Senaste nytt

Felaktigheter om flyg i skönlitteraturen

JonW

Medlem
Många av oss konsumerar ju en del pocketböcker under resor.
Som ofta utspelar sig i exklusiva miljöer, inkl lyxigt resande.

Författarna gör ofta ingående research för att beskriva lyxhotell, exklusiva restauranger etc i detalj (avdragsgillt.)
Men märkligt nog bemödar man sig ofta inte det minsta att få till detaljerna om själva flygandet rätt.
Ofta missar man t o m saker som man trodde även var allmänt känt.

Några exempel:

Denise Rudberg bjöd på följande i Storlek 37, 2004, om en SAS-resa ARN-NYC:

"Flygvärdinnan blev imponerad både av min förstaklassbiljett och mitt guldkort när jag visade dem ombord"

Butler/Öhrlund, Hämnaren, 2015:

"...KLM-planet rusade fram längs landningsbanan på Arlanda. .....Schecker väntade i bilen utanför Terminal 5."

Och:

"Hans enda chans var att flyga från Stockholm 13:10 för att kunna landa i Amsterdam två timmar senare och vara säker på att fånga upp systern. Han ringde och beställde omedelbart en förstaklassbiljett."

Huvudpersonen får heller inga problem när man upptäcker handbojor, rep o piska i säkerhetskontrollen...

(Han lyckas även boka ett direktflyg ARN-TUN i februari, vilket rimligen måste vara charter. Trots detta har han inga problem att få in fin champagne, och tänker skriva till flygbolaget med ett klagomål på att han tvingades äta med plastbestick.
Med det kan jag väl köpa som rent skönlitterärt.)

Har någon fler exempel går det bra att fylla på.
 

Kimmen00

Medlem
Lars Wilderängs Stjärnklart har en episod där det flygs business mellan London och Stockholm, inklusive servering av varm mat. Med Norwegian! :)

Riktig bra bok för övrigt men skrattade till där.. Med tanke på kunskapsnivån på honom är det märkligt att man missar sånt..
 

Moco

Medlem
KLM använde ju sig av terminal 5 fram till mitten på 2012, så så far off är det väl egentligen inte. Boken är väl skriven runt eller strax efter den tiden, kan jag tänka mig.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Riktig bra bok för övrigt men skrattade till där.. Med tanke på kunskapsnivån på honom är det märkligt att man missar sånt..
Det finns väldigt korta avsnitt som involverar flygledare som inte heller är särskilt korrekta, minns inte vad nu men jag minns att jag tyckte det var förvånande när övriga boken verkar hålla väldigt hög faktanivå.

Jag antar att han kanske lagt stor tid och möda på sina specialområden (han beskriver sig ju som MÖP) men inte på en del annat, såsom flyget.
 

JonW

Medlem
KLM använde ju sig av terminal 5 fram till mitten på 2012, så så far off är det väl egentligen inte. Boken är väl skriven runt eller strax efter den tiden, kan jag tänka mig.
Nej men 2015.
Och den aktuella landningen utspelar sig måndagen den 22 december 2014 för att vara exakt... ;-)
 

Dr. Miles

Expert
Det finns väldigt korta avsnitt som involverar flygledare som inte heller är särskilt korrekta, minns inte vad nu men jag minns att jag tyckte det var förvånande när övriga boken verkar hålla väldigt hög faktanivå.

Jag antar att han kanske lagt stor tid och möda på sina specialområden (han beskriver sig ju som MÖP) men inte på en del annat, såsom flyget.
Jag tror att det var Die Hard 2, en scen utspelades på flygtornet.
Terroristerna kunde ändra värdet av altitude av landningsbanan så att ett flygplan störtade vid landning.
Jag kan tänka mig att det är rena rama science fiction påhitt.
 

Crater2

Medlem
Jag tror att det var Die Hard 2, en scen utspelades på flygtornet.
Terroristerna kunde ändra värdet av altitude av landningsbanan så att ett flygplan störtade vid landning.
Jag kan tänka mig att det är rena rama science fiction påhitt.

Håller med, förövrigt är hela filmen en stor pinsamhet gällande flyg, man undrar om man tittar på den avslutande filmen i trilogin i Airplane!
 
Toppen