Senaste nytt

GOT Landvetter flygplats har infört riktig Fast track i säkerhetskontrollen

olo

Medlem
Idag när jag kom till Landvetter såg jag att det var klart! Tidigare har snabbkön slussats in i den vanliga kön, men nu är det ombyggt med en dedikerad station för Fast track.

Fast tracken ligger över incheckningsdiskarna och är den som tidigare var ETD-station. ETD:n är flyttade och ligger nu mellan stationen för Fast track och de vanliga stationerna. De tre olika stationerna avgränsas med glasväggar.

På Landvetter behöver flygbolaget ha ett avtal med Swedavia, som säljer tjänsten, för att Fast track skall kunna nyttjas. Enligt TV-skärmen vid säkerhetskontrollen är det följande bolag som erbjuder Fast track:
SAS, Norwegian, Brussels airlines, AirBerlin och Finnair.
Om det gäller för Widerø framgår inte, men om den görs på SAS-flightnummer så ingår det.
 

olo

Medlem
Inrikes eller utrikes?
På Landvetter är det inte någon skillnad på utrikes och inrikes längre. Säkerhetskontrollen vid gamla inrikes finns kvar, men används bara av Malmö som oftast har kvar sin gamla gater. SAS avgår oftast från 15-17, där 17 huvudsaklingen används för Stockholms-flighterna vilket ligger mycket närmare gamla utrikeskontrollen.
 

AABack2ARN

Medlem
På Landvetter är det inte någon skillnad på utrikes och inrikes längre. Säkerhetskontrollen vid gamla inrikes finns kvar, men används bara av Malmö som oftast har kvar sin gamla gater. SAS avgår oftast från 15-17, där 17 huvudsaklingen används för Stockholms-flighterna vilket ligger mycket närmare gamla utrikeskontrollen.

När ändrades det? Så sent som i våras/somras fick jag nej på att passera säkerhetskontrollen i stora hallen (på en inrikes SAS-biljett) utan hänvisades till säkerhetskontrollen för Inrikes. Därefter har jag alltid tagit mig till Inrikes-kontrollen så jag har inte brytt mig om att kolla efter det.
 

NotRyan

Medlem
När ändrades det? Så sent som i våras/somras fick jag nej på att passera säkerhetskontrollen i stora hallen (på en inrikes SAS-biljett) utan hänvisades till säkerhetskontrollen för Inrikes. Därefter har jag alltid tagit mig till Inrikes-kontrollen så jag har inte brytt mig om att kolla efter det.
Det var nog strax efter det, ett bra tag sen i alla fall, om du söker lite här så hittar du rapporter från tillfället :)
 

Flood

Medlem
På Landvetter är det inte någon skillnad på utrikes och inrikes längre. Säkerhetskontrollen vid gamla inrikes finns kvar, men används bara av Malmö som oftast har kvar sin gamla gater. SAS avgår oftast från 15-17, där 17 huvudsaklingen används för Stockholms-flighterna vilket ligger mycket närmare gamla utrikeskontrollen.

Är den fortfarande möjlig att använda för inrikes SAS?
 

Pho

Medlem
Idag när jag kom till Landvetter såg jag att det var klart! Tidigare har snabbkön slussats in i den vanliga kön, men nu är det ombyggt med en dedikerad station för Fast track.

Måste var helt nytt! Funkade på det gamla sättet så sent som i söndags!
 
Toppen