del av årsavgiften som inte är nyttjad om jag har rätt info.
 

PerssonErik

Medlem
På coop kan du även handla med amex, tror "alla" coop-butiker tar amex, du kan ju dessutom först dra coop-kortet för poäng men betala med amex. En del willysbutiker tar amex (om jag inte kommer ihåg fel), men det är väldigt många som inte gör det också.
Vet inte vad din spend är på coop, men där skulle du potentiellt kunna få in den spend som kanske behövs för att nå upp till 150k spend på ett år. Årsavgiften på Amex dras i början på året, säger du upp kortet så får du tillbaka den del av årsavgiften som inte är nyttjad om jag har rätt info.

Kanon! Tack för svar.

Ja så går det att göra, kanske får börja köra så om amex blir kvar. Väldigt trist att förjämnan bli nekad amex, bor på lite fel ställe i sverige för en poängjakt känns det som. För bränsle, mat och lite elektronik blir det svårt att komma upp i 150k.

Om man bortser från den spenden, när man bokar en charterresa vilket kort skulle ni använt att betals resan med? Coop eller amex när det kommer till ex. Försökringar?

Eller det kanske går att logga in genom coop så man resan registreras genom coop och sen betala resan med amex för dubbla poäng?

Mvh
 
Toppen