Senaste nytt

Hur är Lyon?

Mike@GOT

Medlem
Jag har fått för mig att Lyon är en utomordentligt trevlig och vacker stad, och har av och till funderat på att boka en weekendresa dit i vår.

Jag vet egentligen ingenting om staden som sådan, utan utgår bara från bilder på Google när jag säger att den är vacker, heh.... Kanske någon medveten resenär kan dela med sig av tankar och erfarenheter? Vad ska man se? Var ska man bo? När ska man åka? Var ska man äta?


Fyll på! :)
 

RobHK

Medlem
Ingen expert på Lyon men var där ett par dagar. I det centrala delarna finns det ett par walking streets som är fantastiskt mysiga/trevliga, med rader av restauranger där folk sitter ute och äter/fikar/umgås. Väldigt skön stämning där. Finns en heldel historiska platser att se om man gillar sånt, jag rekommenderar det!
 

AABack2ARN

Medlem
Mitt enda minne av Lyon är att jag inte minns något av staden eftersom Eyafjatlajökul gjorde så att alla flyg ställdes in så jag kom aldrig iväg... Men jag var bokad på Radisson Blu i stan vilket verkade vara ett trevlligt hotell. Och de var väldigt bra att ha att göra med när jag behövde boka av hotellet och skickade erbjudanden om att jag kunde boka ett nytt tillfälle med bra rabatt.

Här däremot bekanta som rest dit vid fler än ett tillfälle och har i stort sett bara positiva saker att säga om staden. Jag tror dock de behärskar franska språket så det kan ju bidra till intrycket. ;)
 

Buffy

Medlem
Den gastronomiska huvudstaden. Flest restauranger per capita i Frankrike.
Så god mat ska inte vara några problem att hitta.
 

011430121

Medlem
Var vid två tillfällen i Lyon under 2014, rekommenderar en resa dit.
Lyon är ju gastronomins huvudstad, här kan nog @Agö med flera ge bättre tipps än jag, mitt lilla tips är ät lunch på saluhallen Cours Lafayette vid något tillfälle. Radisson var stänkt för ombyggnad när vi var där.
Lyon har mycket bra kollektivtrafik, köp ett dagkort och res runt i staden.
 
Toppen